Gå til innhold

Feil under brenning av Mdk 10-ISO


Anbefalte innlegg

Har lastet ned Mandrake 10, men får ikke brent det i verken Nero eller B's recorder Gold. Nåvell, dette virker kanskje litt som et spørsmål om programkunskaper? Trodde det selv, men nå er jeg ikke lenger helt sikker.

 

NERO:

Når jeg tar "Fil > Åpne", velger ISO-fila og åpner, får jeg denne meldingen opp:

"Ukjent image-fil

Denne blokkstørrelsen korresponderer ikke med image. Blokkstørrelsen kan være feil. Vil du korrigere størrelsen, eller overse problemet?"

Jeg har valgt å overse problemet, ettersom det ikke pleier å være et problem i B's Recorder Gold. Brenningen går helt fint, og på slutten står det at det ikke ble noen feil under brenning. Så langt så godt, men når jeg skal bruke CDen er det ingenting som funker (filene er umulig å åpne/lese). Jeg prøver likevel å installere Mdk fra CDen. Jeg kommer i gang, men får raskt en melding om at det er noe galt med CDen eller at det er en bug i kernelen.

 

Folk jeg kjenner har greid å brenne ISO-filer i Nero-versjonen jeg har. Jeg vet ikke om filene kan være korrupte. De er jo lastet ned direkte fra dette stedet: ftp://ftp.uninett.no/linux/Mandrakelinux/.../iso/10.0/i586/. ISO-filene er fra 343 til 623 MB store.

 

Prøvde å brenne fila i B's recorder Gold også, men det gikk like dårlig der.

 

Blir kanskje vel så mye et spørsmål om programkunnskaper som et spørsmål om Linuxkunnskaper, men jeg spør likevel:

er det noen som kan hjelpe meg med å få fikset dette?

 

Har til nå brukt 4 av 7 brennbare CDer på dette, så jeg har ikke råd til å brenne feil én gang til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verktøy som genererer MD5 blir nok litt stress, men jeg kan jo prøve å laste ned filene på nytt (problemet er at jeg ikke kan ta noen sjanser, har akkurat 3 CDer igjen).

 

Men før jeg gjør det, er det noen som vet hva størrelsen på disse filene skal være (kan være jeg ikke har lastet ned hele ISO-filer)?

Slik er det hos meg:

CD1: 343 MB

CD2: 623 MB

CD3: 510 MB

Lenke til kommentar

For å sjekke om filene er i orden, med md5sum, gjør følgende:

1. last ned md5sum filen.

2. last ned md5sum programmet.

3. Plasser Mandrakelinux-10.0-Community-Download.md5sums.asc og md5sum.exe i samme mappe som ISO filene.

4. Åpne kommando linje i riktig mappe og kjør denne kommandoen:

md5sum -c Mandrakelinux-10.0-Community-Download.md5sums.asc

 

Programmet vil så sjekke filene og fortelle deg om sjekksummen stemmer eller ikke! :yes:

Lenke til kommentar
K3B gjør det for deg. Så når du har blitt linux-bruker og skal brenne ut MDK 11, regner den automatisk ut MD5-summene. Så er det bare å skjekke :yes:

Kan nesten ikke vente :D

 

Solaris, dette programmet lukker seg igjen med en gang jeg har åpnet det, så jeg får ikke brukt det :/

Lenke til kommentar
K3B gjør det for deg. Så når du har blitt linux-bruker og skal brenne ut MDK 11, regner den automatisk ut MD5-summene. Så er det bare å skjekke :yes:

Kan nesten ikke vente :D

 

Solaris, dette programmet lukker seg igjen med en gang jeg har åpnet det, så jeg får ikke brukt det :/

Har du testet k3b-setup?

 

Solaris? SPARC CPU da? (sikle) Eller x86?a

Lenke til kommentar
Trodde jeg måtte åpne programmet på et vis først. Der ser du hva jeg kan om DOS :p

 

Fikk meldingen:" FAILED", når jeg kjørte kommandoen.

Da må du nok bare holde på å laste på nytt til du får OK på alle filene!

Hva laster du forresten ned filene med, kanskje du skulle prøve et annet program... :hmm:

 

Først når dette er i orden kan du tenke på å brenne dem til CD.

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Laster du ned via web browser kan det være lurt å slå av proxy instillingen og kjøre uten .

Eller slette/blanke proxy instilingene for ftp .

 

Filene du laster ned hvis proxy er definert i browseren hentes jo fra cachen til ISP'ens proxyserver .

 

 

....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Verktøy som genererer MD5 blir nok litt stress, men jeg kan jo prøve å laste ned filene på nytt (problemet er at jeg ikke kan ta noen sjanser, har akkurat 3 CDer igjen).

????

 

Om du kun har 3 cder igjen og må være helt sikker så er jo checksum veien å gå? Ser ikke helt stressfaktoren her :p

Lenke til kommentar
Laster du ned via web browser kan det være lurt å slå av proxy instillingen og kjøre uten .

Eller slette/blanke proxy instilingene for ftp .

 

Filene du laster ned hvis proxy er definert i browseren hentes jo fra cachen til ISP'ens proxyserver .

 

 

....

Sjelden en proxy tar vare på element større enn 10-20 MB.

Lenke til kommentar
Laster du ned via web browser kan det være lurt å slå av proxy instillingen og kjøre uten .

Eller slette/blanke proxy instilingene for ftp .

 

Filene du laster ned hvis proxy er definert i browseren hentes jo fra cachen til ISP'ens proxyserver .

 

 

....

Sjelden en proxy tar vare på element større enn 10-20 MB.

Den filnedlastingen som kompletterte på 23MB tyder jo på det da.

 

...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...