Gå til innhold

Oppløsning kontra zoomområde

Anbefalte innlegg

Kan man røft anse 6MP med 4x zoom og 4MB med 6x zoom som likeverdige mht å "fange" objekter som er et stykke unna?

På filmbaserte kameraer har man "alltid" hatt som tommelfingerregel at lukkertiden ikke bør være kortere enn 1/brennvidde for å unngå kamerarystelse. Kompakte digitalkameraer har veldig korte brennvidder og dersom denne regelen lar seg overføre skulle man kunne holde kameraet rolig ved forholdsvis lange lukkertider. Det kan man vel ikke?

Hvor lang zoom (ca.) klarer man å holde stødig på frihånd? Jeg spør med tanke på de såkalte ultrazoomkompaktene som har 8-10x optisk zoom. Liten vits med et lett lite kamera med god zoom om jeg må drasse med meg et tungt stativ!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på sammenligningen din...tror ikke helt at du kan anse det sånn... personlig ville jeg heller gått for mye zoom enn mange megapiksler. har tatt en god del bilder med olympus c740 og i dagslys er det ikke noe pproblem å ta bilder med 10x zoom... når det er mørkt synes jeg faktisk det er lettere å få klare bilder med 10x zoom på olympusen enn med 3 ganger zoom på mitt nikon cp 3500. Dette har jo selvfølgelig også med blenderåpning å gjøre. Olympusen har jo 1/3,2 eller 1 /3,5 på max zoom mens nikon kameraet mitt har 1/4,7...

Resultatet blir vel uansett alltid best med stativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...