Orjanp Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Det ble vist en reportasje om en Polsk jordbærplukker for noen dager siden. Han hadde vært noen ganger i Norge om sommeren og jobbet. På en sommer som jordbærplukker tjente han like mye som en gjennomsnittlig årsinntekt i Polen. Og han hadde neppe ei gjennomsnittlig timelønn her i Norge. Vel er Norge kanskje et dyrt land å bo i, men vi har lønninger deretter også... Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Det ble vist en reportasje om en Polsk jordbærplukker for noen dager siden. Han hadde vært noen ganger i Norge om sommeren og jobbet. På en sommer som jordbærplukker tjente han like mye som en gjennomsnittlig årsinntekt i Polen. Og han hadde neppe ei gjennomsnittlig timelønn her i Norge. Vel er Norge kanskje et dyrt land å bo i, men vi har lønninger deretter også... Ja det er sant det !! Kansje ved neste lønsoppgjør så burde vi kansje vurdere å sette ned pris nivået litt istedet for å få lønsøkning.!?! Lønsøkning er berre en illusjon likevell, for rette etter lønsoppgjøret så reguleres indexen og vi er tilbake der vi startet. (kansje noen øre i overskudd) Og prisnivået i Norge er et problem for di som driver å selger til utlandet, det er rett og slett for dyrt å produsere noe i Norge. Men selfølgelig er det ikke bare elendighet, vi har det stort sett bra her i landet. Men vis en ser tilbake litt i tiden så var det når Norge hadde lite og ingen penger (før oljen) at det ble gjort mest her i landet, skoler og sykehus ble bygget og veier laget. Nå når vi har mye penger så har di ikke råd til noenting. Burde da vert mulig å få gjort noe , det som skjer på stortinget er at alle krangler om hva som skal gjøres først helsevesen,skoler eller ..... må da gå ann å bli enige om å ta en ting om gangen. Og Norge er kansje verdens beste land å bo i, hvertfall for kriminelle. Norge er kåret til det beste landet til å starte organisert kriminalitet i .. ( av FN og noen flere, husker ikke hvilke) Lenke til kommentar
jocke Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Etter all min argumentasjon (som faktisk ikke kan motargumenteres), mener dere fortsatt at Norge er et sugeland. Dette er en typisk teoretikker uttalelse. Seff kan alt motargumenteres. Det er ALTID 2 sider av en sak. Hvis man blander inn egne følelser, kan det motargumeteres. Men slik jeg la det frem, ordla jeg meg på grunnlag av fakta - ergo det kan ikke motargumenteres. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Norge er helt på tryne... Politikerne skyver alt ansvaret over på oss, og krangler innad hvorfor ting ikke går som de skal, mens de skulle sparket seg selv og satt inn folk som visste en ting eller to om hvordan man skal effektivt styre en privat bedrift. Hvorfor en privat bedrift? Fordi der kan man ikke ha mer administrasjon enn arbeidere. En bedrift må drives effektivt og økonomisk, noe politikerne i Norge ikke engang vet hva betyr. Det koster for en bedrift å ansette folk, de må betale en skatt som heter arbeidsgiverskatt fordi staten tydligvis ikke liker at man ansetter folk. 14% (eller noe i den duren) lyder denne skatten på. Tenk deg hvor mye Røkke betaler for å ha folk ansatt i sine firmaer med 12,000 ansatte. Tenk deg hvor mange fler arbeidsplasser han kunne hatt om man slapp å betale så mye. La oss si at de tjener 200 kr timen. 12,000 * 200 = 2400000. 2,4 millioner i timen i lønninger. Men man må legge til 14%, som er 336000. Det er en hel årslønn for en greit betalt person. Så det betyr pr arbeidsdag (8 timer), drar staten inn 8 årsverk. Men pengene forsvinner vel inn i det sorte hullet, dvs administrasjonen i staten. (Om utregningen er feil så skyld på det norske skolevesenet) Så det var jo en skatt, så har man formueskatt, veiavgifter, miljøavgifter, tobakksavgift, snart bredbåndsavgift. Er det noe i landet som IKKE er skattet ganske høyt? Og hvorfor er folk villige til dette? Er skolene så bra? Nei. Er sykehusene så bra? NEI (hvorfor er det så mange private sykehus som går så det suser?) Er veiene bra? NEI Eneste grunnen til at Norge er stadig på den "Beste landet å bo i" er fordi de ser på BNP, om det er rent vann, pensjon, skole og "freedom of speech". Er jo bare en kvalitativ innholdsanalyse, hadde de gått inn i dybden ville nok resultatet vært noe helt annet. Vi bor i et grusomt gammeldags land hvor politikerne utnytter sine posisjoner for å få mer til seg selv, ved å styre pensjonistene og de som ikke er "opplyste" om samfunnsforhold. Jeg skal sitte å le i et annet land når Norge ikke har mer olje igjen, og politikerne krangler så det fyker fordi de ikke lenger vet hvor de skal få penger fra, de har allerede lagt avgifter på alt og de fleste bedriftene har dratt til utlandet, sannsynligvis et land som er medlem av EU. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Vi har selv et ansvar for at det blir dyrt å bo I Norge. Mange (les venstrefløyen med AP og SV i spissen) ønsker at det skal være støtteordninger og bidragsordninger for alt mulig rart. Men med en gang pengene går innom staten blir tjenestene dyrere med tap av effektivitet. Vi får f.eks. flere byråkrater som skal styre alle pengene. Det er bedre å redusere skattene og la folk styre pengene sine selv istedetfor å ha høye skatter kombinert med mange støtteordninger. Jeg er selvsagt imot all type eiendomsskatt. Hva er logikken i at jeg skal betale ekstra skatt på eiendom jeg allerede har betalt for med de få kronene jeg har igjen etter skatt, moms og andre avgifter. Husk også at hvis jeg fører opp et hus til 2 millioner får Staten momsinntekter. All privat aktivitet fører til inntekter til Staten. Vi trenger å redusere kostnadene for å drive privat virksomhet i Norge. Først da får vi en positiv trend med nedgang i kostnadsnivå og antall ansatte i offentlig sektor. Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 HVORFOR skal pastor Bondevik bestandig voldta lommeboka mi???? Fortsetter KRF og kompisene deres å styre så blir jo Norge satt 20 år tilbake i IT-sammeheng!!! Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Støtter innlegget til viranth. Det Norske skattesystemet er lagt opp til at di som har minst må betale mest. Det er først når en kommer over 1.2Mill i årslønn at du har flat skatt på 28% mens en på 320 000 må betale 49%. Eg er tilhenger av et skatte system basert på flat skatt der en som har ca 200 000 har 20% skatt og di over 500 000 har 35% og di over 1 000 000 har 40% eller noe i den duren. Tror det hadde dratt inn mer penger til staten uten at det hentes mere penger fra di som har minst. Det skal og sies at eg faktisk ikke tror det systemet lar seg gjennomføre med det var kansje en fin tanke. Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 HVORFOR skal pastor Bondevik bestandig voldta lommeboka mi???? Fortsetter KRF og kompisene deres å styre så blir jo Norge satt 20 år tilbake i IT-sammeheng!!! hehe. Eg tror faktisk Bondevik er en av di falskeste personene på stortinget, husker dere utalelsen hans etter valget før regjeringen ble satt sammen? " det er politikken som betyr noe for oss og ikke posisjoner" så gir han fra seg all politikken sin for å bli statsminister. Etter alkohol politikken til KRF å dømme så tror eg at di i KRF tror at alle normenn er idioter, di sier at alle vil begynne å drikke mere vis prisen går ned. Som om normenn ville sagt til seg selv vis prisen går ned at "nå er det så billig med alkohol at nå kan eg drikke hver dag". Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) HVORFOR skal pastor Bondevik bestandig voldta lommeboka mi???? Fortsetter KRF og kompisene deres å styre så blir jo Norge satt 20 år tilbake i IT-sammeheng!!! hehe. Eg tror faktisk Bondevik er en av di falskeste personene på stortinget, husker dere utalelsen hans etter valget før regjeringen ble satt sammen? " det er politikken som betyr noe for oss og ikke posisjoner" så gir han fra seg all politikken sin for å bli statsminister. Etter alkohol politikken til KRF å dømme så tror eg at di i KRF tror at alle normenn er idioter, di sier at alle vil begynne å drikke mere vis prisen går ned. Som om normenn ville sagt til seg selv vis prisen går ned at "nå er det så billig med alkohol at nå kan eg drikke hver dag". Jo billigere alkoholen ville blitt, jo oftere ville f.eks ungdom drukket.. Jo oftere de drekker, jo fortere kan de utvikle avhengighet av alkohol... Er du avhengig av alkohol så er du alkoholiker, og slike har vi nok av.. Ergo.. det er noe i det KRF sier.. selv om jeg ikke liker politikken deres ellers. Edit: 1 stk leif Endret 2. mai 2004 av dimdal Lenke til kommentar
durabit Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Støtter innlegget til viranth.Det Norske skattesystemet er lagt opp til at di som har minst må betale mest. Det er først når en kommer over 1.2Mill i årslønn at du har flat skatt på 28% mens en på 320 000 må betale 49%. Eg er tilhenger av et skatte system basert på flat skatt der en som har ca 200 000 har 20% skatt og di over 500 000 har 35% og di over 1 000 000 har 40% eller noe i den duren. Tror det hadde dratt inn mer penger til staten uten at det hentes mere penger fra di som har minst. Det skal og sies at eg faktisk ikke tror det systemet lar seg gjennomføre med det var kansje en fin tanke. Du mener vel at de "rike" som har investert i aksjer kan ta ut utbytte med 28% skatt. Er ellers enig i mye av det du skriver. En vil oppnå progressiv beskatning også hvis vi innfører et system med flat skatt, si 35%, med 100.000 i bunnfradag. Hvis du tjener 150.000 betaler du 35% av 50.000 og tilsvarende 35% av 300.000 hvis du tjener 400.000. Et slikt skattesystem er effektivt da en slipper å ha så mange offentlige ansatte til å administrere systemet. Endret 2. mai 2004 av durabit Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Skjønner ikke hva dere syter etter. Norges befolkning er bortskjemte - ikke noe mer, ikke noe mindre. Norge er verdens rikeste land, og har er et av verdens beste land å bo i mtp levekår & standarder.At vi så skal begynne å klage over at staten tar litt ekstra av bondefolket, blir bare for dumt. Greit nok at det blir "klasseforskjeller" (elle hva nå enn man kaller det), men det får ærlig talt være måte på. Hvis det nå skulle blitt gjort endringer i landet, ville jeg heller fjernet ting som er unødvendig - slik som at fanger i fengslet ikke får det "like bra". De klager jo på at de ikke får spille PS2 - og det ER sykt. Slik som bredbånd/etc er jo ikke et must - hvis ingen andre enn statlige organer i Norge hadde hatt bredbånd, tror jeg ikke vi hadde brydd oss katta om slike ting som dette. Lenge leve Norge, og la det ikke bli foraktet av den kommende generasjon. Er jo ikke alt her i norge som er så fantastisk. Ta f.eks. bilparken vår, Romania har nyere bilpark enn oss (altså gjennomsnittlig nyere biler enn oss) fordi biler her er så dyre. Nå husker jeg ikke taller på hvor mange som dør i trafikken, men det er jo en del folk, og jeg tror mange av dem kunne vært unngått vis man hadde hatt en nyere bilpark (altså billigere biler). (sporte kanskje litt av, men bil er jo faktisk et av di største sugerørene til staten ned i lommebøkene våre) Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Du mener vel at de "rike" som har investert i aksjer kan ta ut utbytte med 28% skatt. Er ellers enig i mye av det du skriver. En vil oppnå progressiv beskatning også hvis vi innfører et system med flat skatt, si 35%, med 100.000 i bunnfradag. Hvis du tjener 150.000 betaler du 35% av 50.000 og tilsvarende 35% av 300.000 hvis du tjener 400.000. Et slikt skattesystem er effektivt da en slipper å ha så mange offentlige ansatte til å administrere systemet. Nei faktisk ikke, eg mener 1.2 mill i årslønn så betaler en 28% skatt. Husker da en av disse polfarerene ble intervjuet for en stund siden, han ble sput om hvor mye han tjente og han sa at han hadde tjent 2Mill det året og han la til at " så er skattesystemet slik i norge at eg er null skatteyter" . vet ikke hvorfor han ble null skatte yter men noe er galt nor en med 2mill i året slipper å betale skatt. Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) .. Endret 2. mai 2004 av Firstc Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Jo billigere alkoholen ville blitt, jo oftere ville f.eks ungdom drukket.. Jo oftere de drekker, jo fortere kan de utvikle avhengighet av alkohol... Er du avhengig av alkohol så er du alkoholiker, og slike har vi nok av.. Ergo.. det er noe i det KRF sier.. selv om jeg ikke liker politikken deres ellers. Edit: 1 stk leif Har ingen tro på det du sier der !! ungdommene vil drikke uansett hva prisen er, det eneste KRF oppnår med den høye priser er at ungdommer drikker hjemmebrent istedet for feks. øl. Husker selv fra min ungdom at vi drakk det vi fikk tak i alt fra "neste ferdig" vin til dårlig hjemmebrent, men hadde det gått an å få tak i billingere øl så hadde vi drukket det. Og kansje da hatt litt mere kontroll utover kvelden !! Det at salget på alkohol går opp ved å sette ned prisen er jo en selfølge men det er ikke sikkert folk drikker mer fordet, di bare handler "lovlig" istedet for smugler sprit. Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 først og fremst til jallakim: Du virker som en skikkelig bra dude.. du følger med og har forstått noe. Jeg ser at enkelte andre også henger seg på jallakim.. og det er bra.. Men så ser jeg også at det er et flertall som syter verre over en avgift som ikke er større for oss enn alle andre avgifter vi har her i landet. Ja, Det er riktig at Norge er et land proppa med avgifter. Men det er også riktig at norges befolkning klarer seg. Altså norges befolkning klarer å betale alle avgifter og samtidig ha råd til sydenferie annenhver sommer. Klart, det er enkelt mennesker og familier i Norge som har dårligere økonomi og sliter med å få råd til det daglige brød. Men det finnes løsninger for dem gjennom støtte av staten. En grunn til at vi har avgifter er at de aller fattigste i vårt samfunn også skal komme seg igjennom dagen. Det er en grunn til at det ikke er mange menneskene som dør av sult i Norge. Mange andre viktige poenger som det at vi har trygd, fungerende sykehus ordning, tannlege og støtte ordninger til lag og organisasjoner. som også jallakim kom med. De tingene kommer ikke av seg selv. Norges land er kåret, ikke til det rikeste, men det beste landet å bo i av FN 3 år på rad nå.. Det kommer ikke av seg selv det heller. Se på russland.. ikke et videre vakkert land.. mye fattigdom og elendighet. ikke noe praktstyre heller. Så et tv-program av noen norskestudenter som var på et barnehjem i russland. Det var først da de forstod nødvendigheten av skatter og avgifter.. I afrika snakker vi om 29 land(eller no) som lever nederst på lista over beste land å bo i hos FN. Der dør mange millioner mennesker av sult hvert år. Norge med sin enormt gode økonomi kan være med å støtte disse landene og hjelpe de fattige lands innbyggere til å få leve et bedre liv. Norge ligger helt øverst på lista over land som gir mest støtte til u-land. (pr. innbygger) Dette har også vist seg å gi enorme ressultater. Tenker da spesielt på rent vann til befolkningen, gjennomsnittlig levealder økt med rundt 20år, langt færre dør av sult. Norge er et utrolig bra land å bo i. Vi får alt gratis bare fordi vi er født på riktig side av kloden. jeg sier gratis selvom vi har alle avgiftene våre. jeg tror ikke det er en person som sitter å sulter i afrika som hadde sagt nei takk til alle norske avgifter om han/hun hadde fått samme levevilkår som norske innbyggere.. slutt å syt.. dere har det helt konge.. Ihvertfall økonimiskt sett.. og det er det mange klager over her! Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Jo billigere alkoholen ville blitt, jo oftere ville f.eks ungdom drukket.. Jo oftere de drekker, jo fortere kan de utvikle avhengighet av alkohol... Er du avhengig av alkohol så er du alkoholiker, og slike har vi nok av.. Ergo.. det er noe i det KRF sier.. selv om jeg ikke liker politikken deres ellers. Edit: 1 stk leif Har ingen tro på det du sier der !! ungdommene vil drikke uansett hva prisen er, det eneste KRF oppnår med den høye priser er at ungdommer drikker hjemmebrent istedet for feks. øl. Husker selv fra min ungdom at vi drakk det vi fikk tak i alt fra "neste ferdig" vin til dårlig hjemmebrent, men hadde det gått an å få tak i billingere øl så hadde vi drukket det. Og kansje da hatt litt mere kontroll utover kvelden !! Det at salget på alkohol går opp ved å sette ned prisen er jo en selfølge men det er ikke sikkert folk drikker mer fordet, di bare handler "lovlig" istedet for smugler sprit. KrF er fullt klar over at det er mye hjemmebrent ute å går.. Et annet problem er at mange småsteder ikke har vinmonopol.. og at tilgjengelighet på lovlig alkohol er begrenset. Så om prisene går ned på vinmonopolene i byene.. vil ikke det nødvendigvis si at hjemmebrenten blir borte i utkantstrøkene. Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Så om prisene går ned på vinmonopolene i byene.. vil ikke det nødvendigvis si at hjemmebrenten blir borte i utkantstrøkene. En trenger ikke gå på polet for å kjøpe øl !! Lenke til kommentar
jocke Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Er jo ikke alt her i norge som er så fantastisk. Ta f.eks. bilparken vår, Romania har nyere bilpark enn oss (altså gjennomsnittlig nyere biler enn oss) fordi biler her er så dyre. Nå husker jeg ikke taller på hvor mange som dør i trafikken, men det er jo en del folk, og jeg tror mange av dem kunne vært unngått vis man hadde hatt en nyere bilpark (altså billigere biler). (sporte kanskje litt av, men bil er jo faktisk et av di største sugerørene til staten ned i lommebøkene våre) Så du vil heller flytte til Romania, og bli utligger? Greit nok at dem kanskje har bedre bilpark, men hvem bryr seg egentlig? Om livet ditt blir 124124% bedre om Norge har bedre bilpark enn Romania, er det virkelig noe galt med deg - ikke Norge. Og dette med at staten "suger" pengene fra lommebøkene - det kan i for seg være riktig. Men sett gjerne ting i perspektiv (det er da man virkelig ser hva som er hva). Da ser man at selv etter at alle skatter/utgifter/etc er betalt, tjener vi mer enn 80% av verdens befolkning. Nå sier jeg heller ikke at Norge er et perfekt land - for et perfekt land er, og blir, bare en illusjon. Da et land inneholder så mange meninger og synsinger, vil det aldri bli tilfelle at alle blir fornøyd. Tatt i betraktning at Norge er verdens beste land å bo i, ser jeg ærlig talt ikke vitsen med å syte. Greit nok at vi har meninger - men det får være måte på. Har noen av dere faktisk tatt en tur i skog & mark uten å tenke på de dumme politikerne, eller at Norge er så fantastisk dårlig land å bo i? (og til deg Murty; du virker ikke så værst selv ) Lenke til kommentar
jocke Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Så om prisene går ned på vinmonopolene i byene.. vil ikke det nødvendigvis si at hjemmebrenten blir borte i utkantstrøkene. En trenger ikke gå på polet for å kjøpe øl !! Ikke gidd å vær så kverulant. Alle skjønte essensen av det Marty sa. Men du er vel kanskje av majoriteten du... Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Så om prisene går ned på vinmonopolene i byene.. vil ikke det nødvendigvis si at hjemmebrenten blir borte i utkantstrøkene. En trenger ikke gå på polet for å kjøpe øl !! Ikke gidd å vær så kverulant. Alle skjønte essensen av det Marty sa. Men du er vel kanskje av majoriteten du... murty.. men takk for støtten forde... hørte foredrag av dagfinn høybråten i går skjønner du.. så fikk litt info med meg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå