Gå til innhold

Trenger bedre antivirus+firewall+spamfilter...


Anbefalte innlegg

Invester i en lisens på Outlook2003, spamfiltret som er innebygd her fungerer utrolig bra, og du får en mail-klient som er langt bedre en de tidligere versonene av outlook(imo).

Den kommer... Bedriften i ferd med å bli MS Certified Partner, og da blir det MSDN Universal i stedet for dagens Proffesional. Da triller Office 2003 inn døra av seg selv :-) Men så langt har SpamPal fungert strålende. Ett problem jeg hadde med Norton AntiSpam var at på bestemte typer spam, så stoppet den nedlastinga fra server. Eneste metoden for å få den i gang igjen var enten å skru av spamfilteret (morsomt med 200 mailer hvor 195 er spam) eller manuelt gå inn på serveren for å fjerne de meldingene som sannsynlig lagde krøll. Har vært i dialog med Symantec om denne flere ganger, men det hjelper ikke. Har tilogmed sendt dem en mail som jeg har grundig testet at tryner her (fra forskjellige kontoer), men svaret var at de ikke kunne reprodusere. Null interesse for videre informasjon.

 

Til antivius vil jeg anbefale F-Secure hvis du er paranoid, det nagative med den er at den suger ressurser. Hvis du har et litt mere normalt forhold til virus anbefaler jeg panda antivirus som jeg og flere jeg kjenner har gode erfaringer med.

 

Ressursbruken er det største ankepunktet jeg har på AV programmer. Det er fint at dem er dønn sikre, men når det tar merkbart laaaaang tid å gjøre operasjoner på filer så er det temmelig irriterende. Norton AV 2004 ble for treg, men 2003 var helt OK. Problemet med 2004 er at eksluderingsmulighetene er for svake, kan f.eks. ikke si "_Z*.*", går kun på etternavn eller katalog. Dermed virussjekkes temporærfila i det WinZip er ferdig, før den kopieres/renames til destinasjonen...

 

Føler at jeg vet hvor jeg har Norman, Norton, McAfee og F-Secure, da bare personlige utgaver, men antar at Corporate utgavene bruker de samme motorene. Men Panda og Trend aner jeg ikke noe om, skulle likt å visst hvor bra disse er...

 

Personlig liker jeg Norman godt, dvs. etter at 5.5 kom. Nå funker den like bra som Norton på e-post skanning, og oppdateres IMHO raskere. Fremstår også som slankere, typisk Nordisk i stedet for glamorøst amerikansk brukerinterface :-)

Så også at de skulle komme med en oppdatert On-Access scanner om en kort stund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til "Tyldum" !

 

Etter 10 år i IT-bransjen så trodde jeg at jeg hadde hørt det meste, men mye av det du skriver er jo som å si :

 

Sikkerhetsbelte er unødvendig i bil, med mindre det er en "4-punktssele".

 

Du skal riktignok ha rett i at "Brannmuren er første skanse, ingen sovepute", men at en brannmur ikke er nødvendig i dag... ja den er jaggu morsom !

Du leste hele innlegget, ja?

Det er klar forskjell mellom en 'personlig' brannmur og en skikkelig brannmur.

Å bruke dopapir som sikkerhetsbelte er unødvendig.

 

Folk med 'personlig' brannmur og total mangel på forståelse av protokoller er plagsomme. Skal vanlige folk ha brannmur bør det ligge i et punkt før dem og være konfigurert av kyndige.

Lenke til kommentar
Folk med 'personlig' brannmur og total mangel på forståelse av protokoller er plagsomme. Skal vanlige folk ha brannmur bør det ligge i et punkt før dem og være konfigurert av kyndige.

njaaa, bør du ikke bremse litt og ha noe forståelse for brukere på alle kunnskapsnivåer (les: de lavere). skal ikke være nødvendig med førerkort i protokoll ditt og datt

 

det finnes mange grunner til å bruke brannmur. i mitt tilfelle først og fremst for å ha kontroll på applikasjoner med internet- og intranettilgang samt logging, mao utgående trafikk. bruker kerio til dette...holder meg fremdeles til v2.1.5. fikk fnatt av v4.x

 

innkommende trafikk er det greit å la ruteren fikse

 

om man vil bruke anti-virus er opp til en selv og hvor paranoid man er. ola og kari nordman trenger den sikkert, siden de klikker på og OK'er alt som dukker opp. har man litt bedømmelseskraft mellom øra så går det greit uten AV

 

jeg forstår dog den generelle frustrasjonen din tyldum, ja-jeg-har-brannmur-og-antivirus-folket blir litt slitsomme når alt fiksfakseriet de har installert ikke redder dem fra seg selv og sitt OK Computer-syndrom. det er en grunn til at det finnnes hjelp-filer og manualer

Lenke til kommentar

@legion:

Jeg setter nok ting litt på spissen, ja :)

 

Problemet er folk som ikke vet hva de gjør, setter opp 'brannmur' som kommer med dramatiske advarsler om allskens angrep, og så sitter de på diverse fora og toubleshooter alt mulig rart som ikke funker fordi dem har installert noe de ikke forstår.

 

Førerkort for PC skulle det ha vært, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Antivirus har jeg for å være ennå litt sikrere på at det ikke kommer noe muffens inn, kommer til tider så store mengder med virus på mail. Men tør også påstå at jeg har nok mellom øra og lang nok fartstid i bransjen til på forhånd kunne se hva som er virus eller ikke. Men det er menneskelig å feile, og skadene hvis jeg smitter videre er større enn om jeg jeg har AV tuslende i bakgrunnen.

 

Har også ekstern brannmur i form av bredbåndsrouter med NAT, men bruker personlig brannmur for å ha kontroll med hvilke applikasjon som bruker hva på nettet. Til tider er det også kjekt å kunne sperre enkelte applikasjoner fra kontakt med omverdenen.

 

For den "vanlige" bruker med ADSL rundt i de tusen hjem mener jeg at personlige brannmurer gjør mer nytte enn ingenting. Tror det er temmelig mange som har en personlig brannmur, som ikke hadde hatt noe hvis det software ikke hadde vært ett alternativ. Klart, mange tar en security alert til tider for mer enn hva det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...