Gå til innhold

Perfekt audio-CD-kopi

Anbefalte innlegg

Det burde være en smal sak, men hvordan i ALLE DAGER lager man en perfekt kopi av en audio-CD?

Jeg har prøvd K3B sin "CD-Copy", som bare enkelt og greit kopierer CD-en med cdrecord, og jeg har prøvd å rippe inn alle sporene til wav med cdparanoia, for deretter å brenne dem ut med

cdrecord -v -useinfo -speed=20 -dev=ATAPI:0,1,0 -fs=4096k -dao -eject -pad -audio *.wav

.

Uansett hva jeg gjør, blir MD5-summen til en rip av et tilfeldig spor fra kopien forskjellig fra MD5-summen til en rip av det samme sporet fra original-CD-en.

What to do, oh what to do?

Selvfølgelig HØRES kopien lik ut til originalen, men det irriterer meg at de ikke er NØYAKTIG like.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, cat/dd virker vel ikke med audio CDer... En titt på kildekoden til cdda2wav kan nok gi noen hint til hvordan en aksesserer audioCDdata rått.

Men hvorfor vil du dette? Informasjonene som endres er sikkert bare headerinfo i filen, evt stripping av CD spesifikke data.

Lenke til kommentar

Det er vel mer prinsippet, det er de små detaljene som f.eks. å kunne lage 100% autentisk kopi av en cd som er artig å ha med seg ;)

At cat/dd ikke funker er antageligvis fordi audio cder er fysisk bygd opp annerledes enn en data cd. En data cd har informasjonen sin i mange sirkler/spor utover cden (som f.eks. en diskett/harddisk), mens en audio cd har all informasjonen sin skrevet i en lang spiral. Derfor må man bruke spesielle programmer for å lese det.

Lenke til kommentar
Finnes det ikke en eller annen CD-clone-programvare til Linux?

Det er jo det cdrdao ér, mulig det finnes grafisk frontend til den, men jeg tror de fleste bruker cdrecord siden den skriver TAO og det er det man normalt bruker. (cdrecord kan også skrive DAO, men jeg har ikke prøvd det)

cdrdao skal kunne kopiere hele cden med lead in, TOC, data og lead out i en operasjon (såfremt cdrom klarer å lese hele platen), bare å lese manualen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...