Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dyrere bredbånd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så om prisene går ned på vinmonopolene i byene.. vil ikke det nødvendigvis si at hjemmebrenten blir borte i utkantstrøkene.

En trenger ikke gå på polet for å kjøpe øl !! :)

Ikke gidd å vær så kverulant. Alle skjønte essensen av det Marty sa. Men du er vel kanskje av majoriteten du...

Veldig så følsom du er da !!

Tror faktisk det er mange som er enige med meg i at folk i norge ikke er idioter og at normenn ikke kommer til å bli alkoholikere fordi om det blir litt billigere spirit. Er synest det er fornermende å si sånn om det norske folk.

Men eg er enig i at norge er et bra land å bo i men det vil ikke automatisk si at det ikke er nok avgifter på tin og tang. Eg tror også at det hadde blitt litt mindre klaging vis pengene hadde blitt brukt på de di var ment til ( eks. veiavgift)

Hadde vel vert en ide å begynne å tilpasse seg EU og avgiftsnivået der vis vi har tenkt å bli medlem ?? For jo mere avgifter vi klarer å presse på folk jo verre blir det vis vi en gang skulle bli medlem av EU.

Nå har vi jo EØS avtalen som vi følger, men der tar vi berre di regler og krav som passer oss. EØS kvoter ved utenlands reiser feks. sløyfer vi fordi vi vill ikke at folk skal ta med seg noe hjem når du har vert i sverige. Den svenske handels ministeren ler jo av avgifts politikken til norge. Enten får di ha di avgifter som er og slutte å klage på svenske handel og smugling, eller så før di gjøre noe med avgiftene.

Men uansett er det umulig å føre en politikk som gjør at alle er fornøyde, det er alltid noen som "faller" utenom. Men en må huske på at det hele tiden vil komme nye avgifter så lenge det er ingen som klager.

Lenke til kommentar

Tror faktisk det er mange som er enige med meg i at folk i norge ikke er idioter og at normenn ikke kommer til å bli alkoholikere fordi om det blir litt billigere spirit. Er synest det er fornermende å si sånn om det norske folk.

Det er ikke snakk om følelser, tvert om. Jeg bare presiserte at kverulering ikke er nødvendig. Selvfølgelig kan man få øl andre steder - hvordan hadde det ellers vært mulig at folk under 18 år drikker?

Dette med at Norges befolkning vil bli alkoholikere - det var litt *vel* på spissen. Men prinsippet er det samme. Om utgifter (og dermed også totalprisen) på biler, ble 30 % mindre, hadde de fleste av Norges bilbutikker vært tomme etter svært kort tid. Dette hadde ført til "overforbruk" av biler - noe som ikke hadde vært bra for naturen, osv.

Akkurat det samme er det med øl'en - folk vil kjøpe i hytt og pine. Dette vil ikke si det samme som at dem blir alkoholikere, men det påvirker. Og ikke kom her å si at alkohol ikke påvirker folk!

Om jeg setter ting litt på spissen; bare tenk litt på hva som hadde skjedd om Norges regjering hadde innført totalforbud mot alkohol....

Lenke til kommentar

Tror faktisk det er mange som er enige med meg i at folk i norge ikke er idioter og at normenn ikke kommer til å bli alkoholikere fordi om det blir litt billigere spirit.  Er synest det er fornermende å si sånn om det norske folk.

Det er ikke snakk om følelser, tvert om. Jeg bare presiserte at kverulering ikke er nødvendig. Selvfølgelig kan man få øl andre steder - hvordan hadde det ellers vært mulig at folk under 18 år drikker?

Dette med at Norges befolkning vil bli alkoholikere - det var litt *vel* på spissen. Men prinsippet er det samme. Om utgifter (og dermed også totalprisen) på biler, ble 30 % mindre, hadde de fleste av Norges bilbutikker vært tomme etter svært kort tid. Dette hadde ført til "overforbruk" av biler - noe som ikke hadde vært bra for naturen, osv.

Akkurat det samme er det med øl'en - folk vil kjøpe i hytt og pine. Dette vil ikke si det samme som at dem blir alkoholikere, men det påvirker. Og ikke kom her å si at alkohol ikke påvirker folk!

Om jeg setter ting litt på spissen; bare tenk litt på hva som hadde skjedd om Norges regjering hadde innført totalforbud mot alkohol....

Eg er bare nødt til å spørre !!

Hvorfor er det ikke overforbruk av biler og alkohol i sverige da ? eller andre land for den del..

Selv om feks biler hadde blitt billigere så hadde ikke alle kjøpt 2 biler hver di hadde byttet ut den gamle. Og fått en sikrere og mer miljøvenlig bil.

Lenke til kommentar
Eg er bare nødt til å spørre !!

Hvorfor er det ikke overforbruk av biler og alkohol i sverige da ? eller andre land for den del..

Vi er jo bare tomskaller som trenger formyndere som kan bestemme hva vi trenger og hva vi kan utsettes for, man kan selvsagt ikke overlate dette til individet selv......

Krf, SP, SV og AP har i varierende grad vist sterk misstro til folks evner til og ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar
først og fremst til jallakim: Du virker som en skikkelig bra dude.. du følger med og har forstått noe.

Jeg ser at enkelte andre også henger seg på jallakim.. og det er bra.. Men så ser jeg også at det er et flertall som syter verre over en avgift som ikke er større for oss enn alle andre avgifter vi har her i landet.

Ja, Det er riktig at Norge er et land proppa med avgifter. Men det er også riktig at norges befolkning klarer seg. Altså norges befolkning klarer å betale alle avgifter og samtidig ha råd til sydenferie annenhver sommer.

Klart, det er enkelt mennesker og familier i Norge som har dårligere økonomi og sliter med å få råd til det daglige brød. Men det finnes løsninger for dem gjennom støtte av staten. En grunn til at vi har avgifter er at de aller fattigste i vårt samfunn også skal komme seg igjennom dagen. Det er en grunn til at det ikke er mange menneskene som dør av sult i Norge.

Mange andre viktige poenger som det at vi har trygd, fungerende sykehus ordning, tannlege og støtte ordninger til lag og organisasjoner. som også jallakim kom med. De tingene kommer ikke av seg selv.

Norges land er kåret, ikke til det rikeste, men det beste landet å bo i av FN 3 år på rad nå.. Det kommer ikke av seg selv det heller. Se på russland.. ikke et videre vakkert land.. mye fattigdom og elendighet. ikke noe praktstyre heller. Så et tv-program av noen norskestudenter som var på et barnehjem i russland. Det var først da de forstod nødvendigheten av skatter og avgifter..

I afrika snakker vi om 29 land(eller no) som lever nederst på lista over beste land å bo i hos FN. Der dør mange millioner mennesker av sult hvert år. Norge med sin enormt gode økonomi kan være med å støtte disse landene og hjelpe de fattige lands innbyggere til å få leve et bedre liv. Norge ligger helt øverst på lista over land som gir mest støtte til u-land. (pr. innbygger) Dette har også vist seg å gi enorme ressultater. Tenker da spesielt på rent vann til befolkningen, gjennomsnittlig levealder økt med rundt 20år, langt færre dør av sult.

Norge er et utrolig bra land å bo i. Vi får alt gratis bare fordi vi er født på riktig side av kloden. jeg sier gratis selvom vi har alle avgiftene våre. jeg tror ikke det er en person som sitter å sulter i afrika som hadde sagt nei takk til alle norske avgifter om han/hun hadde fått samme levevilkår som norske innbyggere..

slutt å syt.. dere har det helt konge.. Ihvertfall økonimiskt sett.. og det er det mange klager over her!

Off topic: Betaler du skatt?

Avgifter hjelper IKKE de fattige, staten kunne klart å gi de "fattige" ting uansett. Om staten hjelper de "fattige" hvorfor sitter da mange ute å tigger? Hvorfor får ikke narkomane hjelp?

Fungerende sykehusordninger? Ikke få meg til å le. Sykehuskøene blir bare lenger og lenger, private klinikker gjør det bedre og bedre fordi de er langt mer effektive enn offentlige sykehus.

De offentlige sykehusene har ikke plass til alle pasientene engang, sykehusene er overfylte og de må ligge på ganger og lignende. Høybråten har skrytt av at køene blir mindre, men VG skrev for noen dager siden at det faktisk er motsatt, køene blir lengre!

Tannlege? Ha, når du er 18-20 (husker ikke helt) så får du ikke støtte lenger. Og hvor bra er virkelig skoletannlegen? Flere personer har fått store problemer fordi skoletannlegen ikke gjorde jobben sin, borrer i feil tenner, holder ungene nede for å borre, forsinkelser osv. Resten av kroppen får "støtte" mens tennene blir glemt etter alderen nevnt over.

Støtteordninger til lag og organisasjoner. Om du mener sport og slikt så er det norsk tipping som spytter inn mest der, og det er penger folk (deg og meg) som har spilt for, ikke noe staten har dratt inn gjennom skatter.

Vi får ingenting "gratis" i Norge. Foreldrene dine har betalt for at du skal kunne gå på skole, gå til tannlegen og om du skulle være uheldig, kunne dra på et sykehus.

Du må jobbe til du er 72 for å betale for din egen pensjon, som sannsynligvis ikke engang er sikker. Fordi noen genier av noen politikere virkelig har ødelagt det som heter pensjon her til lands, blir det plutselig ikke helt sikkert for alle å få så mye de egentlig skulle hatt. Gifte par får blant annet mindre i pensjon enn samboere... Trodde Norge var et kristent land og burde belønne et langt ekteskap...

Helt forkastelig at folk finner seg i at absolutt alt blir skattet mens de tror at om de blir syke, får problemer eller kommer opp i en situasjon de trenger hjelp av staten, at dette kommer med en gang uten problemer.

Skatt på dsl er nok bare første steget på vei mot enda mer skatter på alt som har med internett å gjøre.

Lenke til kommentar

Selv om feks biler hadde blitt billigere så hadde ikke alle kjøpt 2 biler hver di hadde byttet ut den gamle. Og fått en sikrere og mer miljøvenlig bil.

Mulig fordi de aldri har hatt den høye avgiften vi har. Dermed blir det totalt kaos om vi skulle senket avgiftene så de ble lik Sveriges.. Derimot kunne man senket avgiftene over tid.

Men samtidig er det jo disse avgiftene som gjør at vi får så bra levestandard som vi har. Utgifter til alkohol, biler, vei, osv, får vi jo tilbake på alle mulige andre måter.

Kanskje ikke vi ser det i det perspektivet pr. dags dato - men tonen får en annen lyd den gang du blir lagt inn på sykehuset grunnet kreft.. Og ikke minst den dagen du pensjonerer deg - men samtidig får litt penger du kan kose deg med - penger du har jobbet hardt for. DET skal jeg si deg jeg gleder meg til! Spandere en sydentur på barnebarn f.eks... Bare blikket i øynene er verdt det.

Så jeg sier det igjen; Vær sjeleglad for at akkurat du bor i Norge. Jeg kunne ikke tenkt meg et annet sted å bo.

Lenke til kommentar
Det ble vist en reportasje om en Polsk jordbærplukker for noen dager siden. Han hadde vært noen ganger i Norge om sommeren og jobbet. På en sommer som jordbærplukker tjente han like mye som en gjennomsnittlig årsinntekt i Polen. Og han hadde neppe ei gjennomsnittlig timelønn her i Norge.

Vel er Norge kanskje et dyrt land å bo i, men vi har lønninger deretter også...

Ja det er sant det !!

Kansje ved neste lønsoppgjør så burde vi kansje vurdere å sette ned pris nivået litt istedet for å få lønsøkning.!?!

Lønsøkning er berre en illusjon likevell, for rette etter lønsoppgjøret så reguleres indexen og vi er tilbake der vi startet. (kansje noen øre i overskudd) Og prisnivået i Norge er et problem for di som driver å selger til utlandet, det er rett og slett for dyrt å produsere noe i Norge. Men selfølgelig er det ikke bare elendighet, vi har det stort sett bra her i landet. Men vis en ser tilbake litt i tiden så var det når Norge hadde lite og ingen penger (før oljen) at det ble gjort mest her i landet, skoler og sykehus ble bygget og veier laget. Nå når vi har mye penger så har di ikke råd til noenting. Burde da vert mulig å få gjort noe , det som skjer på stortinget er at alle krangler om hva som skal gjøres først helsevesen,skoler eller ..... må da gå ann å bli enige om å ta en ting om gangen.

Og Norge er kansje verdens beste land å bo i, hvertfall for kriminelle. Norge er kåret til det beste landet til å starte organisert kriminalitet i .. :) ( av FN og noen flere, husker ikke hvilke)

Det der er rimelig korttenkt om du vil ha bedre levestandard, nå vet jeg ikke hvor mye av det vi forbruker som produserers i utlandet, men det er sikkert oppimot 90%, hvis lønnsnivået går ned, så får vi råd til mindre.

AtW

Lenke til kommentar
Som dere sikkert vet er det dyrere å ringe fra Telenor til Netcom og Netcom har lik pris uansett. Dette har irritert meg lenge, forba..a Telenor tenkte eg. Men fikk meg en overaskelse når eg fant ut at det er Netcom som krever penger av Telenor når di bruker nettet deres og siden Telenor ikke gjør det samme av Netcom så kan di holde "lik pris uansett". Så nå er det forba..a Netcom.

Netcom må også betale en avgift til telenor, bare så du vet det (men denne er 20 øre lavere, eller noe i den duren, per minutt enn den telenor må betale)

AtW

Lenke til kommentar

Det hjelper lite, når det i tillegg er urettmessig høye skatter og avgifter.

Gratis utdannelse/skole? Niks, jeg har brukt over 65.000,- bare på bøker. Og har et digert studielån fordi det ikke er nok studentboliger tilgjengelig, og må leie dyrt privat. Gratis helsevesen? Nei. Konsultasjonsgebyr, og dersom medisiner ikke faller under §5.22, pkt. 9, må man betale alt selv, hvilket jeg burde vite endel om da jeg jobber i det til daglig. Joda, høyt BNP er det samme som et bra samfunn. Kanskje i et forenklet utopia, men ikke i Norge.

Norge er et håpløst land å bo i, og jeg er på tur UT av det.

Hvem er det som bestemmer hva som er ett rettmessig skattepress, jo det er velgerene, skattepresset er lavere nå enn det var før.

Lykke til med flyttingen, er ikke mange land i verden som er billigere enn norge på utdannelse og legehjelp (selv om det finnes en del som er omtrent like bra).

Men det er jo en rimelig typisk holdning, klage over at skjattene er for høye, og at man ikek får sponset bøker og egenandel i samme innlegg.

AtW

Lenke til kommentar
Det som er greia med dette er at en bil med liten motor må tynes MYE mer enn en bil som har litt krat under panseret når det blir litt motstand. Og det fører igjen til høyt forbruk og større utslipp.

Sto en større artikkel om dette i Motor for ett år eller to siden.

Det hadde den "billige" bilen med liten motor opptill 70%mer utslipp en enn tilsvarende bil med ett par hakk større motor. Så hvis du påstår at stor motor betyr mer utslipp så er du litt ute å kjøre...

Og Firstc, det du sier gjelder ikke kun med vanlig kjøring

Hvis alt annet er likt, så er det bare bensinforbruket som bestemmer utslippet (alt avgassene kommer fra bensinen, og sålenge rensingen er like effektiv i begge tilfellene), og mindre biler bruker mindre bensin, nesten uten unntak, så dette skal jeg se rimelig overbevisende dokumentasjon på før jeg tror.

AtW

Lenke til kommentar
Avgifter hjelper IKKE de fattige, staten kunne klart å gi de "fattige" ting uansett. Om staten hjelper de "fattige" hvorfor sitter da mange ute å tigger? Hvorfor får ikke narkomane hjelp?

Dette med at avgifter hjelper de fattige, har jeg mine tvil i. Dette fordi de fattige ikke betaler avgifter. Så på det punktet er jeg helt enig i at Norge bør gjøre noe - absolutt!

Fungerende sykehusordninger? Ikke få meg til å le. Sykehuskøene blir bare lenger og lenger, private klinikker gjør det bedre og bedre fordi de er langt mer effektive enn offentlige sykehus.

De offentlige sykehusene har ikke plass til alle pasientene engang, sykehusene er overfylte og de må ligge på ganger og lignende. Høybråten har skrytt av at køene blir mindre, men VG skrev for noen dager siden at det faktisk er motsatt, køene blir lengre!

Private sykehus blir bedre og bedre. Greit nok - men så hååver de inn penger - utnytter svakheten i det offentlige sykehus. Etter en viss stund, har de så høy kapital, at de nærmest "tvinger" Nordmenn til å gå hos dem - siden de er blitt så mye bedre (og kan tilby bedre) enn det offentlige. Dermed "snyltes" det dobbelt ut av befolkningen.

Derimot er jeg helt enig med at Norges sykehus ikke holder mål - men det har ikke bare med penger å gjøre. Tenk bare på krigssituasjoner (ta vietnam), der dem bare hadde telt og slikt. Dem klarte seg jo, så hvorfor skal ikke dagens sykehus gjøre det? Dem klager jo over at det faller litt maling av veggene (noe jeg i bunn og grunn er enig i - da sykehusoppholdet ikke skal være "kjedelig". men dette blir samme prinsippet som da norske fanger klaget over at de ikke fikk spille ps2).

Tannlege? Ha, når du er 18-20 (husker ikke helt) så får du ikke støtte lenger. Og hvor bra er virkelig skoletannlegen? Flere personer har fått store problemer fordi skoletannlegen ikke gjorde jobben sin, borrer i feil tenner, holder ungene nede for å borre, forsinkelser osv. Resten av kroppen får "støtte" mens tennene blir glemt etter alderen nevnt over.

Etter fyllte 18 år, får man ikke statlig støtte lenger. Denne alderen er satt blant annet fordi man blir myndig - og får fullt og helt ansvar over sitt eget liv. Det skyldes også at tennene våre er fullt utviklet ved 18-årsalderen.

Dette med at barn har fått problemer med skoleklinikken, er jo ikke nødvendigvis regjeringens feil. Hvis regjeringen skulle holdt kontroll over alt og ingenting av slike pirkefeil, hadde regjeringen bestått av ganske mange fler ansatte skal eg si deg. (med dette sier jeg ikke at regjeringa skal drite i at noens tenner ble ødelagt, men det får være måte på å dra frem smått da).

Støtteordninger til lag og organisasjoner. Om du mener sport og slikt så er det norsk tipping som spytter inn mest der, og det er penger folk (deg og meg) som har spilt for, ikke noe staten har dratt inn gjennom skatter.

Lag og organisasjoner finnes det flust med - som alle får støtte fra staten.

Vi får ingenting "gratis" i Norge. Foreldrene dine har betalt for at du skal kunne gå på skole, gå til tannlegen og om du skulle være uheldig, kunne dra på et sykehus.

Nei, det har heller aldri vært snakk om at vi får det gratis. Men en slik løsning med avgifter gjør det rettferdig for alle. Ingen forskjeller. (og jada, jeg veit om alle millionærene som "unngår" loven, men dem er bare slemme :p)

Du må jobbe til du er 72 for å betale for din egen pensjon, som sannsynligvis ikke engang er sikker. Fordi noen genier av noen politikere virkelig har ødelagt det som heter pensjon her til lands, blir det plutselig ikke helt sikkert for alle å få så mye de egentlig skulle hatt. Gifte par får blant annet mindre i pensjon enn samboere... Trodde Norge var et kristent land og burde belønne et langt ekteskap...

Det med at gifte par får mindre i pensjon virker skremmende, indeed. Men det fjerner allikevel ikke min tanke på hva litt ekstra i kassen gjør når man er pensjonist. De fleste som er pensjonister, har allerede en formue, så pensjonen er bare noe som er attåt.

Lenke til kommentar
Som dere sikkert vet er det dyrere å ringe fra Telenor til Netcom og Netcom har lik pris uansett. Dette har irritert meg lenge, forba..a Telenor tenkte eg. Men fikk meg en overaskelse når eg fant ut at det er Netcom som krever penger av Telenor når di bruker nettet deres og siden Telenor ikke gjør det samme av Netcom så kan di holde "lik pris uansett".  Så nå er det forba..a Netcom.

Netcom må også betale en avgift til telenor, bare så du vet det (men denne er 20 øre lavere, eller noe i den duren, per minutt enn den telenor må betale)

AtW

En liten addon til dette. TN's utgifter pr. melding er 2-3 øre. Dvs at TN's kostnad pr. melding er 2-3øre - alt av øre over dette tjener dem på.

Så kan det jo nevnes at alle må leie mobilnett av dem (unntatt NetCom - og netcom kan ikke leie sitt nett ut til andre etter alt det jeg har forstått). Alle må leie bredbånd av dem, osv..

Lenke til kommentar
Etter fyllte 18 år, får man ikke statlig støtte lenger. Denne alderen er satt blant annet fordi man blir myndig - og får fullt og helt ansvar over sitt eget liv. Det skyldes også at tennene våre er fullt utviklet ved 18-årsalderen.

Da burde røykere, overvektige, folk som ikke passe kroppen sin også få betale selv når de blir syke av denne latskapen og uvanene.

Du snakker om avgifter, alle må betale disse uansett, du må tydeligvis blande avgifter og skatter,

Avgifter er svært urettferdig, en totalt uegnet måte og drive inn penger på i og med disse i de fleste tilfellene legges på varer og tjenester som må ha for og leve, de er fryktelig usosiale.

Lenke til kommentar
Så kan det jo nevnes at alle må leie mobilnett av dem (unntatt NetCom - og netcom kan ikke leie sitt nett ut til andre etter alt det jeg har forstått). Alle må leie bredbånd av dem, osv..

Netcom leier ut nettet sitt de også.

Lenke til kommentar

Synes du motsier degselv der... Tennene er ikke "ferdige" når man er 18. Sukker og syrer "dreper" tennene så de trenger pleie gjennom hele livet. Samme gjelder forsåvidt med hele kroppen.

Dette med at barn har fått problemer med skoleklinikken, er jo ikke nødvendigvis regjeringens feil. Hvis regjeringen skulle holdt kontroll over alt og ingenting av slike pirkefeil, hadde regjeringen bestått av ganske mange fler ansatte skal eg si deg. (med dette sier jeg ikke at regjeringa skal drite i at noens tenner ble ødelagt, men det får være måte på å dra frem smått da).

Er jo ikke noe pirkefeil, dette er bare et eksempel på hvordan hele staten fungerer. Har du ikke sett 4 menn fra veivesenet sette opp ett skilt? En jobber mens de andre tusler litt rundt og småprater, eller bare ser på.. Tannhelsetjenesten er bare toppen av isfjellet.

Det med at gifte par får mindre i pensjon virker skremmende, indeed. Men det fjerner allikevel ikke min tanke på hva litt ekstra i kassen gjør når man er pensjonist. De fleste som er pensjonister, har allerede en formue, så pensjonen er bare noe som er attåt.

Så at de har betalt like mye som alle andre, dvs bidratt til felleskapet gjennom hele sitt liv, ikke betyr noe fordi de er gift? Eller fordi du drar alle over en kam og sier at pensjonister har formue?

Er nok ikke alle pensjonister som har så mye å rutte med som du tror. De aller fleste pensjonister har jobbet mye for lav lønn i sine yngre år og ikke hatt noe mulighet til å kunne spare. Har ikke noe å si om en person har stor formue eller ikke, de har betalt for det de skal ha. Hvorfor skal de betale om de ikke får det de andre får?

Fordi politikerne har tapt enorme summer som skulle vært i pensjonsfondet. Men har de lyst til å prate så mye om det? Neida.

Lenke til kommentar
Nei faktisk ikke, eg mener 1.2 mill i årslønn så betaler en 28% skatt.

Husker da en av disse polfarerene ble intervjuet for en stund siden, han ble sput om hvor mye han tjente og han sa at han hadde tjent 2Mill det året og han la til at " så er skattesystemet slik i norge at eg er null skatteyter" . vet ikke hvorfor han ble null skatte yter men noe er galt nor en med 2mill i året slipper å betale skatt.

Neppe, men de fleste som tjener mye kjører dette inn i et firma akuratt som denne polfarerer gjorde.

Tar du ut lønn som akjseutbytte er det nokså lav skatt, dette bør det være i og med norge desperat trenger folk som vil investere.

Hvis vi skattet slikt høyt hadde vi neppe hatt mye av den internettutbyggingen vi har i dag, da hadde nesten alt av kapital havnet i utlandet.

Hvorfor skulle f.eks grunderne i Catch og Bluecom gidde og drive med slikt hvis staten skatte de i hjel?

Lenke til kommentar

Mulig fordi de aldri har hatt den høye avgiften vi har. Dermed blir det totalt kaos om vi skulle senket avgiftene så de ble lik Sveriges.. Derimot kunne man senket avgiftene over tid.

Men samtidig er det jo disse avgiftene som gjør at vi får så bra levestandard som vi har. Utgifter til alkohol, biler, vei, osv, får vi jo tilbake på alle mulige andre måter.

Kanskje ikke vi ser det i det perspektivet pr. dags dato - men tonen får en annen lyd den gang du blir lagt inn på sykehuset grunnet kreft.. Og ikke minst den dagen du pensjonerer deg - men samtidig får litt penger du kan kose deg med - penger du har jobbet hardt for. DET skal jeg si deg jeg gleder meg til! Spandere en sydentur på barnebarn f.eks... Bare blikket i øynene er verdt det.

Så jeg sier det igjen; Vær sjeleglad for at akkurat du bor i Norge. Jeg kunne ikke tenkt meg et annet sted å bo.

Med tanke igjen på EU så er ideen bak det at alle land i EU skal vere like, (USA 2 med andre ord) de holder også på med en ny grunn lov.

Kan noen forklare meg hvordan det skal gå med Norge i EU hvis vi hele tiden øker og legger på nye avgifter. Ved et eventuelt medlemskap så blir det jo en drastisk overgang for styringsmåten av Norge. eller ?

Eg stemmer ja til EU den dagen Norge begynner å tilpasse seg.

Er ikke meningen å lage en EU debatt, men det ser jo ut som vi til syvende og sist må inn i EU. Så hvorfor ikke prøve å tilpasse deg litt hvertfall.

Da burde røykere, overvektige, folk som ikke passe kroppen sin også få betale selv når de blir syke av denne latskapen og uvanene.

Du snakker om avgifter, alle må betale disse uansett, du må tydeligvis blande avgifter og skatter,

Tror du virkelig staten mener det når di sier at di vil at alle slutter å røke ?!

Det er det samme som kraftlagene sier vi må spare strøm det, di mener det jo ikke det er bare noe di er pålagt å si.

Staten drar inn 19Mill til dagen i avgifter på tobakk, hvor hentes disse pengene hvis alle slutter å røke.?

Lenke til kommentar
Nei faktisk ikke, eg mener 1.2 mill i årslønn så betaler en 28% skatt.

Husker da en av disse polfarerene ble intervjuet for en stund siden, han ble sput om hvor mye han tjente og han sa at han hadde tjent 2Mill det året og han la til at " så er skattesystemet slik i norge at eg er null skatteyter"  .  vet ikke hvorfor han ble null skatte yter men noe er galt nor en med 2mill i året slipper å betale skatt.

Neppe, men de fleste som tjener mye kjører dette inn i et firma akuratt som denne polfarerer gjorde.

Tar du ut lønn som akjseutbytte er det nokså lav skatt, dette bør det være i og med norge desperat trenger folk som vil investere.

Hvis vi skattet slikt høyt hadde vi neppe hatt mye av den internettutbyggingen vi har i dag, da hadde nesten alt av kapital havnet i utlandet.

Hvorfor skulle f.eks grunderne i Catch og Bluecom gidde og drive med slikt hvis staten skatte de i hjel?

Mener at det stemmer med 28% skatt på inntekt over 1.2mill.

Men eg er enig i at det ikke må legges mere skatt på aksjeutbytte. Det må jo vere lov å hente ut noe for di som driver bedrifter.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig staten mener det når di sier at di vil at alle slutter å røke ?!

Det er det samme som kraftlagene sier vi må spare strøm det, di mener det jo ikke det er bare noe di er pålagt å si.

Staten drar inn 19Mill til dagen i avgifter på tobakk, hvor hentes disse pengene hvis alle slutter å røke.?

Klart de vil det, du tenker i alt for liten skala her, norge har ressurser, if rom av utdannet arbeidskraft og naturessurser, det er dette som bestemmer hvor mye materielle goder vi har å fordele, røykere blir syke, og det brukes ressurser på å ha de på sykehus og de kan ikek jobbe, eneste potensielle samfunnsøkonomiske fordelen er at man slipper å betalse ut pensjon.

Eller for å si det litt enklere, staten kan like gjerne ta inn disse millionene på en annen måte, fra de samme eller fra andre folk, og i tillegg spare masse i sykehusutgifter.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...