Gå til innhold

Gnome vs KDE

Gjest Slettet-df17e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Hva er egebtlig forksjellen på Gnome og KDE?

og hva er best?

jeg har selv ikke brukt den grafiske delen så mye i linux og når jeg har gjort så har jeg av en eller annen grund brukt kde!

Men har sett blantannet på desktop bildene her att de fleste bruker Gnome!

Er Gnome bedre og hva er egentlig den store forskjelen?

EDIT: Jeg skal nå snart begyne og legge inn Gentoo på workstationen min og lurte på om jeg skulle teste Gnome litt da, så derfor jeg lurer på dette!

Mvh. Thomas :p

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg testet de nyeste versjonene, men generellt sett kan det oppsummeres slik:

- KDE er "heavyweigth" - det er et 100% komplett desktop-miljø med alt av tillegsutsyr. Dette medfører at det på enkelte måter blir noe mer rotete.

- GNOME er lettere (uten å være "lightweigth") - men har også det meste av "tillegsutstyr". Kan virke noe "renere".

For å være helt erlig så er det kun snakk om smak og behag (mulig at KDE krever litt mer systemresurrser - men ikke mye). Test begge og se hva du foretrekker. Selv bruker jeg begge på forskjellige maskiner

Lenke til kommentar

Et par stikkord, jeg har erfaring med både GNOME 2.6 og KDE 3.2 nå.

GNOME er for deg som liker en ren dekstop, som likner mer på Mac enn på Windows. Den er lett, men har alle muligheter - og er meget rask.

KDE er for deg som liker så mye muligheter som mulig. Siste versjon er rask, men ikke like rask som GNOME. KDE minner mer om Windows, enn GNOME.

Igrunn er valget ditt. Om du er nybegynner eller ikke spiller ikke så stor rolle, begge miljøer er veldig gode. Men selv foretrekker jeg nok GNOME.

Lenke til kommentar
GNOME er for deg som liker en ren dekstop, som likner mer på Mac enn på Windows.

Jeg hadde sagt at GNOME minner mye mer om Windows enn Mac OS. Eksempler på kjennetegn GNOME deler med Windows, men ikke med Mac OS:

* Taskbar

* Egen meny på taskbaren med liste over programmer som kan startes. Menyen bærer logoen til grensesnittet.

* Ikoner på taskbaren

* Ikoner til venstre på desktoppen som default

Lenke til kommentar

Både KDE og GNOME er ting man "må ha inne" på desktopmaskiner, ganske enkelt fordi mange av de bra programmene baserer seg på libs fra en av dem.

Ellers syns jeg KDE er mye bedre til å kjøre GNOME/GTK-programmer enn GNOME er til å kjøre KDE/Qt-programmer (er endel av programmene jeg ikke får starte i GNOME).

Har selv vært KDE-bruker siden '98 fordi de gamle GNOME-desktopene var elendige i mine øyne. Mange folk fra den tiden og før som sverger til GNOME fordi Trolltech hadde en ufri lisens til å begynne med. Dette er selvfølgelig rettet på for lenge siden og er GPL for ikkekomersiell bruk.....

men, hipp som happ; gjør opp din egen mening.

Lenke til kommentar
Qt er GPL for alle som er villige til å bruke den under GPL. Du kan godt lage kommersielle ting Qt/GPL, men de må være GPL-lisensiert også (altså ikke-proprietær, som ikke er det samme som ikke-kommersiell).

Sånn der, ja. *har ikke giddi å lese lisensen på det* :p

Lenke til kommentar

Har akkurat slengt inn FC2-test3 på en testpc, og må si at GNOME 2.6 ser bra ut. Mer brukervennlig - noe som kan komme godt med når vi skal rulle det ut på skolen...

Det er raskere enn 2.4 også - men dette kan likegjerne skyldes at FC 2 kommer med 2.6 kjernen...

Lenke til kommentar
Som sagt - enhver linuxbruker (nesten) har sin favoritt-VM. Og det er positivt.

Helt enig! Personlig så liker jeg blackbox best. Men gnome/kde er også godt brukbart, men for tungt til mitt bruk.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Jeg var stor-fan av fluxbox, det hadde alt jeg ville ha (og alt jeg savnet ved blackbox), så liten og fin, helt nydelig.

Meeeen, disse *boxene er bare windowmanagers, så jeg savnet etterhvert et komplett desktopmiljø. Og jeg syntes vi bør holde diskusjonen deretter - er det snakk om desktopmiljø eller windowmanager (i denne tråden er det helt klart desktopmiljø).

Av gnome vs kde syntes jeg gnome var helt greit, inntill jeg prøvde kde 3.2. Da var seieren kapret (av kde ;)) Men jeg er ganske sikker på at dette er en smakssak (mye mer smakssak enn distro), så man må bare prøve begge og gjøre opp sin egen mening. (Er forøvrig overrasket over hvor mange som syntes gnome er så mye raskere enn kde.)

:wow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...