kyrsjo Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Slang nettopp inn FC2-t3 på en test-pc, og bortsett fra noe trøbbel med X (GUI-programmet loka litt...), fungerte dette flott. Testpc: Intel Pentium 3 500 mhz 128 MB RAM 10 GB disk altså ingen kongemaskin. Men grei nok. Førsteinntrykk: Installasjonen gikk fint, men man fikk tydelig inntrykk at dette var en beta - f.eks. manglet release-notes og lisensen var for FC1 (i og for seg er det jo 1.9?...). Men etter at den var ferdig, fikk jeg det første problemet midt i fleisen. ikke X.org, men config-programmene rundt det. De var tydelig vis ikke helt sikre på hvilke configfiler de skulle redigere, med det resultat at jeg fikk et display på 640xnoe@60Hz (=>hodepine). Etter en masse mas, fikk jeg slettet de tiloversblivende configene, og etter litt manuell redigering fungerte alt flott igjen. Ellers så må jeg si at dette var langt mer "spekket" på programvaresiden - men det var jo også 4 cd'r denne gangen... (siste tror jeg er server-ting. Den trengte jeg ikke.) Alt fra OO til pov-ray og gimp 2 lå i pakka (samt masse annet). Av de store oppgraderingene var 2.6 kernel, GNOME 2.6, og nyeste KDE (ikke testet denne ennå) Ytelsen var også kraftig forbedret - nå funger denne pc'n utmerket som en arbeidsstasjon. FC1 var langt senere. Om dette skyldes 2.6 kernelen eller forbedringer i GNOME skal jeg ikke utale meg om - men det er kjappere. Multitasking virker som også fungerer bedre - nå kan jeg faktisk starte to programmer på en gang uten å måtte gå å lage kaffe i mellomtiden (bare synd jeg ikke drikker kaffe. Koffeinbehovet ordnes for det meste via cola...) En viktig endring i GNOME er at de har valgt å innføre noe a la "min datamaskin". Flott for nye brukere - nå slipper jeg å forklare det med høyreklikk skrivebordet etc + IKKE åpne noen filer fra enheten! Alt i virker det som om dette blir topp så fort de får fikset de heller alvorlige bugsene i config-verktøyene til X. (pelle seg til bugzilla.redhat.com - det er jo det som er hovedpoenget med en beta) Jeg skal forsøke å oppdatere denne tråden etter hvert som forsøkene skrider fram, men andre som også driver og tester/kommentarer er også velkomne. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Har nettopp installert FC2test3 selv, og sliter med samme greiene som i test1; får ikke til CIFS/SMBFS ordenlig. Litt irriterende siden filserveren min deler ut 600GB via SMB (har ikke greid å få opp NFS på den; må vel kanskje vurdere å lese en howto snart...) Ellers funker FC2test3 ganske bra. Selvfølgelig blir det litt problemer ved å være så tidlig ute med 2.6 kjerne, siste versjoner av KDE og GNOME, og byttet til Xorg, men jeg overlever. Nå tar jeg tiden frem til 17. mai til å fullføre leechinga mi fra DC++ og så tenker jeg converterer den siste windows-maskina mi til FC, etter ha kjørt debian unstable på dualboot et års tid. Liker ikke at RedHat/Fedora absolutt skal gjøre så dumme "politiske" valg (UTF-8, fjerning av problematiske lisenser) uten at du får inn offisielt "non-free" som i debian, bare ved å fjerne en #).... FC2 er bra, men det har fortsatt barnesykdommer, så tro ikke jeg skal få alle jeg kjenner til å konvertere fra windows til fedora 2 riktig ennå, men for meg som har brukt Linux/RedHat i noen år, så skal det bli bra Lenke til kommentar
ways Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 jeg la inn fc2 t3. funka ikke så bra for meg. la inn på en miniITX som kjørte FC1, men trengte en 2.6 kernel for å få full utnyttelse av hardware acceleration. den fjernet alle boot-valg (tilogmed failsafe), utenom seg selv. og klarer ikke starte opp riktig. det var jo ikke helt som ønsket. men jeg får hjelp av noen venner. i morgen en gang.. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) Min FC2 test kræsjer/henger seg bare og når det gjelder ytelse så er den betraktelig dårligere enn andre 2.6-systemer.. dette sannsynligvis grunnet selinux og andre "forbedringer" og alikevel bruker jeg fc :-/ Endret 1. mai 2004 av xeon Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) Fedora burde konsentrere seg om å lage et brukbart system, og ikke ta "om å gjøre og levere flest programmer"-stilen. Dessuten er det for en nybegynner temmelig irriterende at det ikke følger med stort av multimedia-støtte, eller NTFS-støtte som standard. Endret 1. mai 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Lasted ned DVD-versjonen av Test 3 (over 4gb). Den booter, men etterhvert så får jeg beskjed om at cd'en fremdeles er mountet og at den ikke kan fortsette. Javel...... Tror jeg venter til Core 2 blir ferdig. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 xeon: Noe sier meg at signaturen din er misvisende Lenke til kommentar
