Gå til innhold

Skal ha ny Hardisk, en stillegående en ?

Anbefalte innlegg

Hei :D

Jeg skal ha meg ny hardisk, og vil ha en som går stille, og ikke bråker..

Det skal sef. være en med 7200rp/m og 8mb buffer størrelse..

og den skal være 120-160 gb.. og en fin pris :yes:

Så lurte jeg på om noen av dere har noen å ambefale..

Har en Segate barracuda 60 gb nå, den skulle være stille, og det er den jo og, den har ikke den høye knitre lyden når den arbeider. og det er bra :)

Men den har en litt høy "suse-lyd" .. på en måte som en høyfrekvent lyd..

Og det er den jeg ikke helt liker.. så om noen har noe forslag om hva som kan være noe for meg..

SÅ SI I FRA :D

tar imot alt av forslag :)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare godt å si om samsung sine disker. Nesten lydløse, og blir ikke noe særlig varme.. Ikke er de spesielt dyre heller, i skrivende stund koster en 160GB 8MB cache 793kr hos techline

edit: skrivefeil

Endret av electr0nique
Lenke til kommentar

Takk for raske svar :laugh:

Jeg er fornøyd me min Segate, men jeg syns den har en litt "irriterende" suse lyd.. så jeg håpte på at jeg skulle finne meg en med kansje litt mindre av denne lyden.

Og varme er også vikti..da jeg har lit problemer med det ;)

Men takk for hjelpen folkens :D

Tar i mot flere "anbefalinger" me stor takk :cool:

Foresten, hva heter den Samsung disken du snakker om ? :p

Endret av AlpejoHn
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg seagate når jeg egentlig trodde de

var ganske stille, men i sammenligning med kameraten

min sine Samsung harddisker bråker de :dontgetit:

Så ville anbefalt en samsung 160 gb harddisk ;)

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det ut ifra de testene jeg har lest omkring lydløse disker så er samsung den som er mest stille Idle, og Seagate den som er mest stille når den jobber. Men seagate skal ha en merkbar ( men ikke målbar ) susing ... altså samsung har en mer behagelig lyd for å si det slik.

Har 2 Samsung disker ... eg klarer f.. ikke høre dem ( bortsett fra oppstart for da kan eg såvidt høre noe rasling inni der ). Samsung er vel også brukt i DELL maskiner, og de maskinene er også veldig lydløse.

Du kan også laste ned et verktøy fra Samsung sine sider der du kan justere noe greier for å gjøre disken enda mer lydløs, det går selvfølgelig over den generelle ytelsen ... men ikke mye.

Noen sier at samsung disker har dårligste tall i målinger osv ... ta det med en klype salt. DU vil aldri merke den forskjellen. Eg er superfornøyd med mine.

Velg Samsung hvis støy er viktigst

Velg Seagate hvis ytelse er viktigst

Lenke til kommentar

Bare til info.

Fleste disker kan gjøres stillere hvis

Automatisk Aucoustic Management på diskene er enablet.

Det er tre levels av AAM quiet,balanced og performance .

AAM er en mekasisme for å dempe lesearmens bevegelser

slik at den kjente knitrelyden reduseres .

Seagate Barracuda f.eks leveres satt til quiet mode .

Derfor den vinner i tester på lyd , men yter litt dårligere enn andre i speed.

Fleste andre leveres satt som balanced.

Drives til servere satt til performance .

Fins en utility man kan sette dette selv med uten at data på disken

tar skade av det .

Doc's AAM Tool 1.0

http://www.aptrio.com/Utilities/Optimizers...-tool-4868.html

Ofte har også diskprodusentene dette også på sin diagnostic diskett.

....

Lenke til kommentar
Ikke er de spesielt dyre heller, i skrivende stund koster en 160GB 8MB cache 793kr hos techline

Dette er 2MB versjonen....irriterende at denne kommer opp som billigste 8MB i prisguiden. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kjøpte en Samsung for få dager siden, meget stille og bra. Har bare hadd Seagate som har hadd lavt støynivå, begynner å bli noen år siden. Ellers så har jeg prøvd IBM, Quantum fireball og Western Digital for ganske lenge siden, men de bråker endel (som sagt det er noen år gamle harddisker)

Lenke til kommentar
Samsung NoiseGuard er vel bra stille.

Litt under i ytelse, men det er neppe noe du legger mye merke til om du ikke har ganske ekstrem bruk.

:yes:

har montert flere 40gb slike disker og det er lydløst. Dette i sammenheng med en stille psu og silentbreeze2 er helt utrolig med xp2000 jeg kan ikke høre maskinene... (dette er på en skole, kabinettet er aopen h500, men maskinene blir jo ikke belastet så mye... :-/)

Lenke til kommentar

TAKK FOR ALLE SVAR :D

Jeg har hørt at Western digital skulle ha noen disker som ikke bråkte so mye, er det noen som har noen formeining om det??

å fattern sier at han ikke er så begeistret for samsung (vet ikke hvorfor).

bør være stillegående å ikke "rasle" so MYE.. litt går and, det er mest den suse lyden når den er idle jeg er ute etter å bli kvitt ..

Igjen Takk for alle flåtte svar ! :yes:

Lenke til kommentar
Ikke er de spesielt dyre heller, i skrivende stund koster en 160GB 8MB cache 793kr hos techline

Dette er 2MB versjonen....irriterende at denne kommer opp som billigste 8MB i prisguiden. :thumbdown:

Hei. Jeg har ca 0 peiling på harddisker. Nå har jeg en WD 80gb 2mb catch. Tenker å kjøpe en 160gb harddisk nå. Hva er så bra med 8mb i forhold til 2mb? Er prisforskjellen verdt det? I mine øyne er 793,- for en 160 gigabytes stillegående harddisk en veldig bra pris. Gjør jeg et dårlig kjøp ved å kjøpe denne Samsung harddisken med 2MB på?

Endret av Jabbala
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du skal bruke den til. Som operativsystemdisk kan det måles hastighetsforskjeller, men ved en blind-test så vil du ikke merke forskjell. Hvis det er en ren lagrings/arkiv-disk, så er det det hipp som happ hva du velger. Jeg ville gått etter pris og støynivå.

Lenke til kommentar

Er selv meget godt fornøyd med WD disker, men ja de støyer litt mer en de andre merkene. Vil du ha en stille og god disk, så bør du gå for enten Samsung eller Seagate.

En kompis har 8 Samsung 160Gb disker satt opp i raid, må legge øret helt intill kabinettet for å høre dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...