Gå til innhold

Hvilken PHP/MySQL website engine/CMS?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ut en portalside, og har sett på diverse CMS systemer. Har bestemt meg for å prøve en websiteengine som bruker kombo'n PHP og MySQL.

Jeg er på utkikk etter det enkleste å bruke/lære seg. Eneste erfaringen jeg egentlig har med sånne ting, er at jeg har satt opp og drifter ett PHPbb2 forum.

De 2 valget står mellom er PHPnuke eller LDU (Land Down Under, link her!

Så hva jeg ønsker meg, er erfaringer og uttalelser fra folk som bruker ett av disse systemene. Hva er enklest og bruke for en som ikke kan så mye PHP, og hvilket system er enklest i bruk over tid, og hvilket er mest stabilt?

Jeg har mest tro på nuke... (men det er fordi det er det jeg har hørt mest om... + at det finnes mange flere skins og matchende PHPbb2 skins til nuke enn til LDU... :roll: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer veldig mye ann på hvor stor denne portalsiden din vil bli..

Hvis den er relativt liten, så blir PHPNuke bloatware(unødvendig stort med irriterende mange valg/funksjoner).

Har ikke hørt om LDU, men det ser litt mindre ut, så hvis siden ikke skal bli kjempestor med mange kategorier osv, så ville jeg satsa på LDU. (PSST! Dette er bedre. )

(Det beste er såklart å få noen kjente/bygge et CMS selv.)

Lenke til kommentar

Liker egentlig ikke phpnuke jeg, har ikke testet det andre du linker til, men phpnuke sitter jeg med en dårlig følelse av.

Ja, jeg veit jeg bruker det enda, men jeg har ikke laget mitt eget cms enda, og brukerkonvertering er utrolig kjedelig.

Hva skal siden din handle om?

Jeg gikk ihvertfall fra http://www.phpwebthings.org til phpnuke, og jeg hadde på ingen måte noen god følelse igjen der :/

Skulle ønske jeg aldri emigrerte :cry:

Lenke til kommentar

Det er en slags multiportal...kan ikke si mer akkurat nå.

phpWebThings har jeg faktisk ikke sett før... :blush:

Hva spesifikt angrer du på da...eller for å spørre på en annen måte; hva er det som er bra med phpWebThings? Og hva er det som er dårlig med PHPnuke?

Jeg håper at portalen kommer til å bli hva jeg har i mine visjoner...og isåfall kan det bli en stor portal med masse innhold og (forhåpentligvis ;) ) mange besøkende.

Kom gjerne med flere innspill og flere forslag til andre CMS!

Lenke til kommentar

Det som gjør at jeg ikke liker phpnuke fremfor phpwebthings er at i phpnuke så er det så grusomt rotete og surrete.

Det som gjør at jeg liker phpwebthings bedre er pga at han som skriver cms'n spør folk om hva de vil ha, og går ofte etter flertallet.

Han har faktisk startet en "wishlist" tråd i forumet så jeg.

Han har dog inget bra forum, tror det var derfor jeg emigrerte, noe som har blitt rettet ganske bra opp på :)

phpwebthingsbugs blir fikset på flekken også.

Det var i tillegg et par ting som gjorde phpwebthings litt dårligere, jeg husker jeg brukte versjon 1.0, og nå ser det ut til at de jobber med 1.5, så det kan hende mye av dette er fikset på.

Det jeg lurte på fra din side var hva du skal legge ut på siden din?

Artikler, howto's nyheter, nedlastninger, stort forum?

Kjekt å vite det og :)

Fikk brått litt lyst til å migrere tilbake igjen jeg :)

Lenke til kommentar

Da har jeg installert og testet både phpWebThings og PHPNuke de siste dagene. Det jeg har kommet frem til, er at på portalen kommer jeg faktisk til å bruke PHPNuke. Derimot kommer jeg til å bruke phpWebThings på min personlige side.

Jeg skjønner godt argumentene om at nuke er mer uoversiktlig og vanskeligere i bruk enn webthings... men nå er mine valg tatt. Så takk til alle for innspill. :)

Lenke til kommentar

Fordelen med PHP-Nuke er at det er velkjent, finnes masse plugins/skins til, og er til en viss grad mulig å få hjelp hvis det trengs.

Ulempen er at det er utrolig dårlig skrevet. Jeg angrer som bare det på at jeg tok php-nuke i bruk. Den norske oversettelsen er jo helt elendig også.

Lenke til kommentar
Her kan du få en jævlig god grunn til å ikke bruke phpnuke!

Bilde

Holder ikke den du ;)

x000 fjortisser omkring i verden tror at dem er kule og og finner et sikkerhetshull til et script, dermed søker dem kun etter versjonsnummeret elns på google og vil da får frem "nok" av sider som har scriptet med det sikkerhetshullet..

noen liker visst og kalle det "1337 haXX0r1ng" :roll:

Lenke til kommentar
Her kan du få en jævlig god grunn til å ikke bruke phpnuke!

Bilde

Holder ikke den du ;)

x000 fjortisser omkring i verden tror at dem er kule og og finner et sikkerhetshull til et script, dermed søker dem kun etter versjonsnummeret elns på google og vil da får frem "nok" av sider som har scriptet med det sikkerhetshullet..

noen liker visst og kalle det "1337 haXX0r1ng" :roll:

Syns det holder ganske bra jeg, finnes ikke en sjel i verden som får meg til å gå på phpnuke nå ihvertfall.

Jeg veit dog at det er en eller annen fjortiss som sliter med å bli akseptert av forelderene som har gjort denne handlingen. Men det betyr ikke at php-nuke er bra forde.

Tenk (bare forestill) deg at hw.no hadde brukt phpnuke.

Faren for at en slik fjortiss som beskrevet ovenfor hadde brukt dette sikkerhetshullet og fjernet alt mulig dere hadde.

Ikke veit jeg om dere tar backup hver natt kl 24:00 elns.

Men det er fortsatt ganske fatalt.

Fatter ikke hvordan man lager ett sikkerhetshull i php engang jeg så.

Lenke til kommentar

Inntrykket som jeg har hatt av E-Xoops er at det er rimelig treigt. Kan forsåvidt være webhosten sin skyld da den var hostet på tripod for en stund tilbake.

Ellers er det ett veldig godt system, selv om det mangla litt av det jeg ville ha når jeg testa det.

Lenke til kommentar

Kjører nå phpnuke, og det med oversettelse er null problem. Det er jo bare å gjøre det selv (kan godt sende 7.2 ferdigoversatte filer til folk, det er fortsatt noen buggs der jeg ikke har fått tid til å endre på men da kan vi samarbeide om et kjempespråksett)

Jeg prøvde postnuke men det var en phpnuke light versjon. Phpnuke er faktisk veldig bra, liker dog ikke forumet, det er alt for tungvint... Det tar også bare fem sekunder å sette det opp (kan hjelpe til med det også :p) men finner man en host med reklame blir det for kluss og feilmeldinger.

Bare du setter deg inn i phpnuke finner du alt, jeg har funnet en super kalender, disablet over halvparten av modulene så nå ser det ganske ok ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...