Nénmacil Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg har i lengre tid fundert på hvordan CPU ratio funksjonen egentlig virker på hovedkortet. Jeg vet den stiller inn forholdet mellom CPU FSB og RAM hastighet, men hvordan regnes dette egentlig ut?. F.eks. CPU ratio 1:1 betyr at prosessoren og minnet kjører på samme klokkefrekvens (synkront). Dersom CPU ratio da f.eks. er 2:1 betyr det dermed at minnet kjører 50% tregere enn FSB hastigheten?, eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Riktig, på 2:1 (eller er det 1:2 ) så kjører minnet på bare halvparten av FSB'en. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Det stemmer det du sier om at hvis en kjører minne og FSB synkront(1:1 , 5:5 osv..) så kjører minne og prosessor på samme ratio. Men hvis du ser under POST-testen, når du booter ser du at hvis du har satt fsb til 166mhz så vil minnet kjøre på 333, dette er fordi du sannsynsligvis har DDR-RAM, det kjører altså på dobbel hastighet. Kanskje du visste dette fra før men... Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 Det stemmer det du sier om at hvis en kjører minne og FSB synkront(1:1 , 5:5 osv..) så kjører minne og prosessor på samme ratio. Men hvis du ser under POST-testen, når du booter ser du at hvis du har satt fsb til 166mhz så vil minnet kjøre på 333, dette er fordi du sannsynsligvis har DDR-RAM, det kjører altså på dobbel hastighet. Kanskje du visste dette fra før men... Joda, det visste jeg nok fra før. Samme prinsippet gjelder det også med FSB klokkefrekvensen. Selvom den er oppgitt i 166 MHz så kjører den effektivt på 333 MHz DDR. Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Det stemmer det du sier om at hvis en kjører minne og FSB synkront(1:1 , 5:5 osv..) så kjører minne og prosessor på samme ratio. Men hvis du ser under POST-testen, når du booter ser du at hvis du har satt fsb til 166mhz så vil minnet kjøre på 333, dette er fordi du sannsynsligvis har DDR-RAM, det kjører altså på dobbel hastighet. Kanskje du visste dette fra før men... Joda, det visste jeg nok fra før. Samme prinsippet gjelder det også med FSB klokkefrekvensen. Selvom den er oppgitt i 166 MHz så kjører den effektivt på 333 MHz DDR. Nei FSB blir ikke påvirket av DDR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå