Gå til innhold

Det nye Europa

Anbefalte innlegg

I dag, 1. mai 2004, er EU utvidet med 10 land, som de fleste har fått med seg. Handelsunionen er nå det største i sitt slag, med 450 millioner innbyggere. Hvilken betydning tror dere dette vil ha for verdenssituasjonen - økonomisk og politisk?

368619.jpeg

http://www.vg.no/nyheter/spesial/eu/

http://www.klassekampen.no/Arkivsamling/Ar...april/30/219411

Endret av FreeBSD
Videoannonse
Annonse
Norge er økonomisk medlem i EU gjennom EØS, men vi står utenfor det politiske samarbeidet som i dag er blitt sterkt utvidet. Europa-kartet på euromyntene kan ses som et monument over norsk politisk isolasjonisme; landet vårt er ikke på kartet. Der er nemlig Sveriges grense langs kjølen mot Norge kystlinje mot havet.

Norge er borte, sunket i Atlanterhavet som landet Atlantis. Kanskje vi har tatt landet vårt med oss og krøpet ned i oljebrønnene i Nordsjøen, eller kan hende har vi drevet over til Amerika. Vi er i hvert fall ikke hjemme i Europa.

Det er stusselig :( Når er EU avstemningen her til lands? Flere med meg på JA-siden ?

Vi kan endelig bruke så mange polakker vi vil - lovlig! :w00t:

Her slår altså hele Europa seg sammen, og sså er dette det eneste som står i huet på deg? :thumbdown:

Det er forøvrig en elendig respekt du viser overfor den nye EU-nasjonen Polen. Landet var fullstendig smadret for 50 år siden - nå har de sjansen til å bygge seg opp igjen, med stor støtte fra EU. Ha litt repsekt, gutt.

Endret av FreeBSD
Vi kan endelig bruke så mange polakker vi vil - lovlig! :w00t:

Her slår altså hele Europa seg sammen, og sså er dette det eneste som står i huet på deg? :thumbdown:

Det er forøvrig en elendig respekt du viser overfor den nye EU-nasjonen Polen. Landet var fullstendig smadret for 50 år siden - nå har de sjansen til å bygge seg opp igjen, med stor støtte fra EU. Ha litt repsekt, gutt.

Som jeg også har sagt direkte til FreeBSD kan jeg klare å vende det dithen at jeg er kvart polakk. Så jeg vil jo bare polakkene det beste jeg, istedet for at de er arbeidsløse kan de få komme hit å jobbe. Arbeidstillatelse skal jo ikke være så vanskelig for dem akkurat nå ;)

hvis Eu hadde vert et land på lik linje med USA(ikke at jeg vill det)

så hadde usa plutselig ikke vert den eneste super makten i verden lenger.

Nopes. USA trues nå for tiden av EU og Kina. USAs posisjon varer ikke evig.

Den kinesiske boblen ser ut til å sprekke, noe som er en av årsakene til at børsene har fallt i det siste. Men, det er liten tvil om at Kina kommer til å ha en enorm økonomisk vekst i fremtiden.

Om EU blir en motsetning til USA gjenstår å se. Problemet er at de nye øst-europeiske landene har et annet forhold til USA enn de vest-europeiske. Men som sagt, det gjenstår å se...

Vet ikke om det er så stor politisk forskjell på de vest- og øst-europeiske landene, nå som kommunistene har forlatt skuta. Forskjellen ligger hovedsaklig i resultatet av den destruktive politikken de har hatt.

Noen som vet mer om dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...