SilentNET Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Hei! Jeg har tenkt tanken et par dager nå, men i går kveld ble liksom den berømte dråpen som fikk begeret til å renne over. På min vanlige tur gjennom Omni Ent (AO) stoppet alt opp, til tross for at prosessoren min ikke jobbet mer enn 30-40%. Jeg merket dog et uvanlig høyt minneforbruk 900 MB (også dette enda AO bare brukte litt over 100 MB i følge Task Manager i Win2000). Jeg fikk stoppet spillet og maskinen ble en smule raskere, men ikke helt bra. I nesten en uke nå har musen reagert treigt, og ved flere anledninger har jeg måttet trykke både 2 og 3 ganger på en knapp før det ble reaksjon. For ca. en uke siden, når problemene begynte å oppstå, installerte jeg fire nye disker i maskinen, på 200 GB hver. Strømforsyningen er bare på 340watt, så jeg bestemte meg allerede da for å bare benytte to av de nye diskene. Etter en restart av Windows bruker ting vanligvis å gå litt kjappere igjen, men ikke denne gangen. (maskinen står vanligvis ca. en måned mellom hver restart, og mot slutten av måneden går ting litt treigere enn vanlig). Denne gangen var ting like treigt, og minneforbruket rett etter boot var på svimlende 280 MB. Jeg åpnet døren på mitt Chieftec-kabinett, og som jeg fryktet, varmen slo imot meg som en gigantisk boksehanske. Kabinettet er av den gamle typen (DA), uten dør foran kabinettet, og uten vifte/vindu i sidedøren. Til min store skrekk sto prosessorviften helt stille, og jeg tenkte søren.. Her har noe skjedd. Jeg slo av maskinen, koplet fra de to nye diskene som var koplet på. Dette måtte jeg nesten bruke grytekluter for å få til, da diskene var kokvarme. 6 disker tett i tett uten kabinettvifter i et lukket kabinett over lengre tid er tydeligvis ikke helt bra. Startet maskinen på nytt med bare mine to gamle disker på 2 x 80 GB, og viften startet igjen.. Før Win2000 hadde bootet ferdig sto viften atter en gang stille. Slo av, og på igjen, gikk inn i BIOS, og leste av temperaturer og viftehastighet. Q-Fan (justerer rotasjonshastigheten på viften etter temperaturen) står som vanlig på 11/16 (laveste nivå), og når den i utgangspunktet skal gå ned til 11 så stopper prosessorviften helt. Dette har ikke skjedd tidligere. Når jeg stilte Q-Fan opp til 15/16 ble det litt bedre, men også da stoppet viften helt i det den gikk ned til 15. Slo av Q-Fan, og viften kjører på 2500 rpm og oppover. Da slår den seg ikke av, men temperaturen på prosessoren, og ikke minst i kabinettet ellers tvinger viften opp til like under 4000 rpm med lukket dør, og 3500 rpm med åpen dør. I tillegg til at spenningene fra PSU har alt for store avvik, etter min smak. Jeg trenger ny strømforsyning før jeg kan bruke diskene mine uansett, så den saken er grei. Men bedre og mer kjøling må inn i boksen, hvis ikke blir det grillfest hos meg om et par uker. Mest bekymret er jeg for diskene, som blir stående i 3x2 oppsett. 3 i hver disk-bay. Det er plass til en vifte under diskbay #2, og en vifte foran diskbay #2.. Mulighetene for kjøling til bay #1 er heller dårlig. I tillegg er det de vanlige to plassene bak i kabinettet som sikkert burde fått seg en vifte hver. Hovedkortet kommer uten vifte på chipset, og dette var så varmt i går at jeg fryktet smeltemerker i kjøleribben.. Dette kommmer selvfølgelig av at prosessoren har stått uten vifte i x antall timer, og på full load (2.8 GHz @ 3.5 GHz). Denne bruker å holde en behagelig temp til vanlig. Jeg har lenge også lurt på om minnebrikken(e) blir for varme, så her må det passiv kobber-kjøling til. I tillegg burde jeg sikkert byttet ut døren på kabinettet med den nye typen, som har vifte i siden. For strømforsyning har jeg sett meg ut en 550watt fra Mist, som kommer med to stk. temp-regulerte vifter for å skape bedre gjennomstrømning av luft i kassen. Alt dette er egentlig ganske greit, men mitt problem i utgangspunktet er at prosessorviften stopper helt opp, i stedenfor å kjøre på lavere rotasjonshastighet (rpm).. En ny vifte her gjør like liten nytte hvis den må kjøre på maks hastighet hele tiden grunnet ødelagt Q-Fan kontroll på hovedkortet, eller noe annet, hvem vet.. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 jo, ta ut alle deler, og rengjør CPU viften sikkelig, gjerne med støvsuger eller liknende, kan være litt for mye dritt oppi der. Og det er også mulig at temperatur sensoren til hk på CPU er herpa, så når Q-FAN registerer feil temp, så kan viften kjøre feil også. Ellers er jeg ikke helt sikker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå