mabb Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Heisann! Jeg holder på å lage en liten webside og har funnet ut at jeg skal ha denne funksjonen i menyen: onmouseover="this.style.backgroundColor='#ffffff';" onmouseout="this.style.backgroundColor='transparent';" Den gjør slik at bakgrunnen i cellen skifter farge nå man holder over den. Det eneste problemet er at det er noe tungvint å lime denne inn denne koden på hver eneste celle jeg ønsker denne funksjonen - dersom jeg ønsker å skifte farge så må jeg jo endre samtlige. Derfor lurer jeg på om det går an å få samme funksjon inn i en css fil ?! På forhånd takk. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Det der er JavaScript, men den "trigger" CSS. Du kan imidlertidig lage en funksjon av det i en ekstern fil. Det gjør at det blir bittelitt kortere, pluss at du kan endre fargene i .js-filen, istedenfor å gjøre det hundre ganger i HTML-filen. onmouseover = "bakgrunnsfarge1();" onmouseout = "bakgrunnsfarge2();" Dette er uansett også veldig tungvindt, og det skal være en måte å fikse dette på i CSS, men det har ikke jeg peiling på. Du får håpe at en av kodeguruene kommer innom... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Vet ikke helt hvor semantisk korrekt dette er, men here goes: <div id="menu> <a href="#" class="opt"><span>Lipsum</span></a> <br /> <a href="#" class="opt"><span>Lipsum</span></a> <br /> <a href="#" class="opt"><span>Lipsum</span></a> <br /> </div> #menu{ background-color: #111111; } .opt span{ background-color: transparent; } .opt:hover span{ background-color: #ffffff; } Jeg har ikke testet koden, men den burde vel funke... til dere som lurer: orket ikke sette opp med lister, for så å fjerne ikoner osv... enklere å bruke '<br />', selv om det er feil... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) Kunne gjort det enklare, zethyr <div id="menu> <ul> <li><a href="#">En link</a></li> <li><a href="#">En link til</a></li> <li><a href="#">Enda en link</a></li> </ul> </div> og css delen: div#menu ul { margin: 0; padding: 0; } div#menu ul li { margin:0; padding: 0; } div#menu { width: npx; /* "n" er et tall.*/ background: #(farge); /* sett inn ønska farge */ } div#menu a { width: npx; /* "n" er et tall.*/ height: npx; /* "n" er et tall.*/ display: block; } div#menu a:hover { background: #(farge); /* Fargen du vil ha ved mouseover */ } I tillegg må du angi fontstørrelser, font familie, fontfarger, osv osv... Gi oss gjerne link til sida, så skal du sjå du får masse bra svar Endret 1. mai 2004 av arve87 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 ser ikke helt hvorfor du angir klasser på anchorene dine, Arve? Det er bedre å skrive '.opt' fremfor '#menu a' Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 ser ikke helt hvorfor du angir klasser på anchorene dine, Arve?Det er bedre å skrive '.opt' fremfor '#menu a' Hadde copynpasta din kode, og glømte å ta vekk litt... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) :!: edit: Husker ikke hvor jeg leste det, men når det gjelder css: id'er er unike, så du trenger ikke angi element-type foran: eks : div#menu = bad, #menu = good... jo mer konsist jo bedre: eks: #menu ul li a.blue = bad a.blue = good... Endret 1. mai 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Når eg skriver div#menu ul li a Vil stilregelen kun påvirke alle a-element, inni li inni ul inni #menu. Skjønner? Ellers måtte eg angitt en egen klasse til linkane i menyen, som eg finner unødvendig. Begge deler ville fungert like greit though, og ville ikkje utgjort en forskjell i praksis. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Skjønner at det bare påvirker <a> inni <li> inni <ul> inni #menu... Synes bare å huske et sted at dette var dårlig kode-praksis. Jeg gjør det samme selv, men lurer bare på om dette stemmer? Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) <!-- A:link {text-decoration: none; color:#A01E16} A:visited {text-decoration: none; color:#A01E16} A:hover { text-decoration: underline; font weight: bold; color:#FFF8F0 } --> Kjører jeg på min, bytt ut color og text decoration etc. etter ønske. Slenges inn i head'en. EDIT: Ops, var visst php, men jeg regner med at du bruker dette? Endret 2. mai 2004 av Anders81 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 #1 Det er ikke PHP #2 HTML skal ikke brukes til å bestemme utseende på innholdet, bare strukturen ! Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Hvis det der er html er jeg en grønn ost. Er nok CSS da.. ikke flink med hva som er hva.. Endret 2. mai 2004 av Anders81 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 De tingene her: '<!--' og '-->' tilsier start og slutt på kommentarer. De tolkes ikke hvis ikke nettleseren er sikker på hva det er. Resten av koden ble brukt før css kom på 'markedet'... Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Zethyr: Koden Anders81 limte inn er css. Det er god kodepraksis å "skjule" css-kode i head for eldre nettlesere som ikke støtter css, ved å bruke html-kommentarer. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) WOW! en eller annen tutorial har lurt meg grundig, i tillegg til at jeg trodde css burde være eksternt, inline eller internt i style-elementet ?? edit: SHIT !! jeg har bare sett feil hele tiden, men jeg påstår enda at det er feil måte å skrive css på utenfor style-elementer... edit2: forvirret med ett eller annet man skrev i body eller noe før år 2000... Endret 2. mai 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
baRs Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Hvis du vil skifte farge, men slippe å gjøre det 1000 steder kan du bare: <? $farge = "#ffffff"; //skift farge her ?> onmouseover="this.style.backgroundColor='<? echo $farge; ?>';" onmouseout="this.style.backgroundColor='transparent';" Denne løsningen har ingenting med CSS å gjøre, men er jo et alternativ.. EDIT: PHP! Endret 2. mai 2004 av baRs Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 CSS er jo absolutt å foretrekke fremfor javascript eller liknende. Det er bare jeg som surret når jeg så css-kode i et html-dokument, noe jeg aldri har selv... Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Nå legges jo java rett inn i html også da, så hva er egentlig så farlig med å velge css når man først skal legge til ting rett inn i html? Du slipper uansett unna med å bruke den en gang per side. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 ja, jeg vet, men jeg foretrekker å ha det ekstern pga gamle browsere + gjenbruk huff så mye rot jeg stilte i stand her pga for rask lesning Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Nå legges jo java rett inn i html også da, så hva er egentlig så farlig med å velge css når man først skal legge til ting rett inn i html? Du slipper uansett unna med å bruke den en gang per side. Bare for å være pirkete, java og javascript er to vidt forskjellige ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå