AtroZ Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Hvor stor oppløsning bør jeg ta blider med? 2304*1728 er vel å overdrive litt? Hvilken oppløsning bør jeg bruke til hverdagsbilder? Lenke til kommentar
FM Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg ville valgt beste oppløsning. Da har du flere muligheter etter at du har tatt bildene. Så derfor er ikke 2304*1728 å overdrive.. Mvh. Fredrik Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Ta alltid bilder i Maks oppløsning....aldri noe annet. Det verste som finnes er å ta en super bilde som du VIRKELIG vil ta vare på for så å finne ut at du har tatt det på en lavere oppløsning enn det du har planer med det for. Og et slikt bilde planlegger du nødvendigvis ikke...det bare skjer. Den gangen vi begynner å komme i en situasjon hvor vi må begrense oss tror jeg vil være når kompakt kameraer kan ta A2 størrelse bilder. Da tror jeg vi kan spare oss for beste kvalitet. AKIRA Lenke til kommentar
AtroZ Skrevet 1. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2004 Jeg har et Sandisk Ultra II 256 mb kort. Jeg var ute en liten tur i går og gikk tom for plass ganske fort.. Bildene er jo på 1.3 mb pr stk. Jeg skal i konfirmasjon på søndag og har ikke akkuratt muligheten til å tømme kameraet underveis.. Hva med 1600 * 1200?? Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Kompromiss, alltid kompromiss... 1600x1200 gir greie normalbilete, men eignar seg ikkje særleg til forstørring. På same måten som det kan vera surt å ha tatt eit knallbilete i for dårleg oppløysing, kan det jo vera surt å gå glipp av eit knallbilete fordi kortet er fullt. Det er opp til deg å vurdera. (Om du tar 200 bilete på ein "liten tur", kan det kanskje vera ein idé å sjå gjennom bileta i etterkant og sletta halvparten? Berre ein laus tanke, eg meiner ikkje å kritisera fotograferinga di ) Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Eller ønsk deg større og flere minnekort. AKIRA Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Så lenge du har plass på minnekortet ditt (og harddisken) er det jo lurt å ta så store bilder med minst mulig komprimering som mulig. Du vet aldri når du plutselig føler for å printe ut et 20x30 bilde (eller større) av det du har tatt og da sitter du med skjegget i postkassa med 1024 x 768 bilder. Det er også mye enklere å redigere bilder som er store. Uansett er det jo kjempeenkelt å forandre billedstørreslen hvis du vil sende de på E-post eller noe sånt. Lenke til kommentar
Motig Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Hvor stor oppløsning bør jeg ta blider med?2304*1728 er vel å overdrive litt? Overdrive litt? Spøker du? SELVSAGT må du ALLTID bruke høyeste oppløsning. Noe annet ville være ren idioti. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Overdrive litt? Spøker du? SELVSAGT må du ALLTID bruke høyeste oppløsning. Noe annet ville være ren idioti. Du bør passa deg for å kalla folk for idiotar. Det finst mange gode grunnar til å velja lågare kvalitet, t.d. at du kan ta 200 gode bilete i staden for 50 perfekte. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Jeg bruker to 256MB kort og en Xdrive på 60 GB. Når ett kort er fult dytter jeg det i Xdriven og setter inn det andre. Hele operasjonen tar < 30 sek. Da har jeg for en rimelig penge praktisk talt ubegrenset plass, selv nå det bare er plass til 25 bilder pr. kort. (d100 i raw modus) Lenke til kommentar
DigiCamFan Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Hvor stor oppløsning bør jeg ta blider med?2304*1728 er vel å overdrive litt? Hvilken oppløsning bør jeg bruke til hverdagsbilder? Merkelig spørsmål. Er det ikke bedre å bare øke komprimeringen? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Overdrive litt? Spøker du? SELVSAGT må du ALLTID bruke høyeste oppløsning. Noe annet ville være ren idioti. Du bør passa deg for å kalla folk for idiotar. Det finst mange gode grunnar til å velja lågare kvalitet, t.d. at du kan ta 200 gode bilete i staden for 50 perfekte. Og noen bør passe seg for å komme med heller tåpelig forslag. Det ligger i fotograferingsn natur å være uforutsigbar. Du kan ikke garantere at man tar 200 gode bilder....men du kan irritere deg grønn over at et av de 200 bildene du tok som var et knall skudd ikke kan printes større enn et postkort. Du kan ta et konge bilde på første bilde...eller ta 200 bilder hvor ikke et av de er verdt å ta vare på. DERFOR er det essensielt å alltid ta bilder i maks oppløsning med lavest mulig komprimering så når du engang får blink, kan du virkelig få utnyttet det. Jeg vet det er en dyr vei, men kjøp flere minnekort og større minnekort. AKIRA Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Og noen bør passe seg for å komme med heller tåpelig forslag. Sukk, er det nødvendig å bringa debatten ned på eit slikt lavmål? Saklege innspel skal ikkje møtast med "idioti" og "tåpelig"... Du har sjølvsagt rett i at høg kvalitet er ideelt. Eg prøver berre å få fram at det finst ein del rasjonelle og fornuftige kompromiss. Det hender at økonomien er trong, det hender at du er på tur utan å få tømt minnekortet, osv, osv... Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Aner man at minnekortet går fullt og ikke gjør noe for å gardere seg har man enten planlagt dårlig eller så prioriterer man kvantitet framfor kvalitet. Unntak finns selvsagt alltid, men når man f.eks. hører om personer som har tatt fri fra jobben et år for å reise jorden rundt, og ender opp med å gå ned på oppløsning fordi man ikke hadde nok minnekort med seg, får man inntrykk av at prioriteringen er litt feil. Kostnaden av selv store minnekort (og kortlesere m/harddisk) er etter hvert så lav at det burde være plass på et reisebudsjett av en slik størrelse. Å gå ned på oppløsning eller øke komprimering må være absolutt siste utvei, og ikke noe man har som en regel. 256 MB kort får man fra 400-600 (CF & SD), mens XD er en del dyrere. Det burde være en billig "forsikring". Tar man 100-vis av bilder hver gang man er ute, er man vel så pass fotointeressert at man kan koste på seg større kort eller en kortleser med harddisk? På meg virker det hasardiøst å risikere å "ødelegge" hundrevis av bilder med å bruke lav oppløsning for å ha plass dersom man skulle ta "for mange" bilder! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Og i de fleste halvveis siviliserte land, så kan du gå innom en fotobutikk og få tømt minnekortet over på en CD. Så kan du bruke det på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå