Lond Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) Tenkte på å sette radiator og pumpe m/tank i et kjøleskap, slik at vannet blir ca. 10'C inn i blokka. Med dette regner jeg med det blir dannet kondens. Hvordan kan jeg få isolert slangene og vannblokk slik at kondensen som oppstår ikke renner i systemet? Tenkte på et slags takrenne-ting, men vet faktisk ikke. Noen som vet? Endret 2. mai 2004 av Lond Lenke til kommentar
Lond Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Ps. JA, jeg har søkt på forumet. De fleste topics med dette som emne har blitt sporet av av folk som avkrefter at det vil komme kondens osv. Jeg regner med det blir endel kondens når 5-10'C kaldt vann kommer i slanger i systemet. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 kjøler du med vann som har en lavere temp en romtemp blir det kondens. Men tror du kan legge prosjektet på is da kjøleskapet ikke vil klare belastningen over lang tid i følge tidligere forumposter Lenke til kommentar
Acid Burn Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 han over har nok rett med at kjøleskapet kommer til å dø etter en ikke så veldig lang stund. Men hvis du ser bort ifra dette: du kan f.eks kle rørene og blokkene med en eller annen form for stoff som trekker til seg vann... men det er klart at blir det nok kondens vil det jo begyne å renne av dette stoffet også... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Tenkte på å sette radiator og pumpe m/tank i et kjøleskap, slik at vannet blir ca. 10'C inn i blokka.Med dette regner jeg med det blir dannet kondens. Hvordan kan jeg få isolert slangene og vannblokk slik at kondensen som oppstår ikke renner i systemet? Tenkte på et slags takrenne-ting, men vet faktisk ikke. Noen som vet? Du kan i så fall benytte neoprengummi, som du får tak i hos en rørlegger. Kondens vil kunne bli et problem i sommerhalvåret, da luftfuktigheten er gjennomgående høy. Bortsett fra det; Glem helst kjøleskapsprosjektet. Som allerede nevnt, vil skapet fort gå dukken da det ikke er beregnet for slike varmebelastninger som forslaget ditt vil medføre. Lenke til kommentar
Acid Burn Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 hva med å bare kjøpe peltier... du får nok bedre effekt av det. men da trenger du en rellativt sterk psu. tror det er anbefallt at den er på rundt 500W. swiftech vanblokka med peltier og coldplate koster ca 1300... HER er link Lenke til kommentar
Lond Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Greit. Prosjekt kjøleskap er glemt. Peltier koster penger. Det gjør ikke vannkjøling(maks 500kr) Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Greit. Prosjekt kjøleskap er glemt. Peltier koster penger. Det gjør ikke vannkjøling(maks 500kr) Hjemmelaget vannkjøling? Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Du må være klar over at får du større forskjell enn 10 grader på vann temp. og luft temp. inne i kabinett får du kondens. Det er meget viktig og måle tempen på vannet og luften inne i kabinettet. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Du må være klar over at får du større forskjell enn 10 grader på vann temp. og luft temp. inne i kabinett får du kondens. Det skal godt gjøres, i et vanlig vannkjølingsoppsett. Lenke til kommentar
The Helper Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 kjøler du med vann som har en lavere temp en romtemp blir det kondens. Men tror du kan legge prosjektet på is da kjøleskapet ikke vil klare belastningen over lang tid i følge tidligere forumposter no kommer ditte med at kjøleskap-kompressoren kommer til å dø etter en liten stund, nå vil JEG ha noen gode argumenter på hvorfor den skal dø etter en kort tid, så skal JEG prøve å avkrefte/bekrefte påstandene.... please.. kom med grunner, (gode grunner) Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Kan du ikke bare foreta et søk på forumet? Finnes utallige slike tråder fra før av... Lenke til kommentar
The Helper Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Kan du ikke bare foreta et søk på forumet? Finnes utallige slike tråder fra før av... det er ikikje det so e problemet, det e at ej he trua på kjøleskap-kompressoren som en pålitelig sak.. og trur faktisk at ej kal finne tak i en gammel en, sette på timer som blir styrt av pessostat, slik at den teller timer sålenge den virker.. så ska den få stå å gå.. helt til den dør.... personlig s ser jeg ingen problemer med denne typen kompressorer, de ligger jo å bader i olje, koser seg der, og surrer og går.. enkelte kjøleskap her jo stått i åresvis, har ett gammelt på jobben som er fra 1980 og det gr som en kule fortsatt, og da har det tilogmed lekt ut gas, slik at det står å surrer omtrent 60% av tiden... Lenke til kommentar
LordAzalin Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Kompressoren i kjøleskapet vil ryke, det er fordi den er konstruert for å gå litt innimellom. Men setter du en radiator inne i det, hvor vannet som kommer inn hele tiden driver å varmer opp skapet, må den gå mye oftere enn den er bygget for. Alle kompressorene blir spesifisert på et hvist anntall timer drift, og det er uansett hvor ofte motoren går. Dvs. går kompressoren oftere, så holder ikke kjøleskapet så lenge som det vil gjøre ved normal bruk. Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 jeg mener at kloke hoder kom fram til at det var kondenseren som var for pinglete til at kompressoren ble kjørt hele tiden Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Du må være klar over at får du større forskjell enn 10 grader på vann temp. og luft temp. inne i kabinett får du kondens. Det skal godt gjøres, i et vanlig vannkjølingsoppsett. Hvis du setter raddiatoren ute kan du få 10grader kaldere vann temp. enn luft temp inne i kabbinettet (må selvfølgelig være under 10grader ute, helst rundt 0grader) Jeg har tenkt og sette en EVO 360 ute, med 3-6 stk 230volt, 120mm vifter. Temp.regulere vannet til 15grader med viftene, styrt av et pt100 element. Endret 5. mai 2004 av bluesman Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hvis du får tak i kjølesystemet til et stort kjøleskap; lager en GODT isolert og liten kjøleboks (gjerne med dører som boltet fast), vil varmen som ellers siver inn fra utsiden være mye lavere, enn på et vanlig kjøleskap. Dermed 'sparer' du endel varme på den måten. Hvis du i tillegg fyller så og si hele skapet med en vanntank (5-10 liter), og har denne forhåndskjølt før du starter PCn, har jeg god tro på at det vil fungere! Personlig kan jeg aldri tenke meg at et odentlig kjøleskap vil gå under av en vanntank fra PCn. Er det noen som har utført en sikkelig test på dette? (Jeg har jo selv ikke prøvd, så jeg vet ikke med noen sikkerhet.) Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 må si til kjøleskap prosjektet... Dette har eg prøvd eg klistra radiatoren til veggen inni kjøla hvor kjøletrådene er og satte 2 stk 120 mm vifter på. ettersom trådene stikker litt ut fra siden ble det nok til litt lufting under der slik at ene vifta blåste og andre sugde. dette for å lage luft sirkulasjon. Nå skal det sies at kjøleskapets evne til å holde tempen nede har redusert litt men det er fremdeles kaldt nok til å holde på mat og drikke. dog ikke over lengre tid dette er et system som ble brukt i litt over et halvt år. Skulle du finne på å gjennomføre det vil eg anbefale at du tar deg turen til rørleggeren og får deg temperatur isolerende rør og strekker dem opp til en passende høyde til der PC måtte stå hvor du strekker slanger derifra og inn i pc. Målet er at disse slangene er kortest mulig kjøleskap som ble brukt hos meg var et minikjøleskap til 1990,- peng. Det står her fremdeles, ½ år etter prosjektet og holder cola lighten og grillpylsene mine kalde. seie noge der... strax grilling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå