Gå til innhold

AMD XP vs. AMD MP


_Rune_

Anbefalte innlegg

Hvor ligger den store forskjellen?

Kan begge brukes på dual prossesor hovedkort, (vet MP kan) hva anbefalest, hvis en kjøper et slikt kort er det jo mye billigere å oppgradere senre, bare slenge på en cpu til, istede for å riskere å kjøpe nytt hovedkort +++

 

hva mner forumet om dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

amd xp kan ikke brukes som dual prossesor.......

forskjellen ligger i at amd mp=intel xeon prossesor

amd xp=intel pentium 4 prossesor.......

mp er bedre men dyrere....

for øyeblikket er det bare epox som har hk som støtter dual prossesor.......

Kjøp amd palomino xp....det skal i allefall jeg....

Lenke til kommentar

Stemmer som tidligere nevnt at XP og MP er noenlunde det samme, men MP støtter SMP (smart multi...) noe som gir utslag i ting som at cache kan deles og at en cpu kan holde "kjernen" av OS'et i cache mens den andre jobber med applikasjoner.

 

Det som ikke stemmer er at XP ikke fungerer i dual, det gjør den nemlig, XP støtten vil bli fjernet vi HK i framtiden, dette vet jeg fordi jeg har 2 XP 1700+ på et tyan tiger MP(2460)

 

Disse er såpass tidlige modeller at de også støtter SMP en funksjon som visstnok er blitt fjernet i senere versjoner.

 

Som konklusjon kan du si at skal du ikke kjøre dual, da trenger du ikke MP CPU

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-31 21:05, Exorchist skrev:

Joda, men jeg lurte på om du får mye bedre ytelse med 2 prosessorer kontra 1 prossesor :wink:


Simen



 

det kommer helt an på om applikasjonen støtter SMP eller ikke... Det er selvsagt en forutsetning av en ikke bruker Win9x eller ME da de ikke støtter med enn en CPU....

 

Hvis det er veldig CPU-intensive oppgaver kan en fort få opp til 90% ytelsesøkning, men igjen det kommer veldig an på om applikasjonen er skrevet for SMP (om det er skrevet for "flertråding" = multi-threading). PhotoShop og et fint eksempel på SMP applikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...