Gå til innhold

Hvordan markerte du 1. mai?

Anbefalte innlegg

Men enig, egentlig burde første mai avskaffes som fridag.

Siden det ikke er veldig sannsynlig at 1. mai blir avskaffet, som jeg egentlig vil,

Den dagen fagforeningenes rolle er utspilt og arbeidsgiver og ansatte lever i fred og harmoni med hverandre så gjerne for meg. Inntil det skjer så er 1. mai tross alt et symbol på hva som er oppnådd gjennom det siste århundre på den fronten.

Kommer aldri til å skje. Selv om en del TINA-ideologer tror det allerede har skjedd.

Hva arbeiderbevegelsen har klart:

1. Gjøre Norge til de-facto et parti stat på 50 og 60-tallet.

2. Gjøre vilkårene for mellomstor og mindre industri så vanskelige at det er nærmest 0 investeringsvilje.

3. Kommet med urimelig høye lønnskrav som har gjort Norge til verdens dyreste land, og forøvrig avhengig av oljepenger.

4. Gitt oss en ekstra fridag på vårparten til å rydde i hagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer aldri til å skje. Selv om en del TINA-ideologer tror det allerede har skjedd.

Nettopp ;)

Hvis man innfører en dag for arbeideren og en for arbeidsgiveren vil vel igrunn vinninga gå opp i spinninga - da er det vel mer logisk at begge parter blir der de er, altså på arbeidplassen?

Man kan ta fri 1. mai i flere tusen år uten en arbeidsgivers dag hvis vinninga ska gå opp i spinninga, historisk sett.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Men enig, egentlig burde første mai avskaffes som fridag.

Siden det ikke er veldig sannsynlig at 1. mai blir avskaffet, som jeg egentlig vil,

Den dagen fagforeningenes rolle er utspilt og arbeidsgiver og ansatte lever i fred og harmoni med hverandre så gjerne for meg. Inntil det skjer så er 1. mai tross alt et symbol på hva som er oppnådd gjennom det siste århundre på den fronten.

Hva arbeiderbevegelsen har klart:

2. Gjøre vilkårene for mellomstor og mindre industri så vanskelige at det er nærmest 0 investeringsvilje.

3. Kommet med urimelig høye lønnskrav som har gjort Norge til verdens dyreste land, og forøvrig avhengig av oljepenger.

YO!

Du glemte:

Produsere de føkkings verdiene!

BTW: At industrien ikke er levedyktig er ikke ett særnorskt fenomen. industri flytter til lavkostland i hele vesten.

BTW2: Er det urimelig å kreve ei lønn å leve av når eiern sitter på ei hytte, størrelse: palass og båt, størrelse: cruise?

Lenke til kommentar

Og dette svir vi for i dag eller?

Som igjen betyr at vi har en enorm kjøpekraft, er ikke dette bra da?

Trivelige hager gir oss så mangt.

Hvis du mener at rettighetene arbeiderne har opparbeidet seg på 1900-tallet er urimelige så si det i klartekst, og kom gjerne med eksempler. Alt handler ikke om lønn vet du.

Før i verden jobbet og sleit den vanlige mann (les: mesteparten) et helt liv for luselønn for å ende opp som invalid på sine gamle dager, på grunn av dårlige arbeidsmiljøforhold. Tror du virkelig noe av dette hadde endret seg hvis fagbevegelsen ikke hadde eksistert?

Lenke til kommentar
FiskePinna er FrP'er, FrP er vistnok ett liberalistisk parti. Liberalisme er ett finere ord for nattvekterstaten.

Jeg tenkte meg det gikk i den retningen ja. Har problemer med å ta det partiet og deres velgere seriøst av forskjellige grunner, men det er fint at han kan så mye om historien bak 1. mai og hvordan ting foregikk før i verden.

Lenke til kommentar

Og dette svir vi for i dag eller?

Som igjen betyr at vi har en enorm kjøpekraft, er ikke dette bra da?

Trivelige hager gir oss så mangt.

Hvis du mener at rettighetene arbeiderne har opparbeidet seg på 1900-tallet er urimelige så si det i klartekst, og kom gjerne med eksempler. Alt handler ikke om lønn vet du.

Før i verden jobbet og sleit den vanlige mann (les: mesteparten) et helt liv for luselønn for å ende opp som invalid på sine gamle dager, på grunn av dårlige arbeidsmiljøforhold. Tror du virkelig noe av dette hadde endret seg hvis fagbevegelsen ikke hadde eksistert?

Det er ingen sammenheng mellom velstand i et samfunn og hvor sterkt fagorganisasjoner står. Mange av de mest vellykkede ladnene har hatt og har fagorganisasjoner som har manet til samarbeid med styresmakter og ikke til revulosjon. Tileksempel kan nevnes Tyskland, Japan, USA og Korea. Fagforeningen legitimerer seg selv ved å mane til unødig klassekamp, og har stort sett bare hatt 1 mål de siste årene: Mer lønn. Den grenseløse egoismen har tatt overhånd. Selv arbeidere ved bedrifter med knappe marginer hvor den "slemme kapitalisteieren" sitter med lån til langt over pipa og svettetokter om nettene blir tatt ut i streik.

Idag går fagforeninger i tog med indirekte støtteerklæringer til terrorisme og til mer lønn. Det finnes ingen langsiktig sunn industripolitikk å spore, man skal stadig ha mer lønn og "bygge" velferdsstaten, på bekostning av individets frihet og gildet skal middelklassen betale for i form av skyhøye skatter som kveler alt av investerings og sparelyst. LO er en organisasjon som stiller urimelige krav for å skape konflikt og legitimere sitt ran av arbeideres lønninger. Jeg går inn for å gjøre 1. mai til en "arbeidets" dag, hvor alle arbeidere jobber gratis som takk for verdens høyeste lønninger og arbeidsforhold.

Lenke til kommentar

EDIT: hjemme fra jobb, og er er mitt svar:

Det er ingen sammenheng mellom velstand i et samfunn og hvor sterkt fagorganisasjoner står.

Nei, når har jeg påstått det? Jeg mener imidlertid at fagorganisasjonene bidrar til velstand i form av høye lønninger og en god og streng arbeidsmiljølov. Disse to faktorene er med på å beskytte ansatte, mot overgrep fra arbeidsgivers side, samt det gir dem god økonomi. What's the problem?

Mener du at norske bedrifter er mer sårbare ovenfor konjukturendringer enn utenlandske på grunn av fagforeningene? At utenlandske bedrifter har en fordel på grunn av lavere lønnsnivå og dårligere arbeidsvilkår er det ingen tvil om, men her må vi nesten ta et valg.

Mange av de mest vellykkede ladnene har hatt og har fagorganisasjoner som har manet til samarbeid med styresmakter og ikke til revulosjon.

LO går dypere inn i regjeringskvartalet enn NHO noen gang har gjort. Mindre nå enn før, men likevel...

Fagforeningen legitimerer seg selv ved å mane til unødig klassekamp

Hvis det var nødvendig før er det hvertfall langt i fra unødvendig nå så lenge de rike blir rikere og de fattige blir fattigere. At rike blir rikere er forøvrig ikke et problem i seg selv. Men det går jo på bekostning av de fattige slik som det er i dag. Dermed bør dette tas hensyn til ved skattelettelser.

Mer lønn. Den grenseløse egoismen har tatt overhånd.

Det er jo toppsjefene som stikker av med de enorme lønnsgevinstene, enten man kaller det bonus eller lønn, ikke arbeiderne.

Idag går fagforeninger i tog med indirekte støtteerklæringer til terrorisme og til mer lønn.

Dette svarte sluffy meget elegant på.

Det finnes ingen langsiktig sunn industripolitikk å spore, man skal stadig ha mer lønn og "bygge" velferdsstaten, på bekostning av individets frihet og gildet skal middelklassen betale for i form av skyhøye skatter som kveler alt av investerings og sparelyst.

Langsiktig industripolitikk er vanskelig ved hyppige regjeringsskifter og ikke minst ved mindretallsregjering. Høy lønn tilsvarer større frihet for individet så vidt jeg ser det. Lurer virkelig på hvorfor du mener at man skal dyrke middel- og overklassen på bekostning av resten...

LO er en organisasjon som stiller urimelige krav for å skape konflikt og legitimere sitt ran av arbeideres lønninger.

Organisasjonsfrihet praktiseres heldigvis her i landet. Dermed får de som vil bli frivillig "ranet" bare bli det.

Jeg går inn for å gjøre 1. mai til en "arbeidets" dag, hvor alle arbeidere jobber gratis som takk for verdens høyeste lønninger og arbeidsforhold.

Humor på boks...

Til slutt siterer jeg innledningen av en artikkel i dagens Rogalands Avis:

Tre av fire skandenaviske bedrifter vil sparke medarbeiderne i løpet av tre år. De aller fleste vil nedbemanne for å styrke en allerede sterk økonomi. Det kommer fram i en pilotstudie blandt 103 personalsjefer i Norge, Sverige og Danmark.

Og fagforeningene er egoistiske og grådige?

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Fagforeningen legitimerer seg selv ved å mane til unødig klassekamp, og har stort sett bare hatt 1 mål de siste årene: Mer lønn. Den grenseløse egoismen har tatt overhånd. Selv arbeidere ved bedrifter med knappe marginer hvor den "slemme kapitalisteieren" sitter med lån til langt over pipa og svettetokter om nettene blir tatt ut i streik.

Den grenseløse egoismen som høyre nå vil fjerne ved å innføre lavere toppskatt, og fjerne diverse andre skatter og avgifter?

Idag går fagforeninger i tog med indirekte støtteerklæringer til terrorisme og til mer lønn. Det finnes ingen langsiktig sunn industripolitikk å spore, man skal stadig ha mer lønn og "bygge" velferdsstaten, på bekostning av individets frihet og gildet skal middelklassen betale for i form av skyhøye skatter som kveler alt av investerings og sparelyst.

Man støtter ikke terrorister, man støtter diverse folkeslag som bli undertrykt. Samt arbeidere rundt om i verden som har det verre enn de i Norge (du vet arbeidere, sånne som jobber for å tjene pengene sine)

LO er en organisasjon som stiller urimelige krav for å skape konflikt og legitimere sitt ran av arbeideres lønninger.

Hvilke krav er det som er urimelige? Så vidt jeg vet er ikke Arbeidsgiverorganisasjonens krav så sinnsykt mye bedre. LO tenker i det minste på arbeiderene, folket, flertallet, de som ikke sitter på pengesekken (og igjen jobber for pengene sine).

Jeg går inn for å gjøre 1. mai til en "arbeidets" dag, hvor alle arbeidere jobber gratis som takk for verdens høyeste lønninger og arbeidsforhold.

Du kan bare gå inn for det så mye du orker, men det vil nok ikke skje i våres levetid. Hvis det skjer vil det nok bli så store protester at landets bedreifter kommer til å gå konkurs, og da også resten av landet. Og Norge vil tilslutt være historie :p

Arbeidets dag er førøvrig nesten hver eneste dag hele året, man gjør det man kan på arbeidet sitt, og får det arbeidsgiveren mener at vi fortjener for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...