Janmandelid Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Hei! Gikk gjennom bildene som folk har tatt her, og jeg må si at noen av oss er skikkelig flinke. Utrolig bra resultat man kan få med dagens digitale kameraer. Det jeg lurte på er hva slags format dere tar bildene med. Jeg har et Sony DSC-V1 og jeg tar da bilder i 3:2-format slik at dersom jeg printer de ut får man samme format som med 35mm. Ser at det er noen som tar bilder i 4:3-format også slik at det da dekker hele skjermen... Endret 2. mai 2004 av Janmandelid Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Eg tar bilete i størst mogleg format, som er 4:3 2272x1704 på mitt kamera. 3:2 er 2272x1520, altså med nokre "ubrukte" pikslar oppe og nede. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Tar i 4:3, men hadde jeg hatt 3:2 så hadde jeg sikkert brukt det. Er vel stort sett bare Sony og Kodak som har 3:2 som alternativ på samtlige kamera så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
vvizard Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Hei! Gikk gjennom bildene som folk har tatt her, og jeg må si at noen av oss er skikkelig flinke. Utrolig bra resultat man kan få med dagens digitale kameraer. Det jeg lurte på er hva slags format dere tar bildene med. Jeg har et Sony DSC-V1 og jeg tar da bilder i 3:2-format slik at dersom jeg printer de ut får man samme format som med 35mm. Ser at det er noen som tar bilder i 4:3-format også slik at det da dekker hele skjermen... Jeg knipser med en Canon EOS 10D Speilrefleks, og den bruker 3:2 format. Alle speilreflekser, med noen helt nye unntak, bruker 3:2 formatet, fordi det er kompatibelt med 35mm linser, og egner seg bedre for utskrifter, mens 4:3 som brukes av de fleste ikke-speilrefleks kameraene egner seg best for skjermvisning. Nå er det også selskaper som lager speilreflekser etter 4:3 standarden, tilpasset cropfaktorer og slikt, slik at linsene blir mindre og lettere enn hva 35mm linsene er. Allikevel er det nok ganske mange år til vi ser 4:3 speilreflekser ha ett linse-utvalg og kvalitet som kan matche Canon eller Nikon sine, så jeg holder meg på 3:2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå