Gå til innhold

Stor forskjell på 2mb og 8mb Cache på HDer?

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte å kjøpe ny harddisk 160gb lr nå.... Ca alle selges i to versjoner en med 2mbit og en med 8mbit. Jeg har fra før av en WD 80gb med 2mbit på. Det jeg bruker harddisk kapasitet på er filmer spill osv.... Ikke noe særlig redigering osv..

Prisforskjellen på harddisker med 2mbit og 8mbit er jo ganske stor, lurte derfor på hva som er så fint med 8mbit i forhold til 2mbit.

##Topic har blitt endret av moderator. Vennligst prøv bedre neste gang ;) - Blib##

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Offtopic:

Det heter vel egentlig Mbyte ;)

Ontopic:

Hvis du bruker disken som systemdisk med programmer og swap-fil tror jeg du kommer til å merke litt forskjell, men som lagringsdisk for filmer, musikk osv. er det nok ikke noe vits.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Offtopic:

Det heter vel egentlig Mbyte ;)

Og om du skal ha det helt rett heter det MByte. Stor MB(men det er helt ok å skrive megabyte, Megabyte, MegaByte)

Og om du skal ha det helt helt helt rett heter det mebibyte(Mi)

:D

Endret av espenfjo
Lenke til kommentar
mebibyte(Mi) ??

In 1999, the International Electrotechnical Commission (IEC) published Amendment 2 to "IEC 60027-2: Letter symbols to be used in electrical technology - Part 2: Telecommunications and electronics". This standard, which had been approved in 1998, introduced the prefixes kibi-, mebi-, gibi-, tebi-, pebi-, exbi-, to be used in specifying binary multiples of a quantity. The names come from shortened versions of the original SI prefixes and bi which is short for "binary". It also clarifies that, from the point of view of the IEC, the SI prefixes only have their base-10 meaning and never have a base-2 meaning.

Lenke til kommentar

Jo større bufferstørrelse, jo flere filer kan den lagre i bufferen.

Om du skal ha fort tilgang til mange småfiler om gangen er det lurt med stor bufferstørrelse, men om du kun bruker den til store filer vil ikke bufferstørrelsen har noe å si.

Skal du bruke disken til lagring vil du ikke merke forskjell på 8MB og 2MB.

Lenke til kommentar
Og om du skal ha det helt helt helt rett heter det mebibyte(Mi)

:D

Legg til en B, ellers blir det bare Mebi. Greit nok hvis du har lyst til å telle poteter binært, men her er det byte det er snakk om... ;)

Til dere som ikke skjønner bæret og tror dette er kødd: Mebi, Kibi og Gibi - byte er ganske enkelt den binære "versjonen" av Mega, Kilo og Giga.

Kilobyte == 1000 bit

Kibibyte == 1024 bit

Dette er noe harddiskprodusenter har fått litt problemer med pga. brukere som tror de får mindre harddiskplass en det står på disken. Dette er fordi Windows bruker binære tall til å regne på størrelse, mens produsentene regner desimalt. Det er altså egentlig Windows sin feil, siden de skulle oppgitt størrelsene i Gibibyte og Mebibyte (GiB og MiB).

[/offtopic]

Lenke til kommentar

Samsung SpinPoint 160 GB 2 MB Cache kr. 850,- hos Komplett. (ATA 133)

Western Digital Cav160 GB 8 MB Cache kr. 895,- hos Komplett. (ATA 100)

Seagate Barracuda 160 GB 8 MB Cache kr. 995,- hos Komplett. (ATA 100)

Er det noe å lure på, gå for en med 8 MB Cache bare 45,- i prisforskjell og så kan du ha mer glede av disken til annet enn lagring.

Lenke til kommentar

Er det noe å lure på, gå for en med 8 MB Cache bare 45,- i prisforskjell og så kan du ha mer glede av disken til annet enn lagring.

Kunne ikke vært mer enig. Når det er snakk om 45 kroner er det vel ikke noe spørsmål engang.

Lenke til kommentar
Det er også kjekt å vite at normalt så har 2 MB-versjonene kun et års garanti, og 8 MB-versjonene har tre års garanti.

Det avhenger veldig av produsent til produsent. Uansett, her i Norge har vi 5 års reklamasjonsrett på harddisker uansett hva noen måtte si. Garanti spiller ingen trille sånn sett.

Lenke til kommentar

Du sammenligner forskjellige harddisker, så den prisforskjellen er jo egentlig ikke noe å se på. Du må heller se på prisforskjellen mellom 2MB og 8MB på samme modell.

Lenke til kommentar
Det er også kjekt å vite at normalt så har 2 MB-versjonene kun et års garanti, og 8 MB-versjonene har tre års garanti.

Det avhenger veldig av produsent til produsent. Uansett, her i Norge har vi 5 års reklamasjonsrett på harddisker uansett hva noen måtte si. Garanti spiller ingen trille sånn sett.

Hvis du ikke vet hva ordet normalt betyr, så får du slå opp i en ordbok. Hadde jeg ment alltid, så hadde jeg skrevet det. Men jeg vet at to års ekstra garanti på 8 GB-versjoner gjelder for Hitachi (to år på 2MB 7K250 modeller), WD (for SE og SE SATA modellene), Maxtor (for >= 120 GB + MAXLine modeller), Seagate (de fleste som ikke er Retail Kit), Samsung (også 3 år på 2 MB modeller).

Når det gjelder garanti, så skal det alltid gi deg bedre rettigheter enn reklamasjonsretten i den tiden garantien gjelder. Ellers er det ifølge loven forbudt å bruke ordet garanti. I dette tilfellet er det jo et vesentlig poeng at ved å betale litt ekstra for 8 MB cache versjonen, så får du 6 MB mer cache (som ikke koster så mye for produsenten) og 2 års "forsikring". WD selger til og med to års ekstra garanti på nettet på disker med et års garanti for US$ 14.95, så har du en viss formening på verdien av denne.

Lenke til kommentar
Netshop har en WD 200Gb ATA100 2mb disk til 950,-

Tenkte selv å kjøpe den til lagring.. Men har liksom mer lyst på en 250Gb Sata disk.:)

Jeg kjøpte to stykk av den typen (200GB'ene) til lagring. Dersom det er interresant så kan jeg kjøre en liten hdtach i morgen og legge ut. Jeg for min del gir blaffen i ytelsen til lagring og backupdisker. Det jeg er bekymret for er stabiliteten. Ofrer gjerne accesstid og lese/skrive hastighet dersom jeg får det igjen på sikkerhet.

Om western er så gode på det er en annen ting :roll:

Men nå tar jeg sjangsen, har hatt flere WD og alle fungerer fint den dag i dag.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...