Gå til innhold

Trenger bedre antivirus+firewall+spamfilter...


Anbefalte innlegg

Etter mange år som fornøyd generelt Norton AV og etterhvert IS bruker, så har jeg nå fått nok. 2004 versjonen har jeg aldri vært fornøyd med, krangler mye med MS Outlook 2000 + XP og er til tider ustabil. Mister også til tider oppsettet til brannmuren, slik at alle applikasjonene må læres på nytt. Dessuten henger også spam filteret seg når den oppdager visse type spam mails. Alt er selvsagt oppdatert med Live Update kontinuerlig. Har også fått lang fartstid i Symantec sin knowledge base. Så jeg er ikke fornøyd...

 

Det jeg likte med 2004 var ett spam filter som i hvertfall her filtrerte meget bra, samt at brannmuren var lett å konfigurere mhp. nye applikasjoner.

 

På laptopen så har jeg en tid kjørt Norman AV + Norman Personal Firewall, kombinert med SpamPal. Dette har i hvertfall fungert stabilt, selvom jeg ikke er fullt så glad i Norman sin brannmur ("maser" mer enn Norton). Selve antivirus-programmet virker til være raskere enn Norton på on-the-fly arbeid. Norman virker også mindre ressurskrevende på unødvendig dill (som Symantec sitt tunge brukerinterface).

 

SpamPal er helt OK, lett å konfigurere for å få det up'n'running, samt at du enkelt kan utelate bestemte kontoer fra kontrollen. Men her savner jeg den tette integreringa som Norton hadde med Outlook (dvs. når den fungerer).

 

 

Men finnes det andre løsninger som kan være like bra eller bedre? Er ikke allergisk mot litt manuell konfigurering, men det bør være fleksibelt samt virker stabilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker en kombinasjon av den nyeste firewallen til Mcafee 5.2? (husker ikke helt v.nummeret), antivirus fra norman 5.7?, og bruker det interne spamfilteret i outlook 2003 (useriøs epost greiene). Hos meg så fungerer dette helt utmerket.

Lenke til kommentar

Takk for svarene :-)

 

Hvordan er McAfee sin firewall sammenligent med Norton++? Noen spesielle ting som utmerker seg positivt eller negativt?

 

 

Har fikla litt etter at jeg posta første gang, og har nå lagt inn Norman AVC 5.7 samt demoversjon av Kerio Personal Firewall 4.0.16. Kjørte med det i ca. 30 minutter, og alt jeg har testa har funka fint så langt. Maskinen virker også litt kjappere. Har kjørt Norman Internet Control på laptopen noen måneder, og der har det funka fint (bortsett fra at jeg ikke liker Norman sin firewall).

 

Har ennå ikke testa voice chat over MSN Messenger, og er litt skeptisk siden MSN nå ikke ser at den er kobla gjennom en UPnP router lengre (D-Link DI-614+). Dette funka faktisk med Norton...

 

Eneste jeg mangler nå er å få satt opp ett enkelt, kjapt og intelligent spam-filter :-)

Lenke til kommentar

Jeg synes Mcafee firewall er bra. Den lar standardprogrammer som f.eks IE, Outlook osv. automatisk få tilgang til Internett. Du har også mange instillingsmuligheter og kan sperre eller tillate adgang til applikasjoner, porter, ip-adresser og ip-ranges... Jeg synes versjon 4.5 er bedre enn 5.x i og med at brukergrensesnittet er "lettere". Kerio har jeg aldri prøvd.

 

Jeg synes Spaminspector 4.0 fungerer bra. Den har blant annet en "lærefunksjon" slik at den blir bedre etterhvert som den brukes. Du kan hente demo her.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke særlig fan av disse software firewallene men har meget god erfaring med Trend Micro Internett Security. Den har virus scanner + brannmur i en pakke, tar veldig lite resursser og du kan stille inn firewallen slik som du selv ønsker. Ellers er Panda Antivirus å anbefale, Keiro er en grei brannmur, litt masete vist du ikke configuerer den skikkelig selv...

Lenke til kommentar

Har nå installert Norman AVC 5.7, Kerio Personal Firewall 4.0.16 og SpamPal m/div plugins.

 

Så langt så er det allerede ett mer stabilt og fleksibelt system enn under NIS2004 :-) Har kjørt hardt, og merket minimalt med tull. Spesielt Oulook har blitt kjappere til å hente mail, og on-access scanneren til Norman virker til å være vesentlig bedre. I hvertfall så er filsystemet kjappere... NAV hadde en tendens til å henge seg kraftig opp i hvordan GetRight og WinZip fungerer, og scanne både i tide og utide.

 

Kerio firewallen har jeg ikke testet hardt på sikkerhet, men den funker helt greit. MSN Messenger er mer problematisk her enn NIS, siden den nå ikke ser UPnP routeren min. Som 'Sicho' sier så er den i utgangspunktet ganske masete, siden den kan lage regler på om en applikasjon har lov til å starte en annen. Dette skjer temmelig ofte... Kan heldigvis skrus av.

 

Skal også ta en titt på Trend sin pakke etterhvert.

 

 

Finnes det noen rimelig ny test hvor antivirus software som typisk er brukt i Norge blir testet?

Lenke til kommentar

Dropp brannmuren, hold windows oppdatert, bytt mailklient til Thunderbird (har innebygget spamfilter og ikke like sårbar som Outlookene når det gjelder ormer og virus), og benytt en av de gratis antivirusene.

 

Personlig mener jeg at slike brannmurer som ZA og NIS er søppel.

Lenke til kommentar

Til alle dere paranoide pc brukere: vis dere skal ha et sikkert system er det best å ha en server som kjører firewall o.l.

 

Anngående spamfilter så har eg testet en del av disse ( siden eg får MYE spam) men den beste eg har prøvd (av client versjoner) er faktisk den innebygde i Office 11.

Har forøvrig aldri hatt stabilitets problemer i forbinnelse med Norton produkter og synest NAV 2004 er den beste hittill.

Lenke til kommentar
Dropp brannmuren, hold windows oppdatert, bytt mailklient til Thunderbird (har innebygget spamfilter og ikke like sårbar som Outlookene når det gjelder ormer og virus), og benytt en av de gratis antivirusene.

 

Personlig mener jeg at slike brannmurer som ZA og NIS er søppel.

Jeg er ikke helt enig med den påstanden.

 

Først og fremst stenger en firewall porter som du ikke benytter deg av. Dette vil medføre en betraktlig økning av sikkerhet på pc'en din. Folk vil da ikke få kontakt med deg på porter som er utnyttet av scripts/exploits og andre programmer som gir adgang til en pc ``by default``.

 

Sperrer også for portscan, slik at folk ikke får info om hva slags service og porter som blir benyttet. F.eks kjører du radmin, og en fyr scanner på denne porten som er 4899. Men han får ingen responds. Da vil han gå videre til neste ``offer``. Hvis du ikke hadde hatt firewall, ville vedkommende prøvd å få kontakt ved å bruke denne protokollen.

 

Selvfølgelig skal man ha et oppdatert os, som patcher sikkerhetshull osv. Men dette alene er IKKE en god nok sikkerhet for at uvedkommende kan få adgang på pc'en din. Tenk på alle de programmene som er installert og som kjører ut på nett?

 

Som oftest kommer folk innpå pc'er ved å bruke trojaner og virus. Men ved å ha firewall og anitvirus vil du antageligvis stoppe dette før vedkommende får startet sin opererasjon.

 

Det er en ren nødvendighet å kjøre en eller annen form for firewall og anitvirus i dagens it verden. Hvis ikke, inviterer du folk til å bruke pc'en din som spam bot, ddos pc, and you name it!

Lenke til kommentar
Dropp brannmuren, hold windows oppdatert, bytt mailklient til Thunderbird (har innebygget spamfilter og ikke like sårbar som Outlookene når det gjelder ormer og virus), og benytt en av de gratis antivirusene.

 

Personlig mener jeg at slike brannmurer som ZA og NIS er søppel.

Erm.. Jah...

 

Hvorfor i all verden skulle du ville sette begrensninger for hvilke programmer som får tilgang til internet, og hva slags rettigheter de skal ha..? ;)

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at slike brannmurer som ZA og NIS er søppel.

Jeg er ikke helt enig med den påstanden.

Det er intet mer irriterende enn ukyndige folk med 'personlige' brannmurer. Er du klar over hvor mange abusemeldinger som oppstår fordi et makkverk av en brannmur popper opp med dramatiske advarsler om allskens 'angrep'?

 

Hva en brannmur sperrer er *veldig* avhengig av hvilken type brannmur det er snakk om (hvilke lag i OSI-modellen den jobber mot).

De færreste av de personlige brannmurene holder god nok kvalitet til å kvalifisere som et forsvar. Ett eksempel på en av flere feil i ZA:

A successful attack against this flaw may allow the attacker to shut down the ZoneAlarm firewall, escalate privileges or execute arbitrary code on the target system.

Ikke nok med å sette brannmuren ut av spill, men man kan eskalere sine rettigheter. Ouch. I tillegg kommer alle DoS-mulighetene ZA er/var vidåpen for.

 

Og istedenfor '[t]enk[e] på alle de programmene som er installert og som kjører ut på nett', kjører man heller programmer med et snev av fornuftig sikkerhetspolitikk: Firefox/Opera istedenfor Explorer og Thunderbird/m2 istedenfor Oulook. Nett og epostlesere er de største truslene i dag og kan lett bekjempes.

 

Brannmur er *ikke* en nødvendighet i dag, men *kan* være nyttig dersom den er vettug konfigurert og i hendene på noen som har et grep om hvordan Internett fungerer og hva som skjer der ute. Men kjør gjerne da *virkelige* brannmurer og ikke leketøy.

På Windowsplattformen er antivirus nødvendig, ja.

 

De som løper størst risiko er likevel NAT'et vekk takket være litt smart tankegang av enkelte ISP'er, slik at antivirus kombinert med Adaware/SpyBOT gir mye bedre beskyttelse. Brannmuren er første skanse, ingen sovepute.

 

Merk distinksjonen mellom virkelige brannmurer og 'personlige' brannmurer.

 

Nå venter fredagspilsen :)

Lenke til kommentar

Til "Tyldum" !

 

 

Etter 10 år i IT-bransjen så trodde jeg at jeg hadde hørt det meste, men mye av det du skriver er jo som å si :

 

 

Sikkerhetsbelte er unødvendig i bil, med mindre det er en "4-punktssele".

 

 

Du skal riktignok ha rett i at "Brannmuren er første skanse, ingen sovepute", men at en brannmur ikke er nødvendig i dag... ja den er jaggu morsom !

Lenke til kommentar

mitt forslag til drømme oppsett:

antivirus: norman. etter min meining det beste antivirus programet.

brannmur: zonealarm pro. veldig bra brannmur, det er og ein gratis variant.

spyware fjernar: adaware, spybot og spywareblaster.

 

eg har brukt dette oppsettet i ein månad og det virka utmerket. nå har eg norton antivirus 2k4, men den kan ikkje måle seg med norman

Lenke til kommentar

Ga nettopp NAV2004 sparken ... suuuuuger ressureser og maser.

Prøvde Kerio ... likte det ikke.

 

endte opp med det jeg hadde for leeeenge siden: AVG og ZA (begge free ed.)

 

Vil du ha Norman; sjekk din Nettbank ... fikk det gratis av min (SRBank) i ett år ..... likte ikke det heller BTW.

 

Popup stoppes av google toolbar....

Lenke til kommentar

Invester i en lisens på Outlook2003, spamfiltret som er innebygd her fungerer utrolig bra, og du får en mail-klient som er langt bedre en de tidligere versonene av outlook(imo).

 

Jeg vil faktisk også anbefale den innebygde firewallen i XP, denne er faktisk også bra, og den er også ganske konfigurerbar(dog popper den ikke opp beskjeder i hytt og pine som enkelte andre software-firewaller).

 

Til antivius vil jeg anbefale F-Secure hvis du er paranoid, det nagative med den er at den suger ressurser. Hvis du har et litt mere normalt forhold til virus anbefaler jeg panda antivirus som jeg og flere jeg kjenner har gode erfaringer med.

 

men husk at huset blir ikke sikrere enn grunnmuren, så windows update er din viktigste medspiller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...