G2Petter Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Hei. Jeg har en Sigma EF-500 ST som pappa brukte til sin gamle EOS 300. Nå har vi begge kjøpt oss hver vår 300d, og han har kjøpt en Sigma EF-500 DG ST. Jeg kan disponere den gamle blitzen om jeg vil, men jeg merker at den ikke fungerer 100% Noen ganger løser den ikke ut, etc. Og på TTL fungerer den ikke i det hele tatt. Så jeg lurer på: Under hvilke omstendigheter fungerer den, og hvilke fungerer den ikke? Hva må kameraet stå på etc.? Takker for alle svar! mvh, Petter Brodin Lenke til kommentar
qtek Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Hei, Den blitzen du har vil kun fungere manuellt på 300D, Sigma har kommet med 2 nye blitzer som passer til Dslr kamera og de heter EF500 DG ST og EF500 DG SUPER, førstnevnte kan du få tak i her i landet for ca. 1800,- mens super modellen ikke selges i Norge(så vidt jeg vet). Jeg kjøpte Super modellen fra B&H i USA for ca. 1800,- inkl.mva og frakt. Den fungerer utmerket på 300D og har bortimot de samme mulighetene som Speedlite 550EX. Se her: http://www.sigmaphoto.com/html/flashes.htm Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 1. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2004 Tenkte meg nesten det, men jeg lurer på i hvilke situasjoner den EF-500 ST fungerer, og hvordan jeg kan få den til å fungere delvis med kameraet mitt... Det hender jeg kan låne pappas, men han bruker den ofte selv. Hva må jeg sette kameraet mitt til for å ta bilder med blitzen (spesiell modus, blender/lukker, etc. Det ser ut til at blitzen forsøker å tvinge kameraet til å ta bilder med 1/200 sekund når jeg setter blitzen på manuell og kameraet på "p") Lenke til kommentar
qtek Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Det er jeg ikke sikker på men jeg mener å ha lest et sted på nettet at du må bruke kameraet i manuell og stille inn blitzen deretter. Se på: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031. Gjør et søk på den blitzen du har og jeg er nesten 100% sikker på at du finner et fornuftig svar på problemet ditt + at du får svar på bortimot alt mulig annet som gjelder 300D. Hvis du velger å kjøpe ny blitz så vil jeg anbefale Super modellen i steden for ST modellen, den har endel muligheter som ST modellen ikke har. Du kan jo også kjøpe en orginal Canon blitz, men de er jo så sinnsykt dyre. Lykke til!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå