Gå til innhold

Stille potmetere til MIST 550w

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er nok bare å ta av lokket og stille i vei. ;)

Det er ikke sikkert +3,3v er stillbar, men +5v og +12v er det ganske sikkert.

Hei. Takker for svar, men hvordan ser disse potmeterene ut?

Og er det skadelig for psuen og stille på de?

Lenke til kommentar

Skal vi se om jeg kan grave fram et bilde...

sirtec_nt_overvoltage_potis.jpg

Dette er en Chieftech 360w, ikke sikkert de ser akkurat slik ut på din (kan hende den PSU-en har noe mer fancy).

Bare ta en skrutrekker eller noe og skru, vær obs på at du må ta i litt først siden de er lakket fast. Vær forsiktig så de ikke løsner.

De fleste PSU-er med pot'er er "Hi-pot tested", iallfall de dyrere, så å ha de på maks skal gå helt fint.

Lenke til kommentar
Pass på å justér lite om gangen. Det skal som regel bare noen få graders bevegelse på pot for å utgjøre en godt merkbar forandring.

Skrudde den opp i dag, men fant ingen potmetere ved å studere den over sterkt lys. Vil heller ikke begynne å fikkle med ledinger. Så jeg får heller la være.

Litt dumt at garantien er brutt nå :(

Lenke til kommentar

Du ser noen tynne ledninger på ATX-kabelen. Det er sense-ledninger for de forskjellige linjene (om nå PSU-en har det på +5v og +12v). Disse gjør at PSU-en gir den spenningen som trengs, men ved hjelp av et potmeter kan de lures, slik ut man kan få høyere spenning.

De fleste PSU-er har dette bare på +3,3v-linja. En av PSU-ene mine er moddet slik at jeg kan ha +3,3v på 3,8v om jeg vil. :)

Lenke til kommentar
Du ser noen tynne ledninger på ATX-kabelen. Det er sense-ledninger for de forskjellige linjene (om nå PSU-en har det på +5v og +12v). Disse gjør at PSU-en gir den spenningen som trengs, men ved hjelp av et potmeter kan de lures, slik ut man kan få høyere spenning.

De fleste PSU-er har dette bare på +3,3v-linja. En av PSU-ene mine er moddet slik at jeg kan ha +3,3v på 3,8v om jeg vil. :)

Takker meget for dine gode svar Endre. Du har hjulpet meg til å forstå hvorfor psuen gir ut så nøyaktige spenninger. Når jeg fikk den trodde jeg at det var noe gale med den siden den ga ut så "lave" spenninger.

Jeg trodde at f.eks 12v skulle ligge på minst 12.6v og 3.3v på minst 3.5v og 5v på minst 5.3v. Dett er fordi jeg jeg har sett andre psuer som er på rundt 500w gir ut slike spenninger. :p

Men ettersom du forteller meg at den regulerer spenningene etter behovet så er jo det bare bedre ;)

Takker :thumbup:

Så nettopp på ATX kabelen. Og som du sa så gikk det noen tynne ledninger ned i noen av hullene :) (vsens)

Endret av eirberen
Lenke til kommentar

For "den vanlige bruker" bør spenningene være så nærme som mulig sine respektive spesifikasjoner. Er de litt under gjør det ikke noe. Det som skiller en god PSU fra en dårlig PSU er ikke først og fremst hvor høye spenningene er, men stabiliteten på spenningene, både at de ikke flukterer og at de holder seg på "riktig" nivå ved høy last.

For (ekstrem-)overklokkeren derimot er det en fordel med høye spenninger. Dog er stabiliteten viktigst også for overklokkere, det er jo særlig når man overklokker og skrur opp diverse spenninger PSU-en virkelig blir satt på prøve. Linja ekstremklokkeren først og fremst vil ha veldig høy er +3,3v, fordi minnespenning som regel blir tatt fra den linja, og den BØR være 0,2v, aller helst 0,3v over minnespenningen for at den skal bli stabil. 3v til RAM-en er jo ingenting. :)

Lenke til kommentar
Så nettopp på ATX kabelen. Og som du sa så gikk det noen tynne ledninger ned i noen av hullene :) (vsens)

PSU-en din har da altså vsense på både +12, 5 og 3,3v, som er den beste løsningen for stabile spenninger. Det er altså enkelt å lure disse om du vil ha høyere spenninger. Det du gjør er å kutte over kabelen, lodde et potmeter på ledningen fra PSU-en og jorde det andre beinet til potmeteret (det finnes flere varianter, denne er enkel og god, den beste metoden mener noen).

Lenke til kommentar

Hvordan er spenningene dine egentlig? Er de flukterende? Spør fordi jeg kune tenkt meg en PSU av denne typen selv. :green:

Dedikerte utgangskretser og vsense for både +3,3v, +5v og +12v = :dribble:

Men, er du sikker på at det ikke er noen pot'er?

Tester: Hi-Pot, Burn-In
Lenke til kommentar
Hvordan er spenningene dine egentlig? Er de flukterende? Spør fordi jeg kune tenkt meg en PSU av denne typen selv. :green:

Dedikerte utgangskretser og vsense for både +3,3v, +5v og +12v = :dribble:

Men, er du sikker på at det ikke er noen pot'er?

Tester: Hi-Pot, Burn-In

Akkurat nå ligger:

+12v: 11.92v Load = 11.86/11.98

+5v: 4.97v Load = 4.97/5v

+3.3: 3.26 Load = 3.25/3.28

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...