FiskePinna Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Hunden. Som biter seg selv i halen. Bra bilde på fagforeninger. Nei, egentlig ett veldig bra bilde på kapitalismens iboende motsetninger mellom så lav lønn som ovehode mulig og høy kjøpekraft i folket. Det er ingen motsetning mellom moderat lønn og høy kjøpekraft i et samfunn. Faktorer som effektivitet, teknologi og utvikling er viktigere. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 oi som denne tråden sporet av Jeg tok første mai helt med ro, feira med 9 glasscola Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg er jaggu ikke sikker, men jeg mener å huske at jeg sov til langt på dag og rundet av dagen med en duggfrisk eller ni. Mye det samme som de fleste andre, med andre ord. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Hunden. Som biter seg selv i halen. Bra bilde på fagforeninger. Nei, egentlig ett veldig bra bilde på kapitalismens iboende motsetninger mellom så lav lønn som ovehode mulig og høy kjøpekraft i folket. Det er ingen motsetning mellom moderat lønn og høy kjøpekraft i et samfunn. Faktorer som effektivitet, teknologi og utvikling er viktigere. Aktører i ett marked konkurerer mot hverandre, man må alltid være i forkant eller på linje med konkurenten. Om en konkurent senker lønna til arbeiderne, og dermed kan selge produktet til en noe lavere pris og samtidig ha høyere profitt, så må du følge på. Lavere lønninger fører til svekket kjøpekraft, som fører til at færre mennesker kjøper produktet ditt. Altså en motsetning. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Satt hjemme og grein fordi Sting ble avlyst Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Min handlingsplan for 010404! 1. Stå opp å se på tog, mens jeg ropte og skrek i forbanelse fordi de hadde vekt meg 2. Reiste på Esso så jeg kunne få kurrert tørsten med et par (6) bokser Battery 3. Reiste til noen slektninger og grilla. Dette var ikke for å feire 1. mai, det var bare så fint vær den dagen! Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Min handlingsplan for 010404! 1. Stå opp å se på tog, mens jeg ropte og skrek i forbanelse fordi de hadde vekt meg 2. Reiste på Esso så jeg kunne få kurrert tørsten med et par (6) bokser Battery 3. Reiste til noen slektninger og grilla. Dette var ikke for å feire 1. mai, det var bare så fint vær den dagen! Går de i tog 1. April der du bor?? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Min handlingsplan for 010404! 1. Stå opp å se på tog, mens jeg ropte og skrek i forbanelse fordi de hadde vekt meg 2. Reiste på Esso så jeg kunne få kurrert tørsten med et par (6) bokser Battery 3. Reiste til noen slektninger og grilla. Dette var ikke for å feire 1. mai, det var bare så fint vær den dagen! Går de i tog 1. April der du bor?? Bortsett fra de som var "nødt" til å gå i tog, som borrejenter og musikere så var det max 5 "vanlige" folk der Derimot 17. mai er det noen flere som går i tog og jeg HATER alle lærere (fra barneskolen vel og merke) som tvinger elevene til å gå i tog mot deres vilje på en fridag Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Hunden. Som biter seg selv i halen. Bra bilde på fagforeninger. Nei, egentlig ett veldig bra bilde på kapitalismens iboende motsetninger mellom så lav lønn som ovehode mulig og høy kjøpekraft i folket. Det er ingen motsetning mellom moderat lønn og høy kjøpekraft i et samfunn. Faktorer som effektivitet, teknologi og utvikling er viktigere. Aktører i ett marked konkurerer mot hverandre, man må alltid være i forkant eller på linje med konkurenten. Om en konkurent senker lønna til arbeiderne, og dermed kan selge produktet til en noe lavere pris og samtidig ha høyere profitt, så må du følge på. Lavere lønninger fører til svekket kjøpekraft, som fører til at færre mennesker kjøper produktet ditt. Altså en motsetning. En arbeider får ikke lønn for å være på jobben. Han får lønn for å produsere og skape verdier. Sett at han får 1% i lønnsøkning, og øker produktiviteten med 2%. Når tilgangen på en produsert vare øker / blir billigere å lage, vil det frie markedet sørge for at kjøpekraften øker mer enn den 1% skulle tilsi. Og kapitalisten profiterer noe på den økte produksjonen, som fører til at han kan reinvestere i bedriften iform av nye innkjøp av maskiner/teknologi/kunnskap som igjen er med å øke effektiviteten. En god sirkel. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Aktører i ett marked konkurerer mot hverandre, man må alltid være i forkant eller på linje med konkurenten. Om en konkurent senker lønna til arbeiderne, og dermed kan selge produktet til en noe lavere pris og samtidig ha høyere profitt, så må du følge på. Lavere lønninger fører til svekket kjøpekraft, som fører til at færre mennesker kjøper produktet ditt. Altså en motsetning. Du baserer utsagnet ditt på halvsannheter. 1. Lønnen til arbeidere kan ikke senkes, effektivisering skjer gjennom økt produktivitet eller oppsigelser, som må være gyldig. 2. Tilbud og etterspørsel sørger for at varen blir solgt til den prisen markedet er villig til å betale. 3. Konkurranse fører til lavere priser. Lavere priser har negativ innvirkning på overskuddet til bedriften, så sant salget ikke går opp. Dette har ikke innvirkning på arbeideren, da arbeideren ikke er ansvarlig for produktet. Resultatet kommer forbrukeren til gode. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg hadde LAN hjemme hos meg, meg og 2 gode kompiser så stakk vi ned til fjæra for en øl eller to (++ ) morro var det, helt til kom noen bråkjekke karer som yppet på seg bråk Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 En arbeider får ikke lønn for å være på jobben. Han får lønn for å produsere og skape verdier. Sett at han får 1% i lønnsøkning, og øker produktiviteten med 2%. Når tilgangen på en produsert vare øker / blir billigere å lage, vil det frie markedet sørge for at kjøpekraften øker mer enn den 1% skulle tilsi. Og kapitalisten profiterer noe på den økte produksjonen, som fører til at han kan reinvestere i bedriften iform av nye innkjøp av maskiner/teknologi/kunnskap som igjen er med å øke effektiviteten. En god sirkel. En arbeider får lønn for å bruke arbeidskraften sin til det arbeidskjøperen ønsker. Hvorfor skal arbeideren øke sin produktivitet fordi han får lønnsøkning? I "takknemlighet"? Joa, noe av kapitalen blir reinnvestert i bedriften. Så lenge kapitalisten tjener på det. Maskiner tjener han på, for de overtar jobben til arbeidere som krever både det ene og andre, blir syke og har behov. Folk mister jobben og kjøpekraften i folket minker fordi alle andre bedrifter i samme markedssegment må følge på og kjøpe samme maskiner som konkurenten for å ikke sakke akterut og bli kjøpt opp eller gå konkurs. Du baserer utsagnet ditt på halvsannheter. 1. Lønnen til arbeidere kan ikke senkes, effektivisering skjer gjennom økt produktivitet eller oppsigelser, som må være gyldig. Det stemmer i Norge, til en viss grad. Vi vil nok se kraftige angrep på lønnsnivået nå når det strømmer på med billig arbeidskraft fra Polen. 2. Tilbud og etterspørsel sørger for at varen blir solgt til den prisen markedet er villig til å betale. Også til en viss grad. Har en bedrift monopol kan den bestemme prisen omtrent som den vil. Litt avhengig av hvilken vare det. 3. Konkurranse fører til lavere priser. Lavere priser har negativ innvirkning på overskuddet til bedriften, så sant salget ikke går opp. Dette har ikke innvirkning på arbeideren, da arbeideren ikke er ansvarlig for produktet. Resultatet kommer forbrukeren til gode. Konkuranse fører ikke automatisk til lavere priser, men i ett kapitalistisk samfunn er konkuranse med på å holde prisen på ett akseptabelt nivå. Monopol under kapitalismen er ikke ønskelig. Lenke til kommentar
smallfish Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Satt på kaien i Haugesund å nøt fin været. Grilla så i hagen hjemme, før jeg og noen kamerater så Kill Bill vol.2 på kino. Arbeiderne fortjener en fridag. Flere slike Lenke til kommentar
Drama Llama Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Gikk i tog jeg, som en god proletar.. Og etter det satt jeg i parken og slappet av med venner... Koselig dag Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Hvorfor skal arbeideren øke sin produktivitet fordi han får lønnsøkning? I "takknemlighet"? 1.Forsvare lønnsøkningen. 2.Fordi det er til bedriftens beste. 3.Fordi han har samvittighet og er solidarisk med resten av de som jobber i firmaet/bedriften. 4.Fordi det gir en god følelse å vite at du er nyttig og gjør en god jobb, og at bedriften er like avhengig av deg som du er av den. 5.Fordi man som god nordmann er intressert i at næringslivet og skatteinngangen i Norge øker, slik at vi kan betale for velferdsstaten og holde Norge konkurransedyktig i forhold til utlandet. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Skulle egentlig på kino, men iogmed det var fredag kom fredagsfølelsen og slo meg i bakhodet og ba meg jekke ett par brune.. så det ble straka vägen til en strippebar... Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Hvorfor skal arbeideren øke sin produktivitet fordi han får lønnsøkning? I "takknemlighet"? 1.Forsvare lønnsøkningen. Man får ikke lønnsøkning for å forsvare den. 3.Fordi han har samvittighet og er solidarisk med resten av de som jobber i firmaet/bedriften. Nok en gang: humor på boks, gi mannen en mikrofon! 4.Fordi det gir en god følelse å vite at du er nyttig og gjør en god jobb, og at bedriften er like avhengig av deg som du er av den. De aller fleste gjør allerede en god jobb, hvis de ikke gjorde det hadde de enten blitt sparket eller presset ut av ledere eller medansatte. 5.Fordi man som god nordmann er intressert i at næringslivet og skatteinngangen i Norge øker, slik at vi kan betale for velferdsstaten og holde Norge konkurransedyktig i forhold til utlandet. Som god nordmann skal man først og fremst verne om sine medmennesker. Ikke næringslivet som sådan. Strider ikke dette litt mot den såkalte frihetskampen til FrP. "Bry seg om andre" liksom? Endret 5. mai 2004 av stian-hg Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Man får ikke lønnsøkning for å forsvare den.Bedriften gir deg økt lønn (mer en inflasjonen). Selvfølgelig forventer den økt effektivitet, hvis ikke vil den gå konkurs og det tjener verken eier eller ansatt på. 3.Fordi han har samvittighet og er solidarisk med resten av de som jobber i firmaet/bedriften.Nok en gang: humor på boks, gi mannen en mikrofon!Du synes kanskje det er rasende festlig å late deg mens andre sliter livet av seg. Hvis andre jobber hardt for DIN arbeidsplass, er det klart at det minste du kan gjøre er å bidra så godt du kan.De aller fleste gjør allerede en god jobb, hvis de ikke gjorde det hadde de enten blitt sparket eller presset ut av ledere eller medansatte.De fleste gjør en god jobb, og jobebr jevnt og trutt slik de alltid har gjort. Men nye maskiner, bedret logistikk og produksjonsmetoder vil si at de du klarte å produsere ifjord nødvendligvis ikke er nok iår. Det vanlige er at bedrifter forventer en effektivisering / produksjonsøkning / økt dekningsbidrag pr time på mellom 1-5% pr år.Som god nordmann skal man først og fremst verne om sine medmennesker. Ikke næringslivet som sådan. Strider ikke dette litt mot den såkalte frihetskampen til FrP. "Bry seg om andre" liksom? Det er ingen motsetning mellom "vekterstaten" og nasjonalisme. Du og dine barn, naboer og medmennesker er tjent med at norsk næringsliv er sterkt rustet idag og i fremtiden. Det skapes bare verdier som har "verdi" i utlandet i det private næringsliv, og disse pengene/verdiene er du og jeg avhengige av. Vi er alle tjent med at Norge har et sunt og godt næringsliv hvor det finnes vilje til kapitalinvesteringer. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Man får ikke lønnsøkning for å forsvare den.Bedriften gir deg økt lønn (mer en inflasjonen). Selvfølgelig forventer den økt effektivitet, hvis ikke vil den gå konkurs og det tjener verken eier eller ansatt på. På lokale lønnsforhandlinger... kanskje til en vioss grad. På de sentrale... absolutt ikke. Du synes kanskje det er rasende festlig å late deg mens andre sliter livet av seg. Hvis andre jobber hardt for DIN arbeidsplass, er det klart at det minste du kan gjøre er å bidra så godt du kan. Det festelige er at du drar inn dette i diskusjonen. Jeg er ikke helt med på hva du vil frem til. Men uansett så er dette aktuell sak når man snakker om fagforeninger. Jeg har indirekte erfaringer med at den beste måten å få bukt med såkalt late medarbeidere er gjennom fagforeningen, og ikke ledelsen. En fagforening er lite tjent med å ha late medlemmer. De fleste gjør en god jobb, og jobebr jevnt og trutt slik de alltid har gjort. Men nye maskiner, bedret logistikk og produksjonsmetoder vil si at de du klarte å produsere ifjord nødvendligvis ikke er nok iår. Det vanlige er at bedrifter forventer en effektivisering / produksjonsøkning / økt dekningsbidrag pr time på mellom 1-5% pr år. Det er umulig å generalisere dette. Noen plasser skal det eksempelvis ikke mer enn et lite grep til fra IT avdelingen, så blir produksjonen 50 % bedre i enkelte avdelinger. Dette har jeg selv erfart. Jeg har også erfaring med at forsøk på effektivisering har slått ut motsatt vei. Oftest på grunn av at medarbeiderne føler de får dette tredd over hodet, og ikke minst dårlig opplæring. For å ikke nevne press. Det er ingen motsetning mellom "vekterstaten" og nasjonalisme. Du og dine barn, naboer og medmennesker er tjent med at norsk næringsliv er sterkt rustet idag og i fremtiden. Det skapes bare verdier som har "verdi" i utlandet i det private næringsliv, og disse pengene/verdiene er du og jeg avhengige av. Vi er alle tjent med at Norge har et sunt og godt næringsliv hvor det finnes vilje til kapitalinvesteringer. Det ser ut til at vi er rimelig enige om hvilket resultat vi ønsker, Bøgvald. EDIT: formulering + bilde Endret 5. mai 2004 av stian-hg Lenke til kommentar
alexf Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 De fleste gjør en god jobb, og jobebr jevnt og trutt slik de alltid har gjort. Men nye maskiner, bedret logistikk og produksjonsmetoder vil si at de du klarte å produsere ifjord nødvendligvis ikke er nok iår. Det vanlige er at bedrifter forventer en effektivisering / produksjonsøkning / økt dekningsbidrag pr time på mellom 1-5% pr år. Det er umulig å generalisere dette. Noen plasser skal det eksempelvis ikke mer enn et lite grep til fra IT avdelingen, så blir produksjonen 50 % bedre i enkelte avdelinger. Dette har jeg selv erfart. Jeg har også erfaring med at forsøk på effektivisering har slått ut motsatt vei. Oftest på grunn av at medarbeiderne føler de får dette tredd over hodet, og ikke minst dårlig opplæring. For å ikke nevne press. Er dette svaret på hvorfor enkelte statlige etater har PC-utstyr fra 1986? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå