Gå til innhold

Ny Pc, spill/lyd

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått i oppgave å sette opp forslag til nytt system for kameraten min. Han trenger kabinett med innhold, tastatur, mus og headset.

Han kunne tenkt seg å spille litt, og han driver også og lager beats.

Kriterier:

-80gb hdd

-Headset med nøytral lyd

-Stillegående

-Brukbart skjermkort

-512mb RAM

Tenkte på en AMD XP2500+ og klokke til 3200+. Trenger da god CPU-kjøler og iallfall 2 kabinettvifter for å holde temperaturen nede.

Men spm:

-Han driver ikke med noe rå lydredigering(eller hva jeg skal kalle det), så er det nødvendig med noe annet enn det innebygde lydkortet på hovedkortet?

-Funker R9600XT fint på de fleste spill NÅ og fremover?

Takker for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjermkortet kan nok kjøre det aller meste av spill på markedet uten problemer. Fremtiden er vanskelig å spå, men også fremtidige spill vil sannsynligvis ha effekter du kan skru av og på for å tilpasses en mer beskjeden maskin. Faktisk er det jo mange spill som ikke er speielt krevende på grafikk i det hele tatt. Battlefield Vietnam (og for den saks skyld Battlefield 1942) kjører glatt på et ATI 9200SE kort. Spillprodusentene vet godt at mange av kundene ikke har råd til å legge ut en formue på skjermkort, eller å kjøpe seg ny PC hvert år.

Konklusjon: Hvis du bruker fornuft kjøper du det skjermkortet, og ikke et dyrere, spar pengene til en senere anledning.

Tror ikke du skal satse alt på at XP2500 lar seg overklokke til XP3200. Har hørt noen påstå at de fleste XP2500 klarer det, men historiene om det motsatte er mange. Jeg har selv en maskin med XP2500 og Thermaltake Extreme Volcano CPU-kjøler (en kabinettvifte holder ihvertfall, kjøleren holder temperaturen nede uansett, med mindre skjermkortet har en voldsom varmeutvikling). Har opplevd at maskina har kræsja så den nektet å boote @XP3200 (riktignok hadde jeg ikke kjøleren på full spiker da). Uansett tror jeg du må basere deg på vannkjøling hvis du har planer om å la den kjøre støtt overklokket, støyen blir i drøyeste laget ellers.

Lenke til kommentar
Det skjermkortet kan nok kjøre det aller meste av spill på markedet uten problemer. Fremtiden er vanskelig å spå, men også fremtidige spill vil sannsynligvis ha effekter du kan skru av og på for å tilpasses en mer beskjeden maskin. Faktisk er det jo mange spill som ikke er speielt krevende på grafikk i det hele tatt. Battlefield Vietnam (og for den saks skyld Battlefield 1942) kjører glatt på et ATI 9200SE kort. Spillprodusentene vet godt at mange av kundene ikke har råd til å legge ut en formue på skjermkort, eller å kjøpe seg ny PC hvert år.

Konklusjon: Hvis du bruker fornuft kjøper du det skjermkortet, og ikke et dyrere, spar pengene til en senere anledning.

Tror ikke du skal satse alt på at XP2500 lar seg overklokke til XP3200. Har hørt noen påstå at de fleste XP2500 klarer det, men historiene om det motsatte er mange. Jeg har selv en maskin med XP2500 og Thermaltake Extreme Volcano CPU-kjøler (en kabinettvifte holder ihvertfall, kjøleren holder temperaturen nede uansett, med mindre skjermkortet har en voldsom varmeutvikling). Har opplevd at maskina har kræsja så den nektet å boote @XP3200 (riktignok hadde jeg ikke kjøleren på full spiker da). Uansett tror jeg du må basere deg på vannkjøling hvis du har planer om å la den kjøre støtt overklokket, støyen blir i drøyeste laget ellers.

:yes:

Lenke til kommentar

Da tenker jeg at jeg går for det skjermkortet. Men hvilken prosessor bør jeg gå for hvis ikke XP2500+?

Har hørt fra de fleste at overklokking av den prosessoren går helt glatt med god kjøler og litt kabinettvifter... :\

Lenke til kommentar

Her har jeg satt opp et forslag. I tillegg kommer tastatur, mus og frakt, og da ender jeg vel på ganske nøyaktig 6500,-. Kompisen hadde visst headset fra før av :)

Tror dere kameraten min blir fornøyd med dette oppsettet? Noen forandringer?

EDIT: Link er lurt.. her :)

Endret av reeeeg
Lenke til kommentar
Du trenger ikke eksternt lydkort. Lydkortet som er intigrert på HK'et er bedre enn det du har satt opp og er greit nok til alle som har "vanlige" ører.

Hva med Radeon9800pro?

Takk for svar :) Men folk sier jo forskjellige ting.. Noen sier jeg må ha eksternt lydkort, noen ikke. Tror jeg går for IKKE :D

SParer vel 500kr på det, og får råd til iallfall GFFX5900 eller R9800pro. Hvis jeg velger R9800pro kommer det litt over budsjettet til kompisen min, noe han ikke blir spesielt begeistra for. Tar meg en prat med han jeg :)

Lenke til kommentar
Jeg ville oppgradert skjermkortet til 9800Pro. :yes:

Ja, selvfølgelig. ALle vil jo oppgradere til noe bedre. JEg kunne tenkt meg å oppgradere til R9800XT 256mb og, jeg. Men så er det som vanlig pengene som står i veien for det.

Med tanke på budsjettet er det på skjermkortsiden det er mest aktuelt å kutte (Fra R9800pro til GFFX5900), pga stor prisforskjell og liten ytelsesforskjell. Skal jeg kutte noen annen plass for å få det innenfor budsjett blir det en 2mb Cache harddisk, PC2700 ram osv. Personlig syns jeg det høres mest "fristende" ut å kutte på skjermkortet da.

Lenke til kommentar
Du får Powercolor R9800pro til 1800,- hos netshop.no

Ja, og GFFX5900 til 1500 hos PCutstyr.no og Komplett.no. Er visst ikke den helt store forskjellen i ytelse?

Jo, det er en ganske vesentlig forskjell i ytelse. I OpenGL applikasjoner vil dog FX5900 yte en del bedre en 9800Pro, men i dx9 så er 9800Pro veldig mye bedre en 5900

Lenke til kommentar

Har ordna et oppsett:

EPoX EP-8RDA3+ Hovedkort Socket A, LAN nForce2 Ultra400/MCP, SATA ,Firewire

774,00

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

649,00

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

812,00

Seagate Barracuda 7200.7 80GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

683,00

Gainward GeForce FX5900 128MB DDR 2.8ns AGP, "Ultra/1100TV-DVI", Retail

1.511,00

LG CD-brenner IDE 52x/32x/52x Sort Intern Bulk

252,00

Logitech OEM Internet Keyboard (Norsk) Tastatur PS-2, Bulk

146,00

Logitech OEM Classic Wheel Mouse PS/2 Bulk

102,00

Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sølv Kabinett m/360W MX-01SL-D-U USB/1394

768,00

Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition A1725 Copper Socket A AMD XP3400+

252,00

2 stk Zalman Vifte med Zalman Grill ZM-OP1 80x80 mm vifte -passer også ZM80C

220,00

Totalt: 6.169,00

Funker dette til bruksområdene? Er det noe som bør byttes?

Lenke til kommentar
Hei!

Har fått i oppgave å sette opp forslag til nytt system for kameraten min. Han trenger kabinett med innhold, tastatur, mus og headset.

Han kunne tenkt seg å spille litt, og han driver også og lager beats.

Kriterier:

-80gb hdd

-Headset med nøytral lyd

-Stillegående

-Brukbart skjermkort

-512mb RAM

Tenkte på en AMD XP2500+ og klokke til 3200+. Trenger da god CPU-kjøler og iallfall 2 kabinettvifter for å holde temperaturen nede.

Men spm:

-Han driver ikke med noe rå lydredigering(eller hva jeg skal kalle det), så er det nødvendig med noe annet enn det innebygde lydkortet på hovedkortet?

-Funker R9600XT fint på de fleste spill NÅ og fremover?

Takker for alle svar :yes:

Vile kansje valgt annet skjermkort, 9800PRO er veldig bra, og koster ikke noe spess mer, eller 9700pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...