Gå til innhold

Hjelp til overklokking av prosessor!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny til overklokking, vel bortsett fra at jeg overklokket skjermkortet mitt i går etter og ha lest Denne inspirerende guiden.

Brukte coolbits til og overklokke med, (tror jeg da) jeg lasta det i hvertfall ned og installerte det. Er faktisk litt usikker på om menyen var der fra før eller om coolbits la den til.

ScreenShot.JPG

Noen som vet om dette er der fra før eller om coolbits la til den menyen?

 

 

Nok om det!

Nå hadde jeg tenkt og overklokke prosessoren min.

Det er en XP 2600+

Leste igjennom denneguiden

Kan ikke si at den gjorde meg noe klokere pga at min bios var helt forskjelig ifra den som var omtalt i denne guiden.

 

Så jeg trenger litt hjelp til akkurat det!

Fant i middlertid noe om mitt HK og bios Her

 

Oppsumering!

Jeg har et Abit AT7-MAX2(VIA KT400-8235) hovedkort.

Og en AMD Athlon XP 2600+ prosessor!

Og jeg trenger litt hjelp til og overklokke prosessoren!

 

Så det endelig spørsmål må jo bli:

Noen som har samme bios som meg og gidder og guide meg igjennom overklokkings prosessen?

 

Litt mye mess, men forhåpentligvis forståelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man har litt peil så er det nok det!

Men jeg har alt annet en peil på hva jeg driver med når jeg går inn i bios!

 

Så det ender med at jeg bare sitter å ser, men ikke tør å fikle med noe, leste noe om Vcore en plass som skremte meg litt!

Ingenting kan skje hvis du ikke lagrer før du går ut av BIOS, ikke vær redd for å gå inn i BIOS og se etter FSB så lenge du ikke lagrer før du går ut av den.

Lenke til kommentar

Det var coolbits .reg fila som la til oc menyen til skjermkortet, ja.

 

Før du begynner å overklokke kan du titte litt i manualen til hovedkortet ditt.

Der står det nok litt om FSB, Multiplier, Vdimm og Vcore.

Disse kjenner du nok igjen fra guiden du har lest.

 

Når du finner FSB i bios kan du begynne å øke den med 3 og 3MHz (jeg liker ihverfall å øke med 3, men du kan ta mer eller mindre) helt til systemet blir ustabilt.

At systemet er ustabilt finner du ut ved at programmer skrur seg av, windows rebooter eller maskinen nekter å starte.

Når det blir ustabilt kan du enten øke Vcore med ett hakk eller senke FSB, avhengig av hvor høy overklokk du vil ha...

 

Håper dette var litt forklarene :)

Lenke til kommentar

AMD Athlon XP 2600+ 1.91GHZ

 

Sånn var det før jeg begyte å justere!

System temperature 38-40 c

Cpu temperature 39-41 c

 

CPU FSB Clock (MHz) 166

Multiplier factor x11.5

CPU Core Voltage 1.650v

DDR Voltage 2.55v (Den sto på MAX så jeg stilte ikke på den)

___________________________________________

 

Jeg justerte til!

CPU FSB Clock (MHz) 171

Multiplier factor x12

CPU Core Voltage 1.675v

DDR Voltage 2.55v

 

Da ble prosessoren identifisert som en XP 2700+ med 2.06 GHZ

 

Og en temperatur økning på ca 10 c

 

_____________________________________________________

 

Prøvde og stille opp CPU FSB Clock til 176, men da fikk jeg blå skjerm når jeg starta opp! Så jeg stilte raskt ned til 171 igjen.

 

Er det maks økning jeg kan få på prosessoren? Synes det var litt lite.

 

Lurte på en ting til!

 

Leste noe om at jeg skulle slå av Spread Spectrum, men jeg fant ikke det!

Skulle vist være under en meny som het! "frequency/voltage control"

Hvor viktig er det å få slått av denne?

Endret av Black&White
Lenke til kommentar

Grunnen til at du fikk blåskjerm kan være at du ikke skrudde opp volten på cpu nok. Eller at cpu ble for varm, eller at cpu ikke kan overklokkes mer.

Angående Spread Spectrum så vet jeg ikke hva det er men kan resonere meg fram til at det kanskje er slik at volten blir begrenset innen et viss område, slik at du ikke får stilt den slik du vil selv, men at BIOS velger selv hva den synes er best.

 

Det er foresten ikke bare kjøling av cpu som er viktig under overklokking, southbridge og/eller northbridge trenger kjøling også.

Lenke til kommentar
Det er foresten ikke bare kjøling av cpu som er viktig under overklokking, southbridge og/eller northbridge trenger kjøling også.

 

 

 

 

 

Akkurat!

Som sagt så er jeg helt fersk innen overklokking, og da ligger det ikke naturlig for meg og vite hva "southbridge og northbridge" er for noe.

Så en liten forklaring på hva det er og hva jeg kan gjøre for evnt kjøle det, eller holde et øye med tempen på det hadde vært passende!

Lenke til kommentar
Det er foresten ikke bare kjøling av cpu som er viktig under overklokking, southbridge og/eller northbridge trenger kjøling også.

 

 

 

 

 

Akkurat!

Som sagt så er jeg helt fersk innen overklokking, og da ligger det ikke naturlig for meg og vite hva "southbridge og northbridge" er for noe.

Så en liten forklaring på hva det er og hva jeg kan gjøre for evnt kjøle det, eller holde et øye med tempen på det hadde vært passende!

South og Northbridge er chipsetbrikkene.

Når du overklokker på ditt nivå er det ikke nødvendig å tenke på det.

 

Har du sjekket hva minnet står på?

Det skal være en "ratio" du kan justere på som er sammenhengen mellom FSB og Minnet.

Den står vel på 5:4 i ditt tilfelle, altså standard. Prøv å sette denne til 1:1.

Er nok minnet sin feil at du får blåskjerm nå.

 

Hvordan hovedkort har du btw?

Lenke til kommentar
Prøvde og stille opp CPU FSB Clock til 176, men da fikk jeg blå skjerm når jeg starta opp! Så jeg stilte raskt ned til 171 igjen.

 

Er det maks økning jeg kan få på prosessoren? Synes det var litt lite.

VIA KT400 støtter ikke låsing av AGP/PCI,så når du klokker opp FSB,øker også frekvensen på AGP/PCI,som igjen raskt fører til ustabilitet og blå-skjerm.

Prosessoren din er mest sansynlig låst på 11,5,selv om den viser noe annet i BIOS... :ermm:

Barton 2600+ er såpass ny at alle trolig er produsert etter uke 39.... :blush:

Lenke til kommentar

Sånn ser det ut nå!

 

CPU FSB Clock (MHz) 176

Ratio (AGP:FSB:PCI) 5:2:1 (som default, har ikke rørt den)

Multiplier factor x12

CPU Core Voltage 1.675v

DDR Voltage 2.55v

 

XP 2700+ 2.12 GHz

 

Alt fungerte prikkfritt, fikk faktisk betydelig høyere score i 3DMark 2001 SE, er ikke helt sikker på om det er overklokkingen av prosessoren eller skjermkortet som bidro til det, justerte i allefall litt til på skjermkortet!

 

Uansett!

Jeg har et Abit AT7-MAX2 (VIA KT400-8235) Hovedkort.

 

Nå som alt funker greit, er det noen vits å stille på noe mer?

 

Hvor mye varme er max?

 

System temperaturen ligger rundt 49 c

Og CPU temperarutren er rundt 51 c

Lenke til kommentar
Prøvde fsb 200x11 men jeg fikk bare blå skjerm ved oppstart,

Men det som var litt merkelig var at når jeg stilte ned til FSB 176x12 så ville ikke windows starte. i går med samme instillingene funket det helt perfekt, men altså ikke nå.

Ved FSB 200Mhz,går AGP/PCI i 80/40Mhz,og kan vel i værste fall sprenge de + at du kan få harddiskfeil. :ermm:

Lenke til kommentar

Så er det noen som kan gi meg en diagnose sånn at jeg kan få bestilt nye deler så raskt som mulig?

 

Det blir bare svart skjerm når windows skal lastes inn fra HDD

Samme skjer når jeg prøver og starte i sikkermodus.

 

Muligens harddisk-feil?

 

Hva annet kan ha gått fyken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...