durabit Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Jeg tror mange med meg er enig i at færre penger skal gå via Staten. Det Staten ofte gjør er å ta penger med den ene hånden og levere de tilbake til oss med den andre. Det er ikke en effektiv måte å forvalte pengene på. Jeg ønsker mer kontroll over egne penger og jeg ønsker mer handlefrihet. Jeg ønsker ikke sosialistene sitt idealsamfunn. Jeg ønsker å bestemme hvilken type barnehage og skole mine barn skal gå på og jeg forlanger å få tjenester med en kvalitet som er i henhold til det jeg betaler. Vi har mange eksempler på at tjenester Staten tilbyr ikke holder mål og at private løsninger fungerer mye bedre. Jeg tror Norge vil tjene på å kutte ned på de offentlige tjenestene og gi innbyggerene mer penger å rutte med. Reduser avgiftene og få flere ansatte i privat virksomhet. I dag lærer den nye generasjonen nordmenn at Staten skal fikse alt for dem. De sitter på ræva og forventer at ting skal legges til rette. Det vi trenger er privat initiativ. I et samfunn der personlig initiativ belønnes er det også større sannsynlighet for at vi får et varmere samfunn med medmenneskelighet og omsorg. Individet lærer at dets egen innsats betyr noe og at det er mulig å skape noe uten Statens hjelp. Jeg kan godt forstå argumentene til sosialistene og at et slikt samfunn kan føles trygt, men det er en fare for at et slikt samfunn passiviserer enkeltmennesket og skaper et kaldt samfunn. Selvsagt kan et profittstyrt samfunn også føles kaldt, men der har iallefall enkeltindividet en mulighet til å foreta flere valg. Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Etter fyllte 18 år, får man ikke statlig støtte lenger. Denne alderen er satt blant annet fordi man blir myndig - og får fullt og helt ansvar over sitt eget liv. Det skyldes også at tennene våre er fullt utviklet ved 18-årsalderen. Synes du motsier degselv der... Tennene er ikke "ferdige" når man er 18. Sukker og syrer "dreper" tennene så de trenger pleie gjennom hele livet. Samme gjelder forsåvidt med hele kroppen. Det han mente. (regner jeg med) var at de var fullt utviklet. altså ferdig vokst ut. og dytta i de posisjonene de skal.. klart man kan få hull i tennene etter man er 18.. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Etter fyllte 18 år, får man ikke statlig støtte lenger. Denne alderen er satt blant annet fordi man blir myndig - og får fullt og helt ansvar over sitt eget liv. Det skyldes også at tennene våre er fullt utviklet ved 18-årsalderen. Synes du motsier degselv der... Tennene er ikke "ferdige" når man er 18. Sukker og syrer "dreper" tennene så de trenger pleie gjennom hele livet. Samme gjelder forsåvidt med hele kroppen. Det han mente. (regner jeg med) var at de var fullt utviklet. altså ferdig vokst ut. og dytta i de posisjonene de skal.. klart man kan få hull i tennene etter man er 18.. Jepp, det var det jeg mente. Dette med at barn har fått problemer med skoleklinikken, er jo ikke nødvendigvis regjeringens feil. Hvis regjeringen skulle holdt kontroll over alt og ingenting av slike pirkefeil, hadde regjeringen bestått av ganske mange fler ansatte skal eg si deg. (med dette sier jeg ikke at regjeringa skal drite i at noens tenner ble ødelagt, men det får være måte på å dra frem smått da). Er jo ikke noe pirkefeil, dette er bare et eksempel på hvordan hele staten fungerer. Har du ikke sett 4 menn fra veivesenet sette opp ett skilt? En jobber mens de andre tusler litt rundt og småprater, eller bare ser på.. Tannhelsetjenesten er bare toppen av isfjellet. Jeg ordla meg kanskje litt feil. Jeg mener ikke at regjeringa er prikkfri, og kjører på samma hva som skjer. Dette med at det trengs 4 veiarbeidere på å sette opp et skilt, var en bra sammenlikning - spesielt om det hadde vært fakta. Folk som jobber i veivesenet ligger på lik linje med folk som jobber i Nordsjøen (i henhold til "tunghetsgrad"). Uten veiarbeiderne hadde vi heller aldri kommet oss lenger enn ut husdøra med bil. Nå skal ikke jeg henge meg opp i akkurat dette med veiarbeid, men ta litt andre omstendigheter i betraktning også. Sammenlikn f.eks. veivesenet i Norge, med veivesenet i USA. Det med at gifte par får mindre i pensjon virker skremmende, indeed. Men det fjerner allikevel ikke min tanke på hva litt ekstra i kassen gjør når man er pensjonist. De fleste som er pensjonister, har allerede en formue, så pensjonen er bare noe som er attåt. Så at de har betalt like mye som alle andre, dvs bidratt til felleskapet gjennom hele sitt liv, ikke betyr noe fordi de er gift? Eller fordi du drar alle over en kam og sier at pensjonister har formue? Er nok ikke alle pensjonister som har så mye å rutte med som du tror. De aller fleste pensjonister har jobbet mye for lav lønn i sine yngre år og ikke hatt noe mulighet til å kunne spare. Har ikke noe å si om en person har stor formue eller ikke, de har betalt for det de skal ha. Hvorfor skal de betale om de ikke får det de andre får? Fordi politikerne har tapt enorme summer som skulle vært i pensjonsfondet. Men har de lyst til å prate så mye om det? Neida. Jeg er ikke så inn i dette med pensjon, men veit hvertfall at eldre ikke har noe særlig utgifter. Dem spiser lite, har som regel et hus dem eier, all gjeld er nedbetalt, osv. Og hvem kan ikke si at bestemødre/fedre alltid er gavmilde - hvordan kan dem være det hvis dem ikke har penger? Dessuten vil jeg legge til at vi har mye å lære av de eldre. Ikke glem det! (Jeg har ikke lyst å komme på dårlig fot med dere som ikke er enig med meg. Men akkurat dette som har med fedrelandet å gjøre, blir jeg litt engasjert i. Så dere får ta alt jeg sier med en klype salt ) Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Ja, Det er riktig at Norge er et land proppa med avgifter. Men det er også riktig at norges befolkning klarer seg. Altså norges befolkning klarer å betale alle avgifter og samtidig ha råd til sydenferie annenhver sommer. Klart, det er enkelt mennesker og familier i Norge som har dårligere økonomi og sliter med å få råd til det daglige brød. Men det finnes løsninger for dem gjennom støtte av staten. En grunn til at vi har avgifter er at de aller fattigste i vårt samfunn også skal komme seg igjennom dagen. Det er en grunn til at det ikke er mange menneskene som dør av sult i Norge. Mange andre viktige poenger som det at vi har trygd, fungerende sykehus ordning, tannlege og støtte ordninger til lag og organisasjoner. som også jallakim kom med. De tingene kommer ikke av seg selv. Norges land er kåret, ikke til det rikeste, men det beste landet å bo i av FN 3 år på rad nå.. Det kommer ikke av seg selv det heller. Se på russland.. ikke et videre vakkert land.. mye fattigdom og elendighet. ikke noe praktstyre heller. Så et tv-program av noen norskestudenter som var på et barnehjem i russland. Det var først da de forstod nødvendigheten av skatter og avgifter.. I afrika snakker vi om 29 land(eller no) som lever nederst på lista over beste land å bo i hos FN. Der dør mange millioner mennesker av sult hvert år. Norge med sin enormt gode økonomi kan være med å støtte disse landene og hjelpe de fattige lands innbyggere til å få leve et bedre liv. Norge ligger helt øverst på lista over land som gir mest støtte til u-land. (pr. innbygger) Dette har også vist seg å gi enorme ressultater. Tenker da spesielt på rent vann til befolkningen, gjennomsnittlig levealder økt med rundt 20år, langt færre dør av sult. Norge er et utrolig bra land å bo i. Vi får alt gratis bare fordi vi er født på riktig side av kloden. jeg sier gratis selvom vi har alle avgiftene våre. jeg tror ikke det er en person som sitter å sulter i afrika som hadde sagt nei takk til alle norske avgifter om han/hun hadde fått samme levevilkår som norske innbyggere.. slutt å syt.. dere har det helt konge.. Ihvertfall økonimiskt sett.. og det er det mange klager over her! Off topic: Betaler du skatt? Avgifter hjelper IKKE de fattige, staten kunne klart å gi de "fattige" ting uansett. Om staten hjelper de "fattige" hvorfor sitter da mange ute å tigger? Hvorfor får ikke narkomane hjelp? Fungerende sykehusordninger? Ikke få meg til å le. Sykehuskøene blir bare lenger og lenger, private klinikker gjør det bedre og bedre fordi de er langt mer effektive enn offentlige sykehus. De offentlige sykehusene har ikke plass til alle pasientene engang, sykehusene er overfylte og de må ligge på ganger og lignende. Høybråten har skrytt av at køene blir mindre, men VG skrev for noen dager siden at det faktisk er motsatt, køene blir lengre! Tannlege? Ha, når du er 18-20 (husker ikke helt) så får du ikke støtte lenger. Og hvor bra er virkelig skoletannlegen? Flere personer har fått store problemer fordi skoletannlegen ikke gjorde jobben sin, borrer i feil tenner, holder ungene nede for å borre, forsinkelser osv. Resten av kroppen får "støtte" mens tennene blir glemt etter alderen nevnt over. Støtteordninger til lag og organisasjoner. Om du mener sport og slikt så er det norsk tipping som spytter inn mest der, og det er penger folk (deg og meg) som har spilt for, ikke noe staten har dratt inn gjennom skatter. Vi får ingenting "gratis" i Norge. Foreldrene dine har betalt for at du skal kunne gå på skole, gå til tannlegen og om du skulle være uheldig, kunne dra på et sykehus. Du må jobbe til du er 72 for å betale for din egen pensjon, som sannsynligvis ikke engang er sikker. Fordi noen genier av noen politikere virkelig har ødelagt det som heter pensjon her til lands, blir det plutselig ikke helt sikkert for alle å få så mye de egentlig skulle hatt. Gifte par får blant annet mindre i pensjon enn samboere... Trodde Norge var et kristent land og burde belønne et langt ekteskap... Helt forkastelig at folk finner seg i at absolutt alt blir skattet mens de tror at om de blir syke, får problemer eller kommer opp i en situasjon de trenger hjelp av staten, at dette kommer med en gang uten problemer. Skatt på dsl er nok bare første steget på vei mot enda mer skatter på alt som har med internett å gjøre. Nei.. jeg betaler ikke skatt. men jeg kommer da til å gjøre det en gang. Angående at avgifter hjelper de fattige.: Avgifter kan jeg ikke per dags dato bekrefte at hjelper tiggere. jeg kan derimot bekrefte at avgifter hjelper uteliggere. Her jeg bor i sandefjord. Har vi et herberge som er åpent for at uteliggere kan overnatte. vært mye strid om dette herberget grunnet økonomisk undergang. men tror dette ble privatisert. men de får fremdeles støtte av kommunen. som igjen blir tatt av skattepenger. Sykehusordinger: Sykehuskøer er et stort problem i Norge. Når jeg snakket om fungerende sykehusordninger så mente jeg, som jallakim har nevnt flere ganger, at man får gratis opperasjoner og billige medisiner og alt det der. Tannlege: Av de avgiftene vi betaler blir et visst beløp satt av til tannhelsetjenesten. Dette beløpet er ikke stort nok til å dekke en livsalder til et menneske. Derfor har staten valgt fri tannlege inntil 18 år(trodde egentlig det var 19 men). Det er også rabattordninger for studenter(tror jeg) militær og sivilarbeidere(vet jeg). og kanskje også for pensjonister? støtteordninger til lag og organisasjoner: Nei, jeg mener ikke idrettslag. Jeg snakker her om: klubber, foreninger, politiske organisasjoner. og hva det måtte være disse kan få støtte fra staten. Pensjonsordning: Ser ikke bra ut dette med høyere pensjon til samboere i forhold til gifte par, hvis vi tenker på at man skal bygge på kristne verdier. Men da må det sies at det eneste partiet jeg har hørt om som bygger på kristne verdier er KrF. KrF er ikke et stort parti på stortinget. Og for at KrF skal få igjennom noe så må de ha med seg et eller flere av de store partiene(AP, FRP, Høyre, osv). disse partiene er derimot ikke så interesert i å holde på de kristne verdiene alltid. Derfor beveger ting seg bort ifra kristene verdier. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Kan summere dette opp enkelt og greit: 1. Norge er langt fra perfekt.. 2. Det er nå allikevel MYE bedre her enn 95% av resten av verdens befolkning. Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Kan summere dette opp enkelt og greit: 1. Norge er langt fra perfekt.. 2. Det er nå allikevel MYE bedre her enn 95% av resten av verdens befolkning. Hmm.. en god oppsummering.. skal vi tro FN så har vi det bedre enn 100% av alle andre land.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Angående at avgifter hjelper de fattige.: Avgifter kan jeg ikke per dags dato bekrefte at hjelper tiggere. jeg kan derimot bekrefte at avgifter hjelper uteliggere. Her jeg bor i sandefjord. Har vi et herberge som er åpent for at uteliggere kan overnatte. vært mye strid om dette herberget grunnet økonomisk undergang. men tror dette ble privatisert. men de får fremdeles støtte av kommunen. som igjen blir tatt av skattepenger. Avgifter hjelper IKKE de med dårlig råd, hvis du mener det så bør du ta og tenke litt over hvordan de kreves inn. Skatt er noe helt annet enn avgifter, og med fattige mens ikke uteliggere og sosialklienter, det kan være det menneske på kassen i en bensinstasjon e.l som har minstelønn. De må betale akuratt like mye som de men masse penger, enten det dreier seg om bil, strøm, fyring, vann/kloakk osv. Avgiftene i motsettning til skatter treffer alle like hardt på de tingene som er livsnødvendig. Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Angående at avgifter hjelper de fattige.: Avgifter kan jeg ikke per dags dato bekrefte at hjelper tiggere. jeg kan derimot bekrefte at avgifter hjelper uteliggere. Her jeg bor i sandefjord. Har vi et herberge som er åpent for at uteliggere kan overnatte. vært mye strid om dette herberget grunnet økonomisk undergang. men tror dette ble privatisert. men de får fremdeles støtte av kommunen. som igjen blir tatt av skattepenger. Avgifter hjelper IKKE de med dårlig råd, hvis du mener det så bør du ta og tenke litt over hvordan de kreves inn. Skatt er noe helt annet enn avgifter, og med fattige mens ikke uteliggere og sosialklienter, det kan være det menneske på kassen i en bensinstasjon e.l som har minstelønn. De må betale akuratt like mye som de men masse penger, enten det dreier seg om bil, strøm, fyring, vann/kloakk osv. Avgiftene i motsettning til skatter treffer alle like hardt på de tingene som er livsnødvendig. jeg vil ikke kalle personer som bor i norge.. som har en inntekt fra fast arbeid fattige.. selvom de tjener langt mindre enn mange andre.. Klart det er noen som er mer velstående enn andre.. Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Hmm.. en god oppsummering.. skal vi tro FN så har vi det bedre enn 100% av alle andre land.. Skal vi tro på FN så har di kriminelle det 100% bedre her og i forhold til andre land. (altså organisert kriminalitet) Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Hmm.. en god oppsummering.. skal vi tro FN så har vi det bedre enn 100% av alle andre land.. Skal vi tro på FN så har di kriminelle det 100% bedre her og i forhold til andre land. (altså organisert kriminalitet) ser jeg ikke bort ifra... Godt pelle politibil er norsk sier jeg Lenke til kommentar
XzysteRr Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Hvorfor er alle så imot FRP? FRP er et bra parti!! stem FRP folkens!!! Begrens innvandringa! ned med alkohol og bilavgifter!! Lenke til kommentar
jocke Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Hvorfor er alle så imot FRP? FRP er et bra parti!! stem FRP folkens!!! Begrens innvandringa! ned med alkohol og bilavgifter!! Dagens konstruktive innlegg. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 FrP er vel en av de få man skulle ønske satt i regjeringa!!! hvem vil senke avgiftene i landet??? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Hvorfor er alle så imot FRP? FRP er et bra parti!! stem FRP folkens!!! Begrens innvandringa! ned med alkohol og bilavgifter!! Hehe, morsomt FrP sine løsninger er dessverre ikke alle like gode. Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Hvorfor er alle så imot FRP? FRP er et bra parti!! stem FRP folkens!!! Begrens innvandringa! ned med alkohol og bilavgifter!! Hehe, morsomt FrP sine løsninger er dessverre ikke alle like gode. kremt !! Hvordan vet du at løsningene deres ikke er gode, vi har jo aldri prøvd di !! Det har jo vist seg flere ganger at FRP sine forslag blir stemt ned, for så å bli tatt opp igjen av andre partier året etter .. Kansje det er noe å lære her.. Har ikke stemt FRP men ser mer å mer i den retningen nå. FRP er hvertfall villige til å gjøre noe for folk flest, vi får jo ikke vite hva di kunne fått til eller om det di seier vil "fungere" før vi gir dem sjansen. Alt er bedre en AP og KRF (nesten hvertfall) Endret 2. mai 2004 av Firstc Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Hvorfor er alle så imot FRP? FRP er et bra parti!! stem FRP folkens!!! Begrens innvandringa! ned med alkohol og bilavgifter!! Hehe, morsomt FrP sine løsninger er dessverre ikke alle like gode. kremt !! Hvordan vet du at løsningene deres ikke er gode, vi har jo aldri prøvd di !! Det har jo vist seg flere ganger at FRP sine forslag blir stemt ned, for så å bli tatt opp igjen av andre partier året etter .. Kansje det er noe å lære her.. Har ikke stemt FRP men ser mer å mer i den retningen nå. FRP er hvertfall villige til å gjøre noe for folk flest, vi får jo ikke vite hva di kunne fått til eller om det di seier vil "fungere" før vi gir dem sjansen. Alt er bedre en AP og KRF (nesten hvertfall) men er det virkelig verdt å gi FRP sjansen? jeg mener.. har de virkelig noen sjanse? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Hitler fikk jo makten fordi nasjonalforsamlingen ville gi han en "sjanse". Lenke til kommentar
Horror Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Jeg blir svimmel av alle disse skattene. Jeg begynner å lure på hvorfor vi egentlig stemmer ved valg i det hele tatt. Vi får jo bare den samme dritten uansett. "Jeg stemte på Høyre og alt jeg fikk var denne t-skjorta" Det var da mer en jeg fikk . Horror Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Hitler fikk jo makten fordi nasjonalforsamlingen ville gi han en "sjanse". heheh.. omg Sammenligner du virkelig FRP med hitler ..??! Lenke til kommentar
durabit Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Hvorfor er alle så imot FRP? FRP er et bra parti!! stem FRP folkens!!! Begrens innvandringa! ned med alkohol og bilavgifter!! Hehe, morsomt FrP sine løsninger er dessverre ikke alle like gode. kremt !! Hvordan vet du at løsningene deres ikke er gode, vi har jo aldri prøvd di !! Jeg er faktisk medlem av FrP Jeg er tidligere Høyre-sympatisør men ønsker å få litt mer fart i utviklingen enn det Høyre har bidratt med til nå. Endret 2. mai 2004 av durabit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå