Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor tvang

Anbefalte innlegg

Telenor er vist umulig å slippe unna. Etter endelig å kunne kvitte meg med Telenor Online ADSL abonnement i septemer i fjor i påvente av at borettslaget mitt skulle koble seg på BKK Bredbånd sitt fibernett, var spenningen stor forrige uke da Bravida var der for å klargjøre linjen slik at BKK kunne foreta installasjonen. Det har seg slik at BKK må benytte kobberlinjen til Telenor de siste meterne. Det skulle bli fint med 2Mb/s i ekte bredbånd

Men så kom beskjeden. Det var ikke nok kobberpar (kapasitet) på linjen, så neida, ingen BKK på meg. Det kunne være mulig å få en ADSL løsning fra BKK hvis jeg fikk fasttelefon fra Telenor...

Så etter en liten ringerunde ble det fort klart at de eneste som kunne tilby meg internett var - nemlig - Telenor. Det var ingen problem for dem å frigjøre kapasitet på linjen til å gi meg ADSL. Men å tillate konkurentene var ikke aktuelt...

Skulle ikke vært lovlig. Så nå sitter jeg uten nett og lite motvillig til å få Telenor ADSL. Men så er det tydeligvis at monopolet ikke har opphørt :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men som nevnt mange ganger før her på forumet: kan Telenor levere kan mange andre leverandører også levere. Slik som Tele2, Bluecom osv... Det er alltid håp ;)

Tele2, Bluecom osv kan ikke levere nei. Har ikke fasttelefon og Telenor har lagt beslag på linjen og er ikke villig til å frigjøre den hvis jeg da ikke bestiller fra dem.

Eneste unntak er hvis jeg får meg fasttelefon, da kan jeg muligens få ADSL løsning fra BKK. men så har jeg ikke behov for fasttelefon, blir mye ekstra utgifter i tilegg til at ADSL løsningen fra BKK ikke tilsvare bredbåndsløsningen.

Lenke til kommentar
Du kan jo bestille telefoni fra Tele2 og bredbånd fra BKK. Da slipper du ihvertfall å ha noe å gjøre med Telenor selvom det er Telenor sine linjer

Kan det ja, men BKK kunne ikke garantere at de kunne gi meg ADSL, bare at det var mest sansynlig. Og så er det ikke noe særlig å ha fasttelefon når jeg ikke har behov for det....

Lenke til kommentar
Men som nevnt mange ganger før her på forumet: kan Telenor levere kan mange andre leverandører også levere. Slik som Tele2, Bluecom osv... Det er alltid håp ;)

Nopydope.

Da jeg skulle anskaffe meg bredbånd (10 minutter fra Bergen Sentrum), viste det seg at alle leverandørene (og da mener jeg ALLE) måtte ta en kraftig nummersjekk opp mot TN. Hos de aller fleste leverandører, fikk jeg avslag, da sentralen ikke var bygget ut. NGT og Catch var de eneste som jeg fikk "bestillingsbekreftelse" samt leveringsdato hos. Fikk mail litt seinere om at jeg ikke kunne få, siden sentralen ikke var bygget ut.

Søren heller tenkte jeg. Hadde lite lyst å tenke tanken på Telenor. Men jeg krøp nå til korset - tilfeldigvis rett etter at de fjernet GB-quoten, samt la ved kombinert modem/router. Det viste seg at TN faktisk kunne levere - til min store forbauselse. Hvordan i alle dager kan dette ha seg, tenkte jeg. Ved nærmere undersøkelse, viste det seg at jeg ikke blir koblet direkte på sentralen i området jeg bor i, men via en annen. TN sender en teknikker til en annen DSLAM-boks, og setter på en signalforsterker - som sender signalet videre til sentralen jeg er tilknyttet (tror det var slik han forklarte, mulig jeg bare blir tilkoblet kun den ene. uansett måtte dem sende en teknikker for å knote i en eller anne boks).

Grunnen til at andre ikke kunne levere, er/var at TN ikke slepper andre bredbåndsleverandører til selve telefonsentralene - ergo dem kan ikke gjøre samme tingen (sende en teknikker for å fikse etellerannet).

Uansett, får Online ADSL 11.mai.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke lovlig nei. Men poenget her er at Telenor reserverer paret for fasttelefoni da det er leveringsplikt på dette. Dvs at dersom du får lov til å bestille fra BKK kan du deretter bestille fasttelefon og dette vil koste Telenor en god del penger. For de har nemlig ikke lov til å levere fasttelefoni på en full aksess linje.

Derimot hvis Telenor Plus/Online/hva enn de heter nå leverer på full aksess er det ikke noe problem å levere telefoni på denne senere siden "de" (riktignok to forskjellige selskaper med "vantette skot" i mellom, men det er jo bare piss) kontrollerer begge deler.

Nå spørs det hvor det er mangel på kobberet da. Hvis det er fra endefordeler (typisk kjeller/loft i blokk, utsiden av huset/lyktestolpe ved hus) kan du påta deg denne kosten selv, og det kan koste fra 750 til flere tusen. Dersom selve kabelen er full, må det graves inn ny kabel og det kan du bare glemme.

Det du kan prøve på, men som jeg ikke vet om går, er å bestille fasttelefon fra f.eks. Telenor, bestille BKK samtidig på samme linje så benytte angrefristen på fasttelefonen. Dette er jeg usikker på så sjekk lovverket om du har tenkt å prøve dette. Er du sikker på kabelen er helt full (altså alle er brukt) kan du jo også være litt kjip å bestille fasttelefon etter at du har fått BKK. Da *må* nemlig Telenor ta på seg kosten på legge ny kobber selv om de må grave det opp. Så kan du jo ta angrefristen igjen og vite at du har tvunget Telenor til å blåse av masse penger.

Som sagt dette er kun mulig om du kan benytte deg av angrefristen. Kjenner jeg Telenor rett har de sikret seg mot dette, men er du heldig har du lovverket i ryggen.

Lenke til kommentar
Det viste seg at TN faktisk kunne levere - til min store forbauselse. Hvordan i alle dager kan dette ha seg, tenkte jeg. Ved nærmere undersøkelse, viste det seg at jeg ikke blir koblet direkte på sentralen i området jeg bor i, men via en annen. TN sender en teknikker til en annen DSLAM-boks, og setter på en signalforsterker - som sender signalet videre til sentralen jeg er tilknyttet (tror det var slik han forklarte, mulig jeg bare blir tilkoblet kun den ene. uansett måtte dem sende en teknikker for å knote i en eller anne boks).

Krysskobletlinje tenker jeg, hvor man kobler deg opp mot hovedsentralen med et eget par mellom din sentral og hovedsentralen.

Dette kan alle levere, det er bare og bestille det.

Lenke til kommentar

Dette er ikke sant. Jeg har prøvd i ett år og få ADSL installert til min far hjemme i Norge. Jeg viste med sikkerhet at det ikke var noen problem med at jeg skulle få adsl for det var ledig kobberpar og sentralen har vært klar LENGE.

Prøvde først å bestille gjennom NGT, så bluecom, så tiscali og så det firma i Trondhjem som jeg ikke husker navnet på .. Alle fikk jeg avslag fra, dem kunne ikke fortelle meg hvorfor, men dem hadde fått beskjed av telenor at det ikke var mulig å installere ADSL hos min far.

Men når jeg bestilte gjennom Telenor så var det selvfølgelig ikke.no problem å få ADSL..

Rart??

Sak for post og teletilsynet ?

Saken er helt lik en sak vi hadde her i Australia da Telstra, som er Australias svar på Telenor gjorde akkurat det samme.

De nektet å installere ADSL til en kunde som hadde bestilt gjennom en konkurent av Telstra, kunden fikk beskjed om at det ikke var mulig å installere ADSL. Da kunden rett etter fikk installer ADSL fra Telstra så ante han ugler i mosen og gikk til Australias Post Og Teletilsyn og klaget.

Kunden fikk byttet leverandør uten ekstra kostnader og Telstra fikk en HEFTIG bot og en kraftig smekk på fingrene.

Lenke til kommentar
Tydeligvis ikke.

Å joda, men den som tar i mot bestillgen må gjøre noe mer jobb og det er de fleste ikke interesert i eller så er de ikke klar over muligheten.

Du var antagelig heldig og traff noen som gadd og hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Krysskobletlinje tenker jeg, hvor man kobler deg opp mot hovedsentralen med et eget par mellom din sentral og hovedsentralen.

Tydeligvis ikke.

Det har vel litt med at Telenor har litt bedre oversikt over hvilke kunder som kan kobles opp til en annen sentral enn det f.eks Tiscali og Tele2 har

Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke.

Det har vel litt med at Telenor har litt bedre oversikt over hvilke kunder som kan kobles opp til en annen sentral enn det f.eks Tiscali og Tele2 har

Joda, men hvis TN ikke hadde hatt noe imot at andre leverandører fikk gjøre det samme, hadde jeg fått NGT eller Catch 11.mai :yes:

Lenke til kommentar
Joda, men hvis TN ikke hadde hatt noe imot at andre leverandører fikk gjøre det samme, hadde jeg fått NGT eller Catch 11.mai :yes:

Har da selv bestillt slikt på Bluecom-linjer og det går greit så sant det lar seg levere.

Lenke til kommentar
Joda, men hvis TN ikke hadde hatt noe imot at andre leverandører fikk gjøre det samme, hadde jeg fått NGT eller Catch 11.mai  :yes:

Har da selv bestillt slikt på Bluecom-linjer og det går greit så sant det lar seg levere.

Mulig, men det går altså ikke her. Hvorfor/hva dette skyldes, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...