Gå til innhold

Feil på DV-bånd

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med at det oppstår feil på mine DV-bånd. Feilen består i at det blir ei stripe på den ene siden som bare viser blinkende små fargede firkanter. Samtidig er lyden blitt forvrengt. Jeg fikk mistanke til at det var kameraet som ødela, og kjøpte rensekasett. Det gikk fint ei lang stund, men etter at jeg avspillte en kasett som det var feil på, fikk jeg igjen problemer med ødelagte opptak. Er det noen andre som har problemer med dette. Hva kan en gjøre for å gardere seg mot ødelagte opptak?

Jeg bruker et JVC DVL 9600 kamera og Sony Premium 60 min. kasetter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ikke spesielt bra ut.

Jeg har noen tips, men har litt for lite info til å si noe sikkert.

1. Hold deg til en type DV-kassetter, for eksempel Sony eller Panasonic.

2. Det er mulig det er noe trøbbel med LongPlay-avspilling. (avspillingsenhet spiller kun av ShortPlay) Da får du de nevnte problemer. (striper på skjermen, forvrengt lyd)

3. Rensekassetter skal visst brukes ganske ofte. Jeg mener det var etter 5-6 timer videofilming (GODT mulig jeg tar feil der, husker bare det var ofte)

4. Husk at om kameraet oppfører seg helt feil, har du sannsynligvis garanti på et såpass nytt kamera

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

For et års tid siden, så hadde jeg mitt digitale videokamera (Panasonic) inne til reperasjon. (ny høyttaler). På følgeseddelen jeg fikk med fra verkstedet, stod det at de anbefalte meg å holde meg unna kasetter fra SONY og BASF. De var rett og slett for dårlige. Vet ikke om dette kun gjelder Panasonic kamera!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9817234876

Hei,

Jeg anbefaler deg å holde deg til en produsent av bånd, og da helst samme som kameraet ditt.

Spiller du av bånd, så spill det helst av i kameraet som det er tatt opp i.

Bruker du rensekassett så bruk rensekassetter med renseveske, "tørre" rensekassetter sliter og faktisk ødelegger video/lyd-hodene i kameraet(dette gjelder også for videospillere). "Tørre" rensekassetter kan sammenliknes som et groft sandpapir mot billakken. Det beste er å levere kameraet til full rens hos et autorisert verksted, koster cirka 300,-... ikke bruk rensetape oftere enn 1 gang annen hver måned, oftere enn det skal ikke være nødvendig. Husk at du sliter på kameraet ved å bruke rensetape.

Jeg har selv aldri hatt problemer med Sony-kassetter på Sony-kameraer, men derimot på andre kameraprodusenter, og motsatt.

Bruker du LP(LongPlay)-mode, så har sjansen for slikt digitalt støy som du beskriver lettere for å forekomme(dropouts). For å være helt på den sikre siden, bruk SP(StandardPlay)-mode

Mvh

Eilef :smile:

[email protected]

Quote:

On 2001-08-19 20:15, kfdv skrev:

Jeg har hatt problemer med at det oppstår feil på mine DV-bånd. Feilen består i at det blir ei stripe på den ene siden som bare viser blinkende små fargede firkanter. Samtidig er lyden blitt forvrengt. Jeg fikk mistanke til at det var kameraet som ødela, og kjøpte rensekasett. Det gikk fint ei lang stund, men etter at jeg avspillte en kasett som det var feil på, fikk jeg igjen problemer med ødelagte opptak. Er det noen andre som har problemer med dette. Hva kan en gjøre for å gardere seg mot ødelagte opptak?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mitt råd er at får du problemer med et bånd. Renser kameraet og det funker bra. Ikke putt det ødelagte båndet inn igjen. Det er bare å kaste. For det kan hende at det har kommet noe fettmerker eller støv inn på kassetten som gjør at du får dette på lesehodet igjen hvis du prøver denne kasetten på nytt.

Bruk rensekasset så lite som mulig, har jeg hørt. Men må man så må man.

Arve

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tror det eller ei,

men oppskriften er som følger:

(Gjelder også for videomaskiner, Tape-stasjoner til pc' osv...)

For vær gang du får en ny tape. Skal rensetape kjøres. Dvs. har du kjøpt en 60 minutters tape, tatt opp denne fullt opp. Så skal det renses.

Neste gang samme kassett skal inn i spilleren, trenger du ikke å rense før etter ca. 5-6timer.

Grunnen til dette er at tapene legger igjen litt magnetisk støv vær gang... Etter en stund blir hodet dårligere og dårligere uten at du ser dette, for du blir jo vant med det. Når du så først kjører rensetape, vil de siste tapene du tok opp bli litt rare i data'ene pga. den store forskjellen fra når det ble tatt opp og til de blir lest av.

På enkelte tape-stasjoner, har det hendt at taper spillt inn på 1 stasjon uten rensing, ikke fungerer på helt lik tape-stasjon med rensing. Eneste mulighet for å få ut data har da vært å bruke den gamle. (ikke alltid lett etter brann,vann osv...)

Rune

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-08-19 20:15, kfdv skrev:

Jeg har hatt problemer med at det oppstår feil på mine DV-bånd. Feilen består i at det blir ei stripe på den ene siden som bare viser blinkende små fargede firkanter. Samtidig er lyden blitt forvrengt.

Jeg har hatt samme problemet. Da med et SONY DSR-500, og SONY 184 min tape. Stripe på venstre side, dropouts over hele bildet, lyd og tidskode vekke. Det var ingen feil på kassetten vi brukte i kamera like etterpå. (feilen ødela forresten unike dokumentarfilmopptak...) Vi har også prøvd å gjøre nye opptak på samme tapen, og da funken den faktisk fint. Så vi skjønner lite.

Lars Marøy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...