Gå til innhold

Konfirmeres i dag!

Anbefalte innlegg

kan du ikke regne :wow: 27 år snart så er vi enige :p

Oi, så klart. Egentlig har det lite med saken å gjøre, i den alderen skal man være såpass moden at man klarer til en viss grad å tolere andre menneskers kultur.

Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt oppe, ser gjerne at du gjør det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, tåpelig å konfirmere seg kun for penger/gaver.

Jeg valgte av prinsipp å ikke konfirmere meg da jeg ikke står for noe av det konfirmasjonen handler om og gikk derfor glipp av x antall tusen kroner.

Angrer faktisk ikke, takler ikke alt det håpløse man blir nødt til å gjøre i diverse konf. forberedelser.

Så til dere som konfirmerer dere pga. gaver, :thumbdown:

Lenke til kommentar
kan du ikke regne :wow:  27 år snart så er vi enige :p

Oi, så klart. Egentlig har det lite med saken å gjøre, i den alderen skal man være såpass moden at man klarer til en viss grad å tolere andre menneskers kultur.

hadde jeg bodd i thailand og vært norsk, hadde jeg latt vær og konfimere meg, så enkelt er den saken, er ikke tvang får å konfimere seg værken her i Norge eller Thailand, så enkelt er det :p

Lenke til kommentar
kan du ikke regne :wow:  27 år snart så er vi enige :p

hadde jeg bodd i thailand og vært norsk, hadde jeg latt vær og konfimere meg, så enkelt er den saken, er ikke tvang får å konfimere seg værken her i Norge eller Thailand, så enkelt er det :p

Lenke til kommentar

ikke hvis du er blottet for moral :p

Earendil, er enig med deg, en som er 27 år snart burde virkelig vise litt mer modenhet enn det der. Ja, vi har ytringsfrihet, det er selvfølgelig ingen som nekter deg å mene det du gjør, men enkelte ting kan man holde for seg selv.

O D D, du tapte diskusjonen med glans..

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

ikke hvis du er blottet for moral :p

Earendil, er enig med deg, en som er 27 år snart burde virkelig vise litt mer modenhet enn det der. Ja, vi har ytringsfrihet, det er selvfølgelig ingen som nekter deg å mene det du gjør, men enkelte ting kan man holde for seg selv.

O D D, du tapte diskusjonen med glans..

nope!!!!

Lenke til kommentar
nope!!!!

hmm, så folk skal altså konfirmere seg borgerlig, selv om de er kristne? Deres tro skal altså ikke telle? Ok, du om det..

Men hva er grunnlaget for at du mener dette? Har du noe imot kristen konfirmasjon?

Å konfirmere seg borgerlig er bare en rip-off fra kristendommen.

I kristendommen er det en religiøs feiring som betyr at du endelig har blitt voksen.

Det er bare noen idioter i huma-etisk-forbund eller noe som ikke liker at kirken har totaldominans på noe og lage sin egen fake-konfirmasjon.

Borgerlig konfirmasjon betyr ikke noe i det hele tatt, du lærer om flyktininger osv (etter hva jeg har hørt), noe som ikke har en døyt med å bli voksen å gjøre.

I kirken lærer du ihvertfall noe fornuftig (ting om kr.dommen), og du SKAL være interessert i det for du SKAL være kristen for å konfirmere deg kristelig.

Så det så!

Lenke til kommentar

Jeg valgte av prinsipp å ikke konfirmere meg da jeg ikke står for noe av det konfirmasjonen handler om og gikk derfor glipp av x antall tusen kroner.

Angrer faktisk ikke, takler ikke alt det håpløse man blir nødt til å gjøre i diverse konf. forberedelser.

jeg hadde heller ikke palner om å konfirmere meg. men vi ble enig om at jeg skulle konfirmeres bare fordi det er hyggelig. En sammekomst for familien osv.

derfor valgte jeg klart borgelig. Det var faktisk ganske morsomt.

at du kommer med argumenter som at "Du lærer ting om kristendommen og det er nyttig" blir bare dumt. tror du snakker om ting du ikke har anelse om. Vi hadde en del interessante diskusjoner om mye forskjellig som er ganske fint å ha med seg.

Edit: og til SteffyBoy: Ser ikke hva som er meningsløst med å kunne å tre på seg en kondom.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
nope!!!!

hmm, så folk skal altså konfirmere seg borgerlig, selv om de er kristne? Deres tro skal altså ikke telle? Ok, du om det..

Men hva er grunnlaget for at du mener dette? Har du noe imot kristen konfirmasjon?

Å konfirmere seg borgerlig er bare en rip-off fra kristendommen.

I kristendommen er det en religiøs feiring som betyr at du endelig har blitt voksen.

Det er bare noen idioter i huma-etisk-forbund eller noe som ikke liker at kirken har totaldominans på noe og lage sin egen fake-konfirmasjon.

Borgerlig konfirmasjon betyr ikke noe i det hele tatt, du lærer om flyktininger osv (etter hva jeg har hørt), noe som ikke har en døyt med å bli voksen å gjøre.

I kirken lærer du ihvertfall noe fornuftig (ting om kr.dommen), og du SKAL være interessert i det for du SKAL være kristen for å konfirmere deg kristelig.

Så det så!

Konfirmasjon har lite med kristendommen å gjøre. Omtrent alle kulturer har "voksen-ritualer". Og konfirmasjon kommer vel fra latin og betyr noe alla "bli voksen".

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og jeg hadde faktisk utbytte av kurset, i motsetning til ALLE jeg kjenner som konfirmerte seg kristelig. Temaene vi tok opp var varierte, det jeg husker nå i farta var sex, religion, narkotika og filosofi om jeg ikke husker helt feil. Det var ikke tavleundervisning, vi fikk ikke tredd en sannhet over hodet, vi diskuterte temaene grundig.

Jeg vil si at det man lærer på kurset i borgerlig konfirmasjon har mye mer med å bli voksen å gjøre enn hva konfirmasjons undervisningen i kristelig konfirmasjon er. Men seff, det er bare min mening. Jeg synes alle skal få konfirmere seg der man vil.

Lenke til kommentar
Edit: og til SteffyBoy: Ser ikke hva som er meningsløst med å kunne å tre på seg en kondom.

det skulle være en spøk.. liksom, banan.. kondom på banan.. når trenger man banan med kondom på? liksom? ikke? neivel

ahh.. ok :)

ikke alltid like lett å forstå ironi her vet du

Lenke til kommentar
Syns alle som ikke er kristne rett og slett kan drite i å konfirmere seg, det gjorde jeg...

Endelig noen som har forstått det :yes:

Me too, dude! Mener borgerlig konf er tåpelig... Det er noe som er originalt kristent. Jeg feirer ikke jødiske helligdager, og ikke-kristne bør ikke få fri på Kristi Himmelfarts hvis de ikke tror på Jesus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...