The President Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg har leita mange steder og spurt mange mennesker, men ikke fått noe ordentlig svar. Derfor prøver jeg her også. Spørsmålet: Ifølge bibelen, er det synd og bryte den norske loven? Synder jeg f.eks. hvis jeg bryter fartsgrensen? Hadde vært greit om kun de som vet noe om dette svarer (hvis det er noen av dem på dette forumet da). Og gjerne med et sitat det er hentet fra! Lenke til kommentar
Buddah Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Det er jo teoretisk sett det. Men hvis det er noe som du står for som blir "forbudt" e.l så blir det en litt annen sak.. Du har lov til alt, men ikke alt ganger Lenke til kommentar
alexf Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Fartssyndere kommer ikke til himmelen. Lenke til kommentar
The President Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 Det er jo teoretisk sett det. Men hvis det er noe som du står for som blir "forbudt" e.l så blir det en litt annen sak.. Du har lov til alt, men ikke alt ganger Vet du hvor det du nevner står i bibelen? Husker å ha sett noe lignende der når du sier det, men ikke hvor. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Visst du velger å ta lovene som står i bibelen har dei ingenting med norsk lov å gjære. I norge har du f.eks ikkje lov til å legge penger på alle parkometer du ser, men det er ingen tvil om at det faktisk er hyggelig gjort av deg. Lenke til kommentar
The President Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 Visst du velger å ta lovene som står i bibelen har dei ingenting med norsk lov å gjære. I norge har du f.eks ikkje lov til å legge penger på alle parkometer du ser, men det er ingen tvil om at det faktisk er hyggelig gjort av deg. ikke helt med på hva du mener her, men det står vel heller ingenting i bibelen om at du skal legge penger på alle parkometere? Iallfall er det jo ingen synd om du ikke gjør det!??! Men det kommer vel ann på hvordan du tolker bibelen også..... Poenget er at jeg vil vite om bibelen nevner noe om lovene i landet du bor i eks: "du skal ikke bryte loven i landet du bor i"......... Jeg har hørt folk si nesten nøyaktig dette, men er ikke i stand til å finne ut om de har tatt det direkte fra bibelen, eller om de bare har funnet på det selv...... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Trur ikkje at det står nokon plass i ei 2000 år gammal historie bok at: "du skal til ei kvar tid følge dei gjeldande lover og regler i den nasjon kor du på det nåværende tidspunkt er statsborger". Dess utan, visst du er kristen så tror du at følger gudslover og at norges lover er eit resultat av bibelen. Lenke til kommentar
The President Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 Trur ikkje at det står nokon plass i ei 2000 år gammal historie bok at: "du skal til ei kvar tid følge dei gjeldande lover og regler i den nasjon kor du på det nåværende tidspunkt er statsborger". Dess utan, visst du er kristen så tror du at følger gudslover og at norges lover er eit resultat av bibelen. Jeg mener jo selvsagt ikke at det står bokstavelig sånn som du sier her, men det kan jo fortsatt stå på en måte som ikke er mulig å tolke andre veier... viss du skjønner? Det buddah sa var klokt, men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom det han sa, og at man synder ved å kjøre for fort!?! Og den norske lov er nok som den er mye på grunn av kristendommen, men det vil jo ikke si at boka "norges lover" er en videreutvikling av lovene i bibelen? Det tror nå ikke jeg! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Og den norske lov er nok som den er mye på grunn av kristendommen, men det vil jo ikke si at boka "norges lover" er en videreutvikling av lovene i bibelen? Det tror nå ikke jeg! Visst du trur på det som står i bibelen så må vell dette værte eit resultat av bibelen. Lenke til kommentar
The President Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 Og den norske lov er nok som den er mye på grunn av kristendommen, men det vil jo ikke si at boka "norges lover" er en videreutvikling av lovene i bibelen? Det tror nå ikke jeg! Visst du trur på det som står i bibelen så må vell dette værte eit resultat av bibelen. Det at jeg tror på det som står i bibelen er et resultat av bibelen ja... selvfølgelig..... men hva har det med den norske loven å gjøre? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Jesus sa at du skal gjøre mot andre, det som du vil de skal gjøre mot deg. Folk flest er vel enige at hvis alle hadde kjørt så fort de ville så hadde trafikksystemet gått til helvete. Har inntrykk av at folk flest(hverfall de som er kristne) tror at bibelen står for alt som er 'godt'. Men hvis det er slik, så gjør du vel noe som er med ondt, enn godt når du bryter loven. I følge kristendommen så kan du gjøre nesten hva du vil. Alt du trenger å gjøre er å be om tilgivelse og du vil få det. Så tror ingen trenger å bekymre seg for å ikke komme til himmelen. Bare be om tilgivelse. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 I følge kristendommen så kan du gjøre nesten hva du vil. Alt du trenger å gjøre er å be om tilgivelse og du vil få det. Så tror ingen trenger å bekymre seg for å ikke komme til himmelen. Bare be om tilgivelse. Og hvor har man så dette fra? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg kan lage en bok der det står at det er synd å bryte den norske loven, hvis det trengs. Lenke til kommentar
The President Skrevet 1. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2004 Jesus sa at du skal gjøre mot andre, det som du vil de skal gjøre mot deg. Folk flest er vel enige at hvis alle hadde kjørt så fort de ville så hadde trafikksystemet gått til helvete. Har inntrykk av at folk flest(hverfall de som er kristne) tror at bibelen står for alt som er 'godt'. Men hvis det er slik, så gjør du vel noe som er med ondt, enn godt når du bryter loven. I følge kristendommen så kan du gjøre nesten hva du vil. Alt du trenger å gjøre er å be om tilgivelse og du vil få det. Så tror ingen trenger å bekymre seg for å ikke komme til himmelen. Bare be om tilgivelse. Ja det sa Jesus. Så jeg skal ikke bryte loven, for da vil andre bryte min lov? er ikke helt med på hva du mener. Dersom jeg kjører for fort, og da bryter loven, så gjør ikke jeg det mot f.eks. deg, men mot landet. Å da vil plutselig landet bryte fartsgrensen? Og det du sier om tilgivelse stemmer jo, men en som er kristen går ikke rundt å f.eks. stjeler, for så å be om tilgivelse. Da er man iallfall ikke noen kristen i mine øyne. Men derrimot kan en som ikke har tenkt over Jesus få tilgivelse for alt det gale han har gjort, og på den måten bli frelst. Men da fortsetter han jo