Aetius Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) Først: det er bare aktuelt å oppgradere hovedkort _eller_ CPU - ikke begge deler. Å skifte til en annen sokkel er dermed uaktuelt, så vennligst ikke kom med forslag om å kjøpe AMD elns. Please. Så til saken: Jeg er litt misfornøyd med trøkket jeg får ut av systemet mitt, og lurer på om jeg bør skifte ut hovedkortet eller CPUen. Systemet er som følger: P4C 2.8 (SLW6J-stepping) m/Zalman CNPS7000Cu Gigabyte 8IPE1000Pro rev 2.0 2xTwinMOS 512MB PC3200 Sapphire Radeon 9800Pro->XT m/ Zalman Heatpipe & 120mm vifte som blåser utenfra og rett på, samt en radialvifte som sørger for en slags OTES. Pluss ymse harddisker og optiske enheter, da. Jeg er misformøyd med klokkegenskapene til dette systemet (CPU-klokking), selv om jeg har siste BIOS og omtrent et så bra luftkjølingsoppsett som det kan få blitt. I tillegg til det som er nevnt ovenfor har jeg hatt sølvgoop på NB-kjøleren, tatt bort viftegrillen på den, og limt planslipte heatsinks på alle tilgjengelige chipper på hovedkortet. Har nok av casefans også. Konkrete temperaturdata har jeg ikke, men kjølingen tror jeg neppe er problemet. Jeg får CPU opp i 3.4 GHz, men da får jeg artifacts i de fleste spill. Jeg kan ikke klokke CPU til 3 GHz engang uten å få dette. AGP/PCI er selvsagt låst i BIOS, voltverdier og minneratioer er fiklet med uten nevneverdig endring i resultatet, og jeg lurer nå på om jeg skal krype til korset og kjøpe nytt hovedkort (IC7Maxx3?) eller om jeg har vært uheldig med CPUen og bør kjøpe en ny. Noen som har forslag? Hva skal en stakkars overklokkingsjunkie gjøre? Endret 30. april 2004 av Aetius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå