nikk0 Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Vel. Jeg har tenkt litt over saken. Og som topic forklarer, så er det snakk om å kutte ned på antallet ledninger på hovedkort kontakten. Vi diskuterte saken litt frem og tilbake på irc. Men kom ikke til noe klart svar. Så derfor søker jeg hjelp her, hvor jeg håper en smart elektronikk guru kan hjelpe meg. Er det mulig å kutte ned på antall ledninger.. Altså, f.eks: slå i sammen de 7jordingsledningen til EN, litt tykkere en? Takker for svar! =) Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 hvor tykk ledningen til jord er skal vel ikke ha så veldig mye å si. det er vel mulig, men hvis det hadde vært en spesiell grunn til dette, tror jeg heller luringene som fant opp ATX-standarden hadde tenkt på dette. Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) jeg tror hovedgrunnen til at man har valgt en løsning med mange ledninger istedet for én ledning med større kvadrat, er at dette gjør elektronikken mindre mottakelig for støy, noe som igjen øker stabiliteten på hovedkortet og tilhørende hardware. (jeg vet at man har valgt denne løsningen i f.eks paralell kabler - nesten halvparten av ledningene er jord) den andre grunnen til at man har flere ledninger, er nok for at man skal kunne ha en kabelbunt som er letthåndterlig , slik at man lettere kan bøye og plassere den der man vil ha den Endret 1. mai 2004 av SUiCiDE_COMMANdO Lenke til kommentar
krolf Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Ledningene til jord må selvfølgelig være så tykke at de tåler det som brukes av total strøm til alle + og minus spenninger. Du kan benytte en leder men den må da tilsvare kvadratet av de du fjerner. Hvis du fjerner 4 stk 1,5mm2 ledere må den du bytter de ut med være 6mm2. Det eneste som kan bli ett problem ved å gjøre dette er at kontakten i seg selv mest sannsynlig blir under dimensjonert da det er en grense på hvor mye kontakten tåler å overføre i ampere. En annen ting er også det at jord lederene stort sett er loddet til forskjellige punkter i power supply og også hovedkort, det er derfor også viktig at det er tilstrekkelig tykkelse på printbanene der du henter jord. M.A.O. la det være som det er, det er nok tryggest i lengden hvis du ikke er 100% sikker på hva du gjør. Mvh. Kristian Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 hvor tykk ledningen til jord er skal vel ikke ha så veldig mye å si. elektronikken i en PC kan jo lett ha ett totalt effektforbruk på 3-400W, og da går det jo en del strøm i disse puslete ledningene. Hvis man så vil unngå at det begynner å brenne inni kabinettet, så burde man sørge for at ledningene du evt. bytter ut har stor nok kvadrat til å takle strømmen Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Altså: jeg bør la det være som det er? =( Lenke til kommentar
krolf Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Det kan være lurt å la det være som det er. Men som sagt har man kjennskap til elektronikk er det fullt mulig å gjøre det. Men om du har så mye å hente på det plassmessig e.l. er vel så som så. Det er jo - som nevnt tidligere i tråden, lettere å håndtere flere tynne ledere enn en tykk og ubøyelig kabel. Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) I beste fall kan du få antall ledninger ned fra 20 til 7 jord, +12,+5,+3,3,PS-on, power-good og 5vSB. jeg er ikke 100% sikker på om du kan sløyfe -5 og -12 selv om hovedkort uten ISA-bus bruker de spenningene. Hvis du går for større tverrsnitt, husk å splitt kablen inne ved kontakten slik at alle pluggene får strøm. Altså fks 3,3V på alle pluggene som hadde det før du gikk over til en ledning. Endret 2. mai 2004 av Koffe Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 jeg er ikke 100% sikker på om du kan sløyfe -5 og -12 selv om hovedkort uten ISA-bus bruker de spenningene. kjører nok på med -5 og -12 også.. så blir det 9 ledninger elns. Hvis du går for større tverrsnitt, husk å splitt kablen inne ved kontakten slik at alle pluggene får strøm. Altså fks 3,3V på alle pluggene som hadde det før du gikk over til en ledning. ja, så klart må jeg splitte den inne med pluggen. Men kan jeg kjøre det ut i fra en kontakt, eller må jeg splitte inne i PSU også..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå