kroekkete Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) Hei, jeg fant et script på nettet som lar meg vise x antall poster i en database, i tillegg til å generere en neste- og forrige-lenke, som da tar meg til en liste over de neste eller forrige x antall poster. Jeg må modifisere dette noe, men trenger litt hjelp til å forstå en av linjene her. $sql1 = "SELECT indeks, dato_opprettet, overskrift FROM dagbok WHERE brukernavn='{$_SESSION['brukernavn']}' ORDER BY indeks DESC LIMIT " . $start . ", 5"; Det jeg lurer på er hva dette betyr: . $start . ", 5" (Jeg skjønner hva femtallet betyr...) Samt backslashen her, hentet ut av scriptet under: echo "<a href=\"" . $PHP_SELF . "?start=" . ($start - 5) . "\"><b>Forrige</b></a> / \n"; For ordens skyld, her er resten av scriptet: while ($arr=mysql_fetch_array($sql_resultat)) { $dbdato = date("d.m.y",strtotime($arr["dato_opprettet"])); <div id="forsiden_dagbok"> <TABLE> <TR> <TD><font size="2">Dine siste dagbokoppføringer:</font></TD> </TR> </TABLE> <TABLE> <TR> <TD><b><font size="1">Dato</b></font></TD> <TD></TD> <TD><b><font size="1">Overskrift</b></font></TD> </TR> <TABLE> <?php if(!isset($start)) $start = 0; ?> <TABLE> <TR> <TD> <font size="1"> <?php echo "<a href=http://www.inter.net/dagbokdetalj.php?indeks=".$arr["indeks"].">".$nydato."</a>"?> </font> </TD> <TD></TD> <TD> <font size="1"> <?php echo "<a href=http://www.inter.net//dagbokdetalj.php?indeks=".$arr["indeks"].">".$arr["overskrift"]."</a>"?> </font> </TD> </TR> <TR> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> </TR> <TR> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> </TR> <?php } ?> <TR> <?php $query = "SELECT count(*) as count FROM dagbok"; $result = mysql_query($query); $row = mysql_fetch_array($result); $numrows = $row['count']; ?> <TD> <font size="1"> <?php if($start > 0) echo "<a href=\"" . $PHP_SELF . "?start=" . ($start - 5) . "\"><b>Forrige</b></a> / \n"; ?> </font> </TD> <TD></TD> <TD> <font size="1"> <?PHP if($numrows > ($start + 5)) echo "<a href=\"" . $PHP_SELF . "?start=" . ($start + 5) . "\"><b>Neste</b></a><br />\n"; ?> </font> </TD> </TR> </TABLE> </div> Endret 1. mai 2004 av primaxx Lenke til kommentar
no_remorse Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Sammenslåing av strenger og tekst: $streng = "en streng"; $tekst = $streng." .. og litt tekst"; Det er det eneste jeg vet Lenke til kommentar
LoS Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Skriver omtrent det samme som no_remorse her, men jeg kan fortelle deg på hvilken måte jeg bruker det. echo '<div><p class="meny"><href="'.$rad['id'].'">tittel</a>'; grunnen til at jeg gjør dette er fordi at hos meg så funker det ikke når jeg ikke skiller dette med punktum. Dessuten så slipper jeg så mange \" når jeg skal skrive koder, for når man bruker echo '' istedenfor echo "" så slipper man slikt pes "scriptet" gjelder forøvrig henting fra mysql. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå