leoss Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Hei. Jeg har nå tre disker, en 160 Gb sata barracuda, en 40 gb 2mb wd caviar og en 80 gb 8 mb wd caviar i kabinettet. Begge wd-diskene er p-ata og er koblet på samme ide-kabel. Den minste wd, altså den på 40 gb, bråker og surrer og hviner mye mer enn de to andre, og jeg lurer på om det er noen mulighet for å sette en av tre disker i hvilemodus når den ikke brukes, men at den starter opp når jeg skal lese eller skrive til den. Tenkte meg å bare ha bilder og filmer på den, ikke bruke den som scratchdisk eller systemdisk. Er dette mulig. Så på instillinger for power management i XP, men der er det bare alternativ for å slå av harddisker etter så og så lenge med inaktivitet, og da vil vel dette gjelde for alle diskene, basert på når jeg bruker pcen aktivt, eller? Jeg vil altså stoppe spinnet og bråket på den minste disken, bortsett fra når jeg skal redigere filmer/bilder etc. Noen forslag? Leoss Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Kjøp deg en aluminiumsboks med firewire / usb 2.0 og monter hardisken i denne. Bare å frakoble enheten i windows når du ikke bruker den. Veldig kjekt for å dra frem og tilbake med data. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Den funksjonen du nevnte i WinXP, vil fungere til ditt bruk. Kun de diskene som brukes vekkes opp igjen når denne er slått på. Lenke til kommentar
leoss Skrevet 1. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2004 Vil dette bety at de ikke starter opp så lenge man ikke søker eller skriver/leser til de? Hadde vært ok. Annet problem er at den nye barracudaen har begynt å bråke også, ikke med spinnet, men det høres ut som det rasler i den når jeg skriver eller leser til disken. Kanskje det er HDD-lampen som lager bråket her? Skal prøve å trekke ut lederen til hdd-leden. kjipt med en ny seagate som rasler. leoss Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Det er ikke hdd-lampen som støyer. Lenke til kommentar
leoss Skrevet 1. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2004 Da vurderer jeg sterkt å levere tilbake disken. Det høres nesten ut som et rele som slår inn og ut ved aktivitet. Slik skal det vel ikke være. Trodde seagate barracuda var kjent for støysvake disker. Den høres ikke ved inaktivitet, men bråker skikkelig ved aktivitet. Skal det være slik? Noen flere som har barracuda med samme problem? Leoss Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 De Western diskene du har i maskinen skal, ved normale forhold, overdøve Seagate'en med temmelig god margin. Hvis dette ikke er tilfellet, er det sannsynligvis noe galt med disken din. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Seagate Barracuda er nok ikke så støysvake som de engang var. Når det var Barracuda V (5) det gikk i så var de helt utrolig støysvake, men dette har tapt seg litt med SerialATA-diskene akkurat på det med nå noe støy ved hyppig skriving/lesing fra disken som du nevner. De er fremdeles ingen bråkedisker men de lager helt klart mere lyd enn hva gamle barracudaer av paralell ATA pleide. Jeg tror de S-ATA diskene som støyer minst er de i Samsung sin spinpoint-serie, men dette håper jeg andre i forumet kan bekrefte. Lenke til kommentar
leoss Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Høres fornuftig ut. Skal jeg flytte mengder med data fra en disk til en annen, er det ingen tvil om at disken er aktiv. Men den gamle 40 gig WD caviar disken er nå fjernet fra kabinettet, og lydnivået sank betraktelig ja. Har også en Thermaltake Volcano 12 vifte på kjøleren til cpuen. Den er også fin og stille egentlig, såfremt jeg ikke guffer opp hastigheten. Da høres det ut som pcen trenger en liten rullebane forå ta av. Leoss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå