Gå til innhold

Konfirmeres i dag!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har aldri vært troende eller relgiøs selv serru, derfor :thumbup:

Øh, javel. Vet ikke helt hvor jeg skal starte her. Du sier at alle skal konfirmere seg borgerlig? Selv om de tilhører en annen religion? Så alle skal følge ditt eksempel og konfirmere seg borgerlig, noe som ikke er i deres religion, du mener med andre ord at de skal gå ut av religionen sin?

Jeg er ikke religiøs selv, men det blir litt feil å sei at for eksempel muslimer skal konfirmerest kristelig, blir det ikke?

Lenke til kommentar
har aldri vært troende eller relgiøs selv serru, derfor :thumbup:

Øh, javel. Vet ikke helt hvor jeg skal starte her. Du sier at alle skal konfirmere seg borgerlig? Selv om de tilhører en annen religion? Så alle skal følge ditt eksempel og konfirmere seg borgerlig, noe som ikke er i deres religion, du mener med andre ord at de skal gå ut av religionen sin?

Jeg er ikke religiøs selv, men det blir litt feil å sei at for eksempel muslimer skal konfirmerest kristelig, blir det ikke?

jeg står kun får det jeg selv mener jeg, sier ikke at alle skal gjøre det ene eller det andre jeg, bare hva jeg syntes, er jo tross alt ytringsfrihet i dette landet ;)

Lenke til kommentar
jeg står kun får det jeg selv mener jeg, sier ikke at alle skal gjøre det ene eller det andre jeg, bare hva jeg syntes, er jo tross alt ytringsfrihet i dette landet ;)

Seriøst, er det mulig å mene sånt?

Vi har alle rett til å tro på noe, du kan vel umulig mene at selv om du ikke har en religion, så skal resten av verden gjøre som deg?

Lenke til kommentar
jeg står kun får det jeg selv mener jeg, sier ikke at alle skal gjøre det ene eller det andre jeg, bare hva jeg syntes, er jo tross alt ytringsfrihet i dette landet  ;)

Seriøst, er det mulig å mene sånt?

Vi har alle rett til å tro på noe, du kan vel umulig mene at selv om du ikke har en religion, så skal resten av verden gjøre som deg?

skjerp deg, dette giddder jeg ikke å komentere mer, har faktisk andre ting å gjøre :p:realmad:

Lenke til kommentar
skjerp deg, dette giddder jeg ikke å komentere mer, har faktisk andre ting å gjøre :p  :realmad:

Saklig. Vil ta det som et tegn på at jeg har vunnet diskusjonen.

ja hvis du er så dum å tror det, skal du få lov til det, må jo ha noen gleder du også :laugh:

Lenke til kommentar
skjerp deg, dette giddder jeg ikke å komentere mer, har faktisk andre ting å gjøre :p   :realmad:

Saklig. Vil ta det som et tegn på at jeg har vunnet diskusjonen.

ja hvis du er så dum å tror det, skal du få lov til det, må jo ha noen gleder du også :laugh:

har ikke annet å si en pleeeeaaaaase. Du tapte galant, ikke lat som du er for god for diskusjonen. Poenget er at du skal ha respekt for tro, uansett hva man tror på eller hva andre tror på... Respekt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Hvorfor konfirmerer man seg egentlig borgerlig? Ordet "konfirmasjon" betyr bekreftelse på dåpen (hvor man blir guds barn), og det er det eksakt motsatte man gjør ved å "konfirmere" seg borgerlig.

Konfirmasjon er ikke noe man gjennom. Spør en hvilkensomhelst fjortis om han/hun vil konfirmere seg hvis det ikke innebærer en gjennomsnittlig månedslønn, og jeg kan garantere at et tilnærmet tresifret antall prosent vil gi blaffen i hele greien.

Samme hvis denne fjortisen hadde fått valget mellom å få 10.000kr uansett om han/hun konfirmerte seg. Jeg har null tro på at det er mye annet enn pengene/gavene det gjelder.

Sant nok.

Jeg ser på borgelig konfirmasjon som en lett måte å skaffe seg noe kroner på, for de som ikke gidder å gå i kirka.

Det er det frekkeste! :mad: (uten om det at de fleste konfirmerer seg for pengene, det er sant :roll: )

-Jeg vil våge å mene at sikkert 90%+++ av alle som konfirmerer seg gjør det for pengene. Og størsteparten av de som konfirmerer seg i kirken gjør det for at de får mer penger av kristne foreldre/besteforeldre/familie.

-Når jeg konfirmerte meg var det kanskje 3-4% som konfirmerte seg borgerlig på min skole og kanskje bare en brøkdel av de som konfirmerte seg kristelig som virkelig anså seg selv som kristne.

-Og jeg konfirmerte meg borgerlig, helt og holdent for at jeg ikke ser på meg selv som kristen, som så godt som alle de andre som konfirmerte seg borgerlig på min skole.

-Om dette gjelder for alle andre plasser vet jeg ikke, men det vil jeg våge å tro for de fleste andre plasser.

-Dessuten som sagt er ikke konfirmasjon en helt og holden kristen ting, bortimot alle kulturer har en form for innvielse til det voksne liv

-Jeg ser på i stor grad* kristelig konfirmasjon som en umoralsk måte å tyne mest mulig penger fra familien.

*merk "i stor grad" jeg sier ikke at alle gjør det, men jeg vet at mange gjør det her og at andre på andre plasser og gjør det.

Ooo, look at me, 14 år og stor og har egne meninger. Ikke en j**** 14-åring i dette langstrakte land som har det døyt av muligheter til det hele tatt og vær i næreheten av et intellektuelt nivå som tilsier at han/hun har gjort seg opp meninger om sitt livssyn. Man tror det gjerne selv, der man går rundt i sin første dress/bunad og føler seg rik med en middels månedslønn av en som jobber i parkvesenet. Men sannheten er at alt som kommer ut av kjeften på dem er mer korttenkt enn deres første kjønnshår. Jeg blir rett og slett irritert på dagens 14-åringer slik de framstår. Vil ha all undervisning tilrettelagt for seg selv, for lesing og pugging funker jo hvertfall ikke! Drikker og smeller og kjefter mer enn normalt voksne folk gjør. Rett og slett en farlig generasjon med drittunger. Og i det hele tatt å tro at disse skal kunne gjøre seg opp en mening om hvilken religion de står for er jo helt banalt. La dem for all del konfirmere seg på hvilken som helst måte de bare vil, bare noen underveis påfører dem litt folkeskikk og forteller dem at jurda ikke spinner rundt konfirmantene og venter på at de skal ta over.

Lenke til kommentar
Må jo faen få lov å si akkurat hva man mener her i lande, eller hva?????

mer du ikke det!! :eek:

Du skal få si hva du mener, som alle andre. Nøkkelordet her er respekt, som SteffyBoy sier.

Hvordan tror du verden hadde vært hvis ingen hadde hatt respekt for andre sin tro? Ifølge informasjonen på profilen din er du 37 år, og du viser mindre respekt for andre enn en 12-åring.

Tenk hvis du hadde bodd i Thailand, og der måtte du konfirmert innen Buddhismen, selv om du ikke var Buddhist. Ville du ha likt det?

Jeg tviler. Vis litt empati, det har aldri skadet noen.

Lenke til kommentar
Må jo faen få lov å si akkurat hva man mener her i lande, eller hva?????

mer du ikke det!! :eek:

Du skal få si hva du mener, som alle andre. Nøkkelordet her er respekt, som SteffyBoy sier.

Hvordan tror du verden hadde vært hvis ingen hadde hatt respekt for andre sin tro? Ifølge informasjonen på profilen din er du 37 år, og du viser mindre respekt for andre enn en 12-åring.

Tenk hvis du hadde bodd i Thailand, og der måtte du konfirmert innen Buddhismen, selv om du ikke var Buddhist. Ville du ha likt det?

Jeg tviler. Vis litt empati, det har aldri skadet noen.

kan du ikke regne :wow: 27 år snart så er vi enige :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...