Gå til innhold

Intel Pentium 4, lite smart ?

Anbefalte innlegg

Heisann, i år er jeg en av dem som skal konfirmeres :thumbs: hehe...

Og så klart, så skal jeg kjøpe meg en egen PC.

Det jeg skal bruke PC'en til er :

Spilling

Web design og grafikk (adobe photoshop)

3d studiomax

+ noe videoredigering.

Og da, sånn som jeg har forstått det, så er det intel som tar det lengste strået når det gjelder grafikk og videoredigering.. Men igjen så har jo AMD kommet med 64 bitters-- Så til spørsmålet mitt..

Er det lite smart i forhold til framtiden og velge Pentium 4 den dag i dag ?

EDIT : Og NEI! den skal ikke overklokkes!

På forhånd takk :yes: Men vær så snill.. ikke kom med "AMD er best uansett hva du sier" komentarer.. hold saken til det saklige :p

Endret av Banjo^Kari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det lite smart i forhold til framtiden og velge Pentium 4 den dag i dag ?

Det kan man selvfølgelig ikke si, siden Intel og AMD er best på forskjellige måter. Men med de behovene du har, så ville iallefall jeg anbefalt deg å kjøpe AMD64. Aller helst vent litt på Socket 939 eller nForce3 250GB. Har du noe budsjett å holde deg til, så du kan få tips til komponenter? Skal du ha skjerm?

Lykke til :thumbs:

Lenke til kommentar

p4 holder bra mål den,men for samme pris får du et tilsvarende a64 system som etterhvert kommer til å være bedre enn p4 når xp64 kommer senere i år. har selv drevet litt med 3d studio max og det lønner seg med mye ram, ganske kjapp harddisk og kjapp cpu. om du rendrer med OpenGL anbefaler jeg et kraftig skjermkort, tror kanskje nvidia er kjappere i 3dsmax, var det ihvertfall før. du bør også modde driverne til skjermkortet så du får quadro eller firegl-utgaven da disse er mye kjappere til å rendre, spill går riktignok litt tregere men...

forslag:

i865-hk

p2.8\3.0 (eventuelt oppgradere senere)

nvidia fx5900xt\ati r9800pro 128 (med softmod!!!)

160 gb hdd

1024 minne (to stykk 512)

resten er ikke så nye, og har lite å så for ytelsen til video\3dsmax og bilderedigering...

Lenke til kommentar
[quote name='Purify' date='01/05/2004 : 12:19'] [quote]
Det kan man selvfølgelig ikke si, siden Intel og AMD er best på forskjellige måter. Men med de behovene du har, så ville iallefall jeg anbefalt deg å kjøpe AMD64. Aller helst vent litt på Socket 939 eller nForce3 250GB. Har du noe budsjett å holde deg til, så du kan få tips til komponenter? Skal du ha skjerm?
[/quote] [/quote]
Budsjettet jeg skal holde meg til er <16000 , og da kan jeg IKKE bygge PCen selv. Tenkte jeg skulle kjøpe igjennom komplett.no sin PC'e bygger, er dette smart? Jeg skal ha alt uten tastatur, mus og Windows (trenger ikke høyttalere).

Igjen , Tusen Takk for alle svar! ;)
Lenke til kommentar

Budsjettet jeg skal holde meg til er <16000 , og da kan jeg IKKE bygge PCen selv. Tenkte jeg skulle kjøpe igjennom komplett.no sin PC'e bygger, er dette smart? Jeg skal ha alt uten tastatur, mus og Windows (trenger ikke høyttalere).

Tror det er bedre med nesthop.no's pc bygger. De bygger maskina de for 300kr. Komplett tar 600.

Lenke til kommentar

Bare noen spørsmål her , da jeg og sitter på gjerdet og skal kjøpe meg en arbeidsstasjon snart(primært videoredigering + photoshop)

P4 er vel regnet som overlegen når det gjelder bl.a encoding av video og mp3 og slikt? Synes å ha lest i en test at når det gjelder encoding så står AMD64 på lik linje med en god XP prosessor.. (er ikke helt sikker men tror jeg har lest det)

Socket T ? , når? snart? eller til jul?(tenker på årntli dato , dvs når vi f.eks finner det i norske nettbutikker)

Socket 939 , når den da?

Lenke til kommentar

Tja, AMD64 er vel kanskje det beste valget for deg om du bare skal bruke den til _litt_ videoredigering, om det derimot bor en liten Tarantino i deg bør du heller se på P4@800MHz bus. En annen ting er jo det at AMD64 jevnt over yter bedre enn P4 i spill, også er det jo spennende å se hvordan det blir med Win64 når det slippes... :)

Lenke til kommentar

Vis du klokker så er P4 bedre, men ikke i spilling.

Hvis du ikke klokker er A64 bedre, men ikke i P4 optimaliserte programer.

Ville nok ikke kjøpt A64 bare grunnet at den er en 64 bits cpu, men den er svært god til å prosseserer 32bits. A64 er faktisk ikke en særlig god 64bits CPU. Når du samenligner den med IBM sin PPC970 og PPC970FX (apple sin G5), og skjenerelt andre 64bits CPUer.

Er ikke så veldig klar over hvor mye av programmene du skal bruker er blitt optimalisert P4, eller A64. Men det er en stor forskjell om de er optimalisert eller ikke. Vanlig vis så er de fleste video programmene optimalisert P4.

Det du også kan gjøre er å prøve dual AMD-M. Det vil være svært greit i programer der du kan benytte dual CPU, eks adobe photoshop.

Ellers så tror jeg du ikke vil merke den store forskjellen, ville nok godt for en A64 3000+ eller dual AMD-m hvis jeg var deg, noe jeg ikke er.

Edit: P4 er et svært godt valg, 2,8Ghz 800FSB HT, er vel et av de bedre kjøpene du kan gjøre for tiden.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Bare noen spørsmål her , da jeg og sitter på gjerdet og skal kjøpe meg en arbeidsstasjon snart(primært videoredigering + photoshop)

P4 er vel regnet som overlegen når det gjelder bl.a encoding av video og mp3 og slikt? Synes å ha lest i en test at når det gjelder encoding så står AMD64 på lik linje med en god XP prosessor.. (er ikke helt sikker men tror jeg har lest det)

Socket T ? , når? snart? eller til jul?(tenker på årntli dato , dvs når vi f.eks finner det i norske nettbutikker)

Socket 939 , når den da?

Hvor raske de to er på encoding kan du se f.eks. her: http://www6.tomshardware.com/cpu/20040318/...on-fx53-19.html

Lenke til kommentar

Ville brukt ca 6000 på en knall skjerm, og de resterende 10k på hw.

Det er midt tips, siden skjermer er det som holder seg best.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Jeg ville ha holdt meg til denne http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10020 . der kan du redigere masse greier som du vil! :thumbs:

skal også konfirmeres i år btw :thumbs:

Endret av The_Droide
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
...om det derimot bor en liten Tarantino i deg bør du heller se på P4@800MHz bus.

?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tarantino = filmregissør

Å nei...

Men hva har han med en P4 800 MHz cpu å gjøre?

Edit: Han er forresten produsent, manusforfatter og skuespiller også.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Toms hardware er jo kjent for å være p4 fan's da! mange av testene deres kan være "fixet"

Ikke P4, men Intel-fans.

*pirke*

Lenke til kommentar
Tarantino = filmregissør

Å nei...

Siden P4 800Mhz ikke finnes så er det nok P4 (800mhz FSB)

Og det kan være greit å ha i programmer som krever mye båndbredde. Og de fleste video programmer trenger det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tarantino = filmregissør

Å nei...

Siden P4 800Mhz ikke finnes så er det nok P4 (800mhz FSB)

Jeg er helt og fullt klar over det.

En kritiserer aldri andre for skrivefeil eller grammatiske

feil.

Poenget ditt var?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...