xeon Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 xeon: Noe sier meg at signaturen din er misvisende Neida.. Bruker både slackware og fedora.. Dessuten er slack enkelt mens fedora er mer innviklet, men på en annen side enklere for nybegynnere igjen.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2004 Lasted ned DVD-versjonen av Test 3 (over 4gb). Den booter, men etterhvert så får jeg beskjed om at cd'en fremdeles er mountet og at den ikke kan fortsette. Javel...... Tror jeg venter til Core 2 blir ferdig. Send en bug-report! Det er det som er vitsen med beta-versjoner! Forøvrig er den infame fam-bugen der framleis... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Hmm.. konquerror har jo blitt bra! Faren min klaget på at mozilla var for treg, og at Opera er for vanskelig å bruke. Men konquerror er jo både kjapp, integrert, lett og bruke, og den VIRKER. Tidligere versjoner strevde jo verre med å rendre f.eks. its-learning. Kan dette ha noe med safari@mac å gjøre? Stavekontroll på forumet er digg... Problemet er at den henger "litt" etter, og av og til får leseren til å "fryse" mens den skjekker for feil (skjedde i alle fall mens jeg skrev dette innlegget...) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Litt irriterende siden filserveren min deler ut 600GB via SMB (har ikke greid å få opp NFS på den; må vel kanskje vurdere å lese en howto snart...) Har alltid syntes NFS har vært enklere enn Samba, men det er kanskje litt smak og behag også. I aller enkleste tilfelle setter man opp NFS ved å skrive én linje inn i /etc/exports. Men det krever dog at man har samsvar mellom user-ID på alle maskinene hvis man da ikke bare skal kjøre en anonym løsning. Men NFS er mer problematisk sikkerhetsmessig, men bør ikke representere noe stort problem i f.eks et lukket hjemme-nettverk. Men har man et blandet nettverk av trusted og ikke-trusted maskiner blir det fort verre. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Litt irriterende siden filserveren min deler ut 600GB via SMB (har ikke greid å få opp NFS på den; må vel kanskje vurdere å lese en howto snart...) Har alltid syntes NFS har vært enklere enn Samba, men det er kanskje litt smak og behag også. I aller enkleste tilfelle setter man opp NFS ved å skrive én linje inn i /etc/exports. Men det krever dog at man har samsvar mellom user-ID på alle maskinene hvis man da ikke bare skal kjøre en anonym løsning. Men NFS er mer problematisk sikkerhetsmessig, men bør ikke representere noe stort problem i f.eks et lukket hjemme-nettverk. Men har man et blandet nettverk av trusted og ikke-trusted maskiner blir det fort verre. Ja, NFS er mye lettere, men har ikke fått servertjenesten til å fungere av en eller annen grunn. Har kjørt SMB på alle serverne mine siden tidenes morgen (eller i hvertfall siden jeg begynte med linux i '98), og spesielt søstra mi er interesert i å få tak i MP3-samlinga mi via SMB til windows-maskina i stua, så det må jeg ha opp uansett. Alle maskinene mine kjører et eget privat nettverk mellom hverandre som jeg gir anonym skrivetilgang til. Som regel kjører jeg dem i tillegg på en egen switch også på LAN, så sikkerhetsmessig så tror jeg nok ikke det er så store problemet Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Om FAM-bugen: Des flere som rapporterer den, des større prioritet, ja? https://bugzilla.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=122152 Den BØR bort innen final. Ellers så bytter i alle fall jeg til KDE... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Om FAM-bugen: Des flere som rapporterer den, des større prioritet, ja? https://bugzilla.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=122152 Den BØR bort innen final. Ellers så bytter i alle fall jeg til KDE... Den har jeg også merket (i FC1, siden jeg bruker KDE på maskinen med FC2-Test3 ) Men ellers så fungerer FC2 Test 3 utmerket her. Ingen problemer Jeg har heller ikke merket noen bugs (enda) etter bruk siden den ble sluppet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Ja, jeg bruker også KDE nå. Men jeg HÅPER at de greier å fikse det - da GNOME er standard desktop miljø, samt at jeg er administrator på en skole, og vi kjøre FC1 i dag. Og med den "min datamaskin" greia hadde cd-rom etc. krevet minimalt med forklaring. Hadde du ikke engang trøbbel med skjermen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Nei, alt virket perfekt med en gang Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 Har nå slengt inn FC2-t3 på en test-pc på skolen, koplet opp mot NFS og LDAP. Akkurat NFS var et problem, men deg gikk å montere (fra debian-serveren) med "-o vers=2" Forøvrig er det snakk om en 300 mHz celeron med 128 MB ram, kan ikke akkurat si det går som ei kule, men det går greit nok. 64 MB var sirup... Så er det bare å glede seg til det er 100% ferdig, for så å rulle ut! Glede seg. Forøvrig virket det som om etter en runde med "yum upgrade" forsvant problemet med demontering av disketter/cdromer/usb-masselagringsenheter/etc. Jaaa!!! Noen som kan bekrefte? Får ikke oppdatert maskina hjemme pga. ISDN... Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Lasted ned DVD-versjonen av Test 3 (over 4gb). Den booter, men etterhvert så får jeg beskjed om at cd'en fremdeles er mountet og at den ikke kan fortsette. Javel...... Tror jeg venter til Core 2 blir ferdig. På hvilken speilside lastet du ned DVD ISOen? Jeg har selv prøvd å nedlaste ISOen, men misslykkes. De gangene jeg fikk nedlastet den var filen ikke mer enn 10MB og det var det på mange speilsider. Syntes det var litt rart. 14 Mai var det FC2 skulle legges ut på speilsider. 18 Mai skulle utslippen av FC2 offentlig kunngjøres Slik er det i alle fall på utslippsplanen til Fedora. Forresten: Noen som vet hvorfor jeg får segmentation fault etter oppstart av FC2-Test3 ? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2004 Som sagt - er det noen her med tilgang til en 100% oppdatert fc2-t3 install? Min oppdaterte pc står på skolen... Gidder du i så fall å prøve (i gnome) å åpne noen cd'r/disketter/etc, gå inn på dem, åpne litt filer etc i openoffice/mozilla/etc. (ikke i nautilus), kansje skrive til noen av filene, for så å se om du får demontert uten å logge ut/inn eller drepe fam? Hvis den bugen er borte, skal jeg juble. Høyt! Final kommer på mandag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå