Gå til innhold

Forslag til bedring av dette 3D-bildet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har jeg tatt et bilde i real life av pennen som jeg brukte som modell til bildet.

 

penreal.jpg

 

Det kaller jeg SKARPE skygger.  :roll:

Men her har du jo brukt et ekstremt skarpt lys rett på pennen. Som du ser vil nesten alle valörer forsvinne og veldig store deler av pennen vil bli utbrendt.

 

På pennene du har gjort i 3d er det mye mere detaljer på pennene, noe som vil si at lyset er mye mykere. Dette igjen vil gi mykere skygger.

 

Endten gjör du skyggene mykere eller så gjör du midre detaljer på pennene.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Bildene er tatt i sola ute. Det er midt på dagen, så lyset er ganske skarpt. På 3D-bildet er ikke lyset så skarpt, men lyskilden er fortsatt sola. Poenget er at sola er så langt unna, og pennen er så nært bakken, at skyggen uansett lysstyrke er skarp.

 

EDIT: Oppdaterte real-life-bildet, slik at man ser mer detaljer.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

ok du hadde rett, skyggene var skarpe... Men problemet er vel kanskje at helheten tilsier at det er et bilde i studio, med belysning og greier, og da ville det vært mer naturlig med det motsatte (åh jeg hater å argumentere mot når noen er uenig, føler meg som en drittsekk og en idiot :))

 

synes at det bildet der du myknet skyggene så veldig bra ut jeg!

 

Du kan også selv prøve å legge en penn på et hvitt underlag innendørs, da vil skyggene se tilnærmet de du laget der på det 640x512-bildet. Jeg tror det kan summeres opp i: vil du at pennene skal ligge på et hvitt underlag utendørs eller innedørs?

 

Men herregud du er jo en kunstner så hvorfor bry seg med det andre sier? :) (ment positivt altså!)

Lenke til kommentar
Hellige moses! Med myke skygger tok det en halv time å rendre dette bildet.(640x512)

 

penssoft.jpg

 

Kvaliteten på skyggene er heller ikke så bra, men jeg tør ikke tenke på hvor lang tid det tar med bedre kvalitet. Jeg tror jeg holder meg til skarpe skygger. Det _er_ jo faktisk skarpe skygger fra ting så nært bakken.

Det skal ganske så spesielt lys til for å få skarpe skygger på ting. Under de fleste lysforrhold så ville selv skyggen fra pennene blitt myke. Hvilket 3D program bruker du? 3D Studio Max 5+ har en fin "rendrer" som heter "Light Tracer", da får du lekre, myke naturlige skygger på bare et par sekunder. En halvtime er litt i overkant :D

 

Sjekk ut www.3dtotal.com Er fult av gode tutorials der!

Lenke til kommentar

"Real life" bildet av pennen er ikke ett spesiellt godt fotografi. Hvorfor du forsøker å etterligne det forstår jeg egentlig ikke. Målet bør jo være å lage ett bilde som er like godt eller bedre enn ett godt "real life" bilde. Er defor enig med Ursa, lyset er for hardt (ergo skarpe skygger).

Halvparten av jobben med å lage ett bilde i 3D er modellering/teksturering. Andre halvpart, og vel så viktig, er lyssetting og komposisjon.

Lenke til kommentar
"Real life" bildet av pennen er ikke ett spesiellt godt fotografi. Hvorfor du forsøker å etterligne det forstår jeg egentlig ikke.

Det er jo et poeng, men det som blir påstått er jo at det ikke er naturlig med skarpe skygger.

Det skal ikke noe "spesielt lys" til får å få skarpe skygger. Ta en tur ut i sola. Se hva slags skygge en lyspære gir. Siden en del her sikkert tar bilder; se blitslys uten diffusor..

Lenke til kommentar
"Real life" bildet av pennen er ikke ett spesiellt godt fotografi. Hvorfor du forsøker å etterligne det forstår jeg egentlig ikke.

Det er jo et poeng, men det som blir påstått er jo at det ikke er naturlig med skarpe skygger.

Det skal ikke noe "spesielt lys" til får å få skarpe skygger. Ta en tur ut i sola. Se hva slags skygge en lyspære gir. Siden en del her sikkert tar bilder; se blitslys uten diffusor..

Det er riktig det. Men dette er forhold som fotografer gjerne prøver å unngå. Overskyete dager er i de fleste tilfeller bedre egnet til fotografering enn skyfri. Når man først tar seg tid til å modellere ett 3D objekt, så bør man også ta seg tid til lys/komposisjon.

 

Jeg sier dette fordi jeg ofte ser "dårlige" 3D modeller med bra lyssetting/komposisjon ta seg bra ut, mens jeg enda oftere ser bra 3D modeller bli ødelagt av dårlig lyssetting/komposisjon.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...