Gå til innhold

Trenger man radiator?:S

Anbefalte innlegg

Hei! Pappaen min kjøpte en brukt bil 2500 ødelagt han sku bare ha bak døra hans virka ikke. Den leveres til knoksen og vi får 1500:) Men vi har den enda den har en radiator i kjøle apperatet, Seff ville jeg ha den men fikk den ikke ut:( Men så kom han med en idè. Når jeg bare sku kjøle denne pentiumen 1 som gir circa 15w tror jeg noen sa. Kan jeg få meg pumpe Vannblokk og et langt kobberrøyr. Han sier når vannet kommer inn i røyret oppe i pcen eller hvor som helst vil det vannet bli kaldt når det blandes med luft. er dette korekkt? Hva skal jeg med radiatoren som kjøler 2000w?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg bare sku kjøle denne pentiumen 1 som gir circa 15w tror jeg noen sa. Kan jeg få meg pumpe Vannblokk og et langt kobberrøyr. Han sier når vannet kommer inn i røyret oppe i pcen eller hvor som helst vil det vannet bli kaldt når det blandes med luft. er dette korekkt? Hva skal jeg med radiatoren som kjøler 2000w?

Kan du forklare litt nærmere?

Sleng gjerne med en tegning...

Lenke til kommentar
Hei! Pappaen min kjøpte en brukt bil 2500 ødelagt han sku bare ha bak døra hans virka ikke. Den leveres til knoksen og vi får 1500:) Men vi har den enda den har en radiator i kjøle apperatet, Seff ville jeg ha den men fikk den ikke ut:( Men så kom han med en idè. Når jeg bare sku kjøle denne pentiumen 1 som gir circa 15w tror jeg noen sa. Kan jeg få meg pumpe Vannblokk og et langt kobberrøyr. Han sier når vannet kommer inn i røyret oppe i pcen eller hvor som helst vil det vannet bli kaldt når det blandes med luft. er dette korekkt? Hva skal jeg med radiatoren som kjøler 2000w?

Nå har jeg lest inlegget om og om igjen, men jeg skjønner faktisk ikke hva som står der :cry: Maken til dårlig norsk og mye skrivefeil har jeg aldri sett. :scared:

Lenke til kommentar

Prøv å formuler det litt bedre.

Spør du om du i det hele tatt trenger radiator?

Nei, radiator er bare en av tingene som blir brukt i de mange kjølemetodene.

Men skjønner egentlig ikke hvorfor du skal kjøle en Pentium 1 med radiator eller vannkjøling.

Kjøp deg bare en liten vifte.

Lenke til kommentar

Om du bruker et vannrør eller en radiator så er prinsippet akkurat det samme. Men svært forenklet. En radiator er en varmeveksler, det samme til også røret være. Men for at røret skal gi noen form for merkbar kjøling må det være temmelig langt.. ligge lavest mulig i rommet.. Vannvolumet er med andre ord viktigst her. En radiator inndelt i flere celler vil holde på så meget mye mer væske enn hva et lite rør vil kunne gjøre. Slik faren din sier så kunne du nesten med samme effekt lagt en slange to ganger rundt sofaen og fått samme kjøleeffekt..

Lenke til kommentar
Vannkjøle en Pentium 1 :scared: ??? Vet ikke om jeg skal le eller gråte :cry:

GI HAN HELLER EN FORKLARING PÅ HVORFOR DU IKKE VET OM DU SKAL LE ELLER GRÅTE...............

Har det falt dere inn at han kansje har lyst å prøve seg litt med vann kjøling,og vil gjøre dette på en eldre maskin,slik at han ikke ødelegger en maskin til 12000?

Eller kansje han bare vil vannkjøle sin p1,må få lov..... :yes:

On topic: Vist du skal ha et rør bør du kansje legge det i bukter,slik at du får en bra lengde med lør.Dette vil gi større areal,og dermed bedre kjøling.

Lenke til kommentar
La røret gå to tre ganger fram og tilbake, men i tillegg kan du lodde det fast til toppen av kabinettet, slik at varmen vil forplante seg i topplokket. Det tror jeg skulle funke bra!

du kan også tvinne kobbertråd rundt i sikksakk mellom rørene for at varmen skal spre seg over et større areal og kjøle bedre....

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

hvis den ender opp med å kjøle fryktelig dårlig, ved f.eks. at du ikke har festet blokken ordentlig osv. har du ingen sikring mot at CPUen brenner opp.. Husker når vifta på min P100 og på P133 stoppa. (ja, klarte det faktiskt på to). Ingen form for advarsel, eller noen form for tempmåling, og ingen form for auto shutdown.

Det er ikke det største tapet, men da må du kanskje legge ned prosjektet også :(

Som flere har sagt, bare at jeg setter alt sammen :p ; Lodd fast kobberrør som går i noen bukter til toppen av chassiet. Problemet med dette er at på gamle towere må HELE dekslet tas av når du skal inn i PC. (Sikker på at mange har mareritt om det enda. (jeg går fremdeles til psykolog)). Men har du lange nok slanger, skal det gå bra.

evt. kan du bare la et passlig langt kobberrør gå langs towerkanten rundt om i PCn. Det er ikke så mye som trengs på en P1 :p Og Lodding er absolutt å anbefale!

Siden detta ser ut til å være utprøvingsprosjekt for morroskyld, må jeg tilføye noe: vindusspylervæskepumpe fungerer _ikke_ :p Du må ha pumpe som er beregnet på kontinuerlig bruk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...