Gå til innhold

CPU Unworkable?

JR

Anbefalte innlegg

Har skiftet hovedkort og prosessor, får opp følgende melding: 'CPU unworkable, please check CPU softmenu'. Men allikavel starter maskinen når jeg trykker F1, hva er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Akkurat hvor i BIOS kan en finne mp og fsb? En kamerat har samme problemet akkurat nå, Fint om noen kunne hjulpet til :)

Det varierer bra bios til bios, på min ligger det under Soft menu, men det er jo bare å lete litt, du kan ikke gjøre noe galt om man bare kikker rundt. En god regel er å ikke røre noe du ikke vet hva er :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk for alle svar.

MorePower: Det funka fint. Takk for hjelpen.

Hva slags prossesor har du? hvis du har f.eks Xp2500 og har satt den til 100FSB så gir ikke det kjempe ytelse akkurat... har du en gammel duron eller athlon på opptil 1.3ghz så er det mulig den kjører på 100Fsb, kommer ann på type,

alle duron'er opptil 1.3ghz kjører nå ihvertfall på 100Fsb da, de gamle athlon'ene kjører ofte på 133Fsb.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Akkurat hvor i BIOS kan en finne mp og fsb? En kamerat har samme problemet akkurat nå, Fint om noen kunne hjulpet til :)

mira sa et klokt ord her, man burde ikke fikle i Bios med noe man ikke vet hva er til,! (fikk jeg også erfare første gang jeg fiklet i Bios....)

men hvis du vil prøve må du først vite hvilken type cpu du har og hvilken bus hastighet den opperer på. er det en 200mhz bus prossesor skal den stå på 100Fsb, er det en 266bus prossesor skal den stå på 133Fsb osv. deretter så må du finne multiplier og front side bus (FSB) innstillingene i Bios. og stille in riktige innstillinger.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

SoftMenu tilhører Abit's hovedkort, hvis du ikke finner CPU'en din i listen bør du nok oppdatere bios.

MSI f.eks, tar ikke med listen over prosessorene og overlater innstillingene til brukeren (mindre brukervennlig for njub's enn Abit's SoftMenu).

Lenke til kommentar

mira sa et klokt ord her, man burde ikke fikle i Bios med noe man ikke vet hva er til,! (fikk jeg også erfare første gang jeg fiklet i Bios....)

men hvis du vil prøve må du først vite hvilken type cpu du har og hvilken bus hastighet den opperer på. er det en 200mhz bus prossesor skal den stå på 100Fsb, er det en 266bus prossesor skal den stå på 133Fsb osv. deretter så må du finne multiplier og front side bus (FSB) innstillingene i Bios. og stille in riktige innstillinger.

me = grønn på OC :p

Så hvis man har pentium4 NW 2.8ghz 800fsb så skal den stå på 400? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...