Gå til innhold

Blir luftgjennomstrømningen redusert med filter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt du setter foran vifter vil dempe luftstrømningen. Men dersom et filter skal holde igjen støv, må det nødvendigvis holde igjen litt luft også! Jeg synes det er verdt med litt dårligere luftstrømning enn støv på ribber og elektronikk inne i kabinettet. Støv på ribber = dårligere varmeoverføring til luft!

Lenke til kommentar

Tror jeg ville gjort det sånn som det er på mange høytalere, ganske så finmasket "tøy trekk" foran på høytalerkassene for å beskytte elementene litt, men det demper så godt som infenting av luftstrøm. Hvor mange skitne høytaler elementer har dere sett på høytalere som har det? Jeg har ihvertfall ikke sett noen enda.

Lenke til kommentar
Bruker strømpe som jeg strekker når jeg bytter den.. Må nesten være to.. Det meste av støv er jo ganske grovkornet....

Edit: Fester den med elektrikertape (3M)

Vært å rappa nylon strømpene til mora di eller? :D

Det hadde kanskje funka, de kan jo strekkes endel og det minker luftmotstanden :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg synes luftfilter bremser for mye av luftstrømmen, så jeg har tatt vekk de jeg hadde i pc-en min. Jeg tar heller å blåser pc-en med kompressor ca. 1 gang i måneden.

Du skal være #### forsiktig med å blåse kompressorluft inn på komponentene dine! Kompressorene inneholder alltid endel kondens,,og du vet hva d innebærer?

Men hallo..ditt valg :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg tar heller å blåser pc-en med kompressor ca. 1 gang i måneden.

Det bør du være forsiktig med og, helst unngå.

I tillegg til risiko for at kondensvann fra kompressoren følger med i lufta, kan du også risikere skade pga statisk elektrisitet fra lufta.

En annen sak, er også den at om du blåser på kjøleviftene slik at disse settes i rask rotasjon, kan disse indusere uønskede spenninger (dynamoeffekt), som i sin tur kan knekke enkelte kretser på kortet.

"Been there, done that"! :cry:

Lenke til kommentar
Jeg tar heller å blåser pc-en med kompressor ca. 1 gang i måneden.

Det bør du være forsiktig med og, helst unngå.

I tillegg til risiko for at kondensvann fra kompressoren følger med i lufta, kan du også risikere skade pga statisk elektrisitet fra lufta.

En annen sak, er også den at om du blåser på kjøleviftene slik at disse settes i rask rotasjon, kan disse indusere uønskede spenninger (dynamoeffekt), som i sin tur kan knekke enkelte kretser på kortet.

"Been there, done that"! :cry:

Bruk en passe bred og helt ny malerpensel+støsuger. Børst forsiktig. Funker som ###,,litt tidkrevende,men hva gjør man ikke... :thumbs:

Lenke til kommentar

Hemligheten bakom effektivt nyttjande av dammfilter är att låta dem vara så stora som möjligt. I stället för att sätta ett litet filter direkt framför fläkten sätter man ett stort filter en bit bort, i andra änden av vad som i princip fungerar som en tratt.

Tryckluft är också effektivt för rengöring av kylflänsar om man, som jag, först monterar bort flänsen från komponenter och fläkt. Då kommer man även åt att blåsa på de mer osynliga ställena.

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...