Gå til innhold

Hjelp, skal OC en XP 2600+


Anbefalte innlegg

Skal prøve å OC min CPU, men er ikke sikker på om den er låst. Noen som finner ut av det med disse opplysningene?

 

 

Specs på cpu:

 

CPU Properties:

CPU Type AMD Athlon XP, 2083 MHz (6.25 x 333) 2600+

CPU Alias Thoroughbred-B

CPU Stepping B0

L1 Code Cache 64 KB

L1 Data Cache 64 KB

L2 Cache 256 KB (On-Die, Full-Speed)

 

Hvis den ikke er låst, hvordan går jeg fram? gode linker evt.

 

Har ASUS A7V8X HK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har funnet ut at min CPU ikke er låst, noen som har noen anbefalinger på hva jeg bør starte med ( FSB eller Multiplier). Og hvor langt kan jeg klokke den?

Tbred-b cpu'ene liker ikke høy fsb, så du burde prøve deg frem litt.

Feks. kan du jo starte med å kun øke fsb til 180-190Mhz for så å sette opp mp ett og ett hakk.

De tre siste jeg har hatt nådde henholdsvis 2470Mhz, 2450Mhz og 2670MHz på 1,85v. Kjørte da med en multiplier på 14 i alle tilfellene...

Lenke til kommentar

Klokket FSB opp til 185 før det begynte å klikke, satte ned til 182 og da går den stabilt, har også satt opp VCORE fra 1.650 til 1.675. Hvor mye bør jeg sette den opp før jeg prøver FSB igjen?

 

Kjører nå på 182*12.5 og har gått 3 timer med torturetest i Prime95.

Endret av Belzbub
Lenke til kommentar

Gikk ned til 180FSB og 13 på multiplier og fikk den opp på 2340Mhz.

 

Når jeg kjører FSB over 184 slår maskina seg på men skjermen kommer ikke, kan det komme av for høy FSB for AGP bussen??

 

Finner ikke VDIMM i BIOS`n, men går ut i fra at det er DRAM VOLTAGE, hva bør den stå på ? kan velge mellom 2,55-2,65-2,75-2,85.

Lenke til kommentar
Når jeg kjører FSB over 184 slår maskina seg på men skjermen kommer ikke, kan det komme av for høy FSB for AGP bussen??

 

Finner ikke VDIMM i BIOS`n, men går ut i fra at det er DRAM VOLTAGE, hva bør den stå på ? kan velge mellom 2,55-2,65-2,75-2,85.

Det er AGP/PCI lock på hovedkortet ditt, så de frekvensene trenger du ikke bry deg om.

Å øke spenningen på minnet er helle lite vits i da du kjører brikkene på under standardhastighet (200 er std.). Når du begynner å komme over 200MHz på FSB kan du øke den med ett eller to hakk.

 

Noe som er litt greiere er å overklokke dynamisk, dvs. med software, uten å reboote pc'en. Til dette kan du jo prøve ClockGen. Bare husk å ha FSB:mem ratio på 1:1 eller så funker ikke programmet...

Lenke til kommentar

Har nå kommet opp i 2389Mhz, 177 FSB * 13.5 MP. Vcore er 1.800.

Temp ligger på 35 IDLE og 45 MAX load ( under Prime95 torturetest ).

 

Kjørte også på høyere FSB men fikk da feil etter 1t. og 48m. tror jeg, både med 178 og 179 FSB.

 

Er dette et brukbart resultat eller kan jeg komme høyere?

 

Noen som har software for dynamisk klokking?

Lenke til kommentar
Har nå kommet opp i 2389Mhz, 177 FSB * 13.5 MP. Vcore er 1.800.

Temp ligger på 35 IDLE og 45 MAX load ( under Prime95 torturetest ).

 

Kjørte også på høyere FSB men fikk da feil etter 1t. og 48m. tror jeg, både med 178 og 179 FSB.

 

Er dette et brukbart resultat eller kan jeg komme høyere?

 

Noen som har software for dynamisk klokking?

Det er bedre å sette ned mp litt og heller ha høyere fsb.

Du kan jo starte med å sette mp til 12, og se hvor høy fsb du får da.

Bare husk å ha CPU:mem på 1:1, eller så vil ikke minne klare å følge den høye fsb'en.

 

Her kan du laste ned clockgen for nF2 hk...

Lenke til kommentar
CPU:mem 1:1, er det en innstilling i BIOS eller? Veit du om ASUS har Clockgen eller funker Abit sin kanskje?

Det programmet jeg linket til i forrige post funker med alle nForce2 hovedkort...

Uansett produsent. Angående FSB:MEM instillingene kan du lese litt i hk maualen din... Der står det nok noe...

Lenke til kommentar
Det er AGP/PCI lock på hovedkortet ditt, så de frekvensene trenger du ikke bry deg om.

Å øke spenningen på minnet er helle lite vits i da du kjører brikkene på under standardhastighet (200 er std.). Når du begynner å komme over 200MHz på FSB kan du øke den med ett eller to hakk.

 

Noe som er litt greiere er å overklokke dynamisk, dvs. med software, uten å reboote pc'en. Til dette kan du jo prøve ClockGen. Bare husk å ha FSB:mem ratio på 1:1 eller så funker ikke programmet...

Du har vist ikke fått med deg at det er snakk om et A7V8X,ikke N,med andre ord,VIA KT400 chipset uten AGP/PCI lås... :roll:

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...