Gå til innhold

Oppgradering av RAM

Anbefalte innlegg

Prøvde Far Cry i dag.. Litt nedtur i grunn. For mye hakking. Jeg har bestemmt meg for å bytte skjermkort til R 420 når det kommer. Men da det gjelder ram så er jeg mere forvirra..

Har 2 x 256 = 512 Corsair twinx fra før. Pc 2700.

Kunne tenkt meg 1024 ram totalt.

Trenger tips av noen som vet hva de snakker om til oppgradering av ram.

Behøver jeg bytte ut de brikkene jeg har da HK mitt har 4 spor til RAM og støtte for maks 4Gb ram (Abit IC7-G).

Tenker også med tanke på OC i fremtiden.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Bør de jeg har med andre ord selges først som sist?

Relativt dyr den corsair brikken, En ny 512 i kombinasjon med den jeg har er det dumt? Er det at jeg har en P 4 2.8 pc 800 system avgjørende for rammen jeg velger?

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar

Standard ram for p4c(800mhz) er pc3200, dvs at pc2700 ikke er rask nok, men det er sikkert mulig å overklokke dem litt muigens også opp til 3200 hastighet, men alt i alt er brikkene for treige.

NB!

Om du kjøpper en 512 brikke, vil ikke systemet lengre kjøre dual ddr.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det har du tre valg;

• Kjøpe 2x 256MB brikker til. Det spiller liten rolle om dette er PC2700 eller PC3200 siden dine gamel PC2700-brikker vil begrense hastigheten. Dette er den klart billigste løsningen, og jeg ser ingen problemer med dette.

Du har da brukt opp alle 4 plassene, men du får neppe bruk for mere minne før du alikevel skal skifte ut det hovedkortet/CPUen.

• Kaste/Selge de to gamle brikkene og kjøpe to nye 512MB PC3200. Du vil tjene litt på ytelsen... ikke så mye, men litt. Dette er den klart dyreste løsningen, spesielt siden ramprisene har skutt i været i det siste og det ser ikke ut til at den vil gå ned med det første.

Du har da 2 ledige minneplasser til senere bruk, men spørsmålet er bare om du klarer å få kjørt 4x DDR400 med bra timings stabilt. Jeg har mine tvil, selv om chipsettet på det hovedkortet er bra.

• Kjøpe 1x 512MB brikke av enten PC2700 eller PC3200 hastighet. Du vil miste muligheten for å kjøre doble minnekanaler, og ytelsen vil gå ned. Mye. Alle brikkene vil måtte kjøre på PC2700 hastighet for at alle brikkene skal henge med.

Dette er den klart dårligste løsningen.

Min anbefaling; behold de to PC2700-brikkene du har idag og kjøp to nye PC3200. Minnet blir fremdeles kjørende på PC2700 hastighet som de gjør idag, men det er ikke så voldsom stor forskjell opp til 2x PC3200 i forhold til 2xPC2700 som du kjører nå. Ihvertfall ikke nok til å forsvare prisen for å kjøpe 1024MB PC3200 minne.

Det er heller ingen problemer what-so-ever å kjøre 4x PC2700 brikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som aner hvordan utviklingen på ram priser blir i fremtida?

Prisene er på vei ned. Muligens de går ned og blir der når DDR2 kommer for fullt.

Lenke til kommentar
Kjøpe 1x 512MB brikke av enten PC2700 eller PC3200 hastighet. Du vil miste muligheten for å kjøre doble minnekanaler, og ytelsen vil gå ned. Mye. Alle brikkene vil måtte kjøre på PC2700 hastighet for at alle brikkene skal henge med.

Dette er den klart dårligste løsningen.

Jeg vet ikke med i875, men med NF2 kan man iallfall fint ha 2x256+1x512 i DC, så lenge hver av de to minnekontrollerne har 512MB hver.

Alcoholiday; Er brikkene dine XMS2700 eller XMS2700LL, og er det v1.1 eller 1.2?

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...