Earendil Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg har null tro på at det er mye annet enn pengene/gavene det gjelder. Og du har rett. Dessverre. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg har null tro på at det er mye annet enn pengene/gavene det gjelder. Penger har selvsagt mye å si. Men familiepress fra den eldre og konservative generasjon er 100 ganger værre! I dagens sammfunn betyr ofte å at men konfirmers at man blir voksen. Selv mener eg at man burde øke alderen for konfirmasjon til en alder der vedkommende er moden nok til å ta en slikt valg. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Det at "man ble voksen", stammer fra en tid hvor fjortenåringer ble tildelt enormt mye mer ansvar og plikter enn hva de blir nå. Jeg tør påstå at en fjortis for 100 år siden var vel så ansvarlig og moden som den jevne 18-åringen nå til dags. I 1904 var også kirken mye mer sentral i hverdagen. Selvfølgelig, at den eldre garde nærmest forventer at du skal konfirmere deg, har også litt å si for valgene man tar.. men de gjør seg selv en bjørnetjeneste når det er dem som vifter med de største pengebunkene. En materialistisk fjortenåring ser bare gavene, ikke det at han/hun går på akkord med sin egen integritet og sine meninger. Når jeg en gang blir far, vil jeg ikke døpe mine barn, det valget får de ta selv. Det er ikke min oppgave å påtvinge dem en tro, uansett hva jeg skulle mene om den. Kardemommeloven er vel så god som de ti bud. Uansett hva de skulle velge å gjøre under konfirmasjonstider, vil jeg utvilsomt være stolt over dem. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) jeg fikk 26.000 og en tur til syden, (bare meg og onkel) edit: i fjor, og borgerlig Endret 8. mai 2004 av ballemann Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 jeg fikk 26.000 og en tur til syden, (bare meg og onkel) edit: i fjor, og borgerlig Jeg fikk nøyaktig dobbelt så mye... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Hvorfor konfirmerer man seg egentlig borgerlig? Ordet "konfirmasjon" betyr bekreftelse på dåpen (hvor man blir guds barn), og det er det eksakt motsatte man gjør ved å "konfirmere" seg borgerlig. Konfirmasjon er ikke noe man må gjennom. Spør en hvilkensomhelst fjortis om han/hun vil konfirmere seg hvis det ikke innebærer en gjennomsnittlig månedslønn, og jeg kan garantere at et tilnærmet tresifret antall prosent vil gi blaffen i hele greien. Samme hvis denne fjortisen hadde fått valget mellom å få 10.000kr uansett om han/hun konfirmerte seg. Jeg har null tro på at det er mye annet enn pengene/gavene det gjelder. Sant nok. Jeg ser på borgelig konfirmasjon som en lett måte å skaffe seg noe kroner på, for de som ikke gidder å gå i kirka. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg ser på borgelig konfirmasjon som en lett måte å skaffe seg noe kroner på, for de som ikke gidder å gå i kirka. Jeg mener at det viser at man ikke er kristen, men vil fullt og helt konfirmeres for det. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg konfirmerte meg for 4 år siden.. og det var 100% for pengene sin del.. Og det er neppe forandret seg noe til i dag Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Jeg ser på borgelig konfirmasjon som en lett måte å skaffe seg noe kroner på, for de som ikke gidder å gå i kirka. Jeg mener at det viser at man ikke er kristen, men vil fullt og helt konfirmeres for det. Jeg mener at hvis man ikke er kristen så skal man heller ikke konfimere seg. Og de som gjør det vil ikke konfimere seg, de vil ha pengene og gavene! Endret 8. mai 2004 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg konfirmerte meg for 4 år siden.. og det var 100% for pengene sin del.. Og det er neppe forandret seg noe til i dag Seffølgelig ikke Er nok bare blitt enda verre. Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Er det bare jeg som dreit i å få mer penger av mormor og konfirmerte meg borgerlig? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Det at "man ble voksen", stammer fra en tid hvor fjortenåringer ble tildelt enormt mye mer ansvar og plikter enn hva de blir nå. Jeg tør påstå at en fjortis for 100 år siden var vel så ansvarlig og moden som den jevne 18-åringen nå til dags. I 1904 var også kirken mye mer sentral i hverdagen. Selvfølgelig, at den eldre garde nærmest forventer at du skal konfirmere deg, har også litt å si for valgene man tar.. men de gjør seg selv en bjørnetjeneste når det er dem som vifter med de største pengebunkene. En materialistisk fjortenåring ser bare gavene, ikke det at han/hun går på akkord med sin egen integritet og sine meninger. Når jeg en gang blir far, vil jeg ikke døpe mine barn, det valget får de ta selv. Det er ikke min oppgave å påtvinge dem en tro, uansett hva jeg skulle mene om den. Kardemommeloven er vel så god som de ti bud. Uansett hva de skulle velge å gjøre under konfirmasjonstider, vil jeg utvilsomt være stolt over dem. Eg ser ingen problemer med å ha en tradisjon for det, men 14/15 er en aaalt for ung alder. Flytt konfirmasjonen oppp noen hakk. (dvs. Alder). Tro det eller ei, men den eldre generasjon kan være et ganske sterkt press i noen familier, derfor eg mener at man bør ha konfen i en eldre alder. Eg tror eg angrer på det eg gjorde, eg hadde ingen sterk barnetro lenger; men eg fulgte strømmen. Men eg vet heller ikke om eg hadde gjort et annet valg. Eg vet rett og slett ikke. Eg tror heller ikke eg skal konfirmere barna mine(når den tid kommer), eg synes også det er å presse på en tro. Ei jente i klassen min hadde faktisk dåp i konfirmasjons-året, hun hadde funnet ut selv at hun var kristen. Det at hun måtte velge å døpe seg i så gammel alder gjør at man mer bevisst tar valget. "Den som ikke kommer til meg som barn skal aldri komme til riker" eller noe sånt, anyways... den er forferdelig mistolket synes eg... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg ser på borgelig konfirmasjon som en lett måte å skaffe seg noe kroner på, for de som ikke gidder å gå i kirka. Det er det nok ikke. Undervisningen for borgerlig konfirmasjon er antakeligvis mye mer omfattende og bedre enn hva den er for kristelige konfirmasjon. Jeg vil tro at de aller fleste som konfirmerer seg borgerlig har tenkt gjennom hva de gjør, og ikke bare følger strømmen og lar ting skje. De må ta ett bevist valg. Vil igrunn tro det er flere som konfirmerer seg kristelig som gjør det pga pengene. Jeg mener at hvis man ikke er kristen så skal man heller ikke konfimere seg. Og de som gjør det vil ikke konfimere seg, de vil ha pengene og gavene! Konfirmasjon har lite med kristendomm å gjøre. "Voksenfester" finnes i de fleste kulturer og religioner, og er ikke noe som er oppfunnet av kirka. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Hm.. konfirmasjon og konformasjon er bare én bokstav annerledes. Sammentreff? Neppe.. Lenke til kommentar
scoot Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Pokker så mye folk får, en kompis av meg fikk 42000 her i går, en kompis konfimerer seg den 30. Selv skal jeg stå neste år.. JEg forventer ikke mye penger i det hele tatt . JEg blir i lykkerus over 10000 .. siden ingen i familien min er "rik" at all! Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) Hvorfor konfirmerer man seg egentlig borgerlig? Ordet "konfirmasjon" betyr bekreftelse på dåpen (hvor man blir guds barn), og det er det eksakt motsatte man gjør ved å "konfirmere" seg borgerlig. Konfirmasjon er ikke noe man må gjennom. Spør en hvilkensomhelst fjortis om han/hun vil konfirmere seg hvis det ikke innebærer en gjennomsnittlig månedslønn, og jeg kan garantere at et tilnærmet tresifret antall prosent vil gi blaffen i hele greien. Samme hvis denne fjortisen hadde fått valget mellom å få 10.000kr uansett om han/hun konfirmerte seg. Jeg har null tro på at det er mye annet enn pengene/gavene det gjelder. Sant nok. Jeg ser på borgelig konfirmasjon som en lett måte å skaffe seg noe kroner på, for de som ikke gidder å gå i kirka. Det er det frekkeste! (uten om det at de fleste konfirmerer seg for pengene, det er sant ) -Jeg vil våge å mene at sikkert 90%+++ av alle som konfirmerer seg gjør det for pengene. Og størsteparten av de som konfirmerer seg i kirken gjør det for at de får mer penger av kristne foreldre/besteforeldre/familie. -Når jeg konfirmerte meg var det kanskje 3-4% som konfirmerte seg borgerlig på min skole og kanskje bare en brøkdel av de som konfirmerte seg kristelig som virkelig anså seg selv som kristne. -Og jeg konfirmerte meg borgerlig, helt og holdent for at jeg ikke ser på meg selv som kristen, som så godt som alle de andre som konfirmerte seg borgerlig på min skole. -Om dette gjelder for alle andre plasser vet jeg ikke, men det vil jeg våge å tro for de fleste andre plasser. -Dessuten som sagt er ikke konfirmasjon en helt og holden kristen ting, bortimot alle kulturer har en form for innvielse til det voksne liv -Jeg ser på i stor grad* kristelig konfirmasjon som en umoralsk måte å tyne mest mulig penger fra familien. *merk "i stor grad" jeg sier ikke at alle gjør det, men jeg vet at mange gjør det her og at andre på andre plasser og gjør det. Endret 9. mai 2004 av So Lenke til kommentar
Seian Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Hører noen ordet konfirmasjon, vedder jeg på at 90% tenker på penger. En annen ting jeg vil si, jeg hater passive konfirmanter! Det jeg mener med det, er konfirmanter som gjør ingen innflytelse på selve festen. Det er det verste jeg vet! Og husk en annen ting, det er tanken som teller, ikke pengene. Endret 10. mai 2004 av Seian Lenke til kommentar
Christer1 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Hører noen ordet konfirmasjon, vedder jeg på at 90% tenker på penger. En annen ting jeg vil si, jeg hater passive konfirmanter! Det jeg mener med det, er konfirmanter som gjør ingen innflytelse på selve festen. Det er det verste jeg vet! Og husk en annen ting, det er tanken som teller, ikke pengene. Litt gammelpost kanskje. ja. Syns det var kult å treffe familien igjen jeg. Ser de så sjelden etter at mamma og pappa gikk fra hverandre. men men, jeg konfimerte meg i dag. Fikk 20500 + en konto med 16000 på, men den hadde jeg jo fått uansett engang Også en penn og kortholder, noen penger fra 30-tallet og litt oppover. men som sagt, tanken som teller Fikk jo en bil, så er fornøyd jeg Tok kirkelig, alle vennene mine tok det Endret 23. mai 2004 av Christer1 Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Tok kirkelig, alle vennene mine tok det Kristelig that is. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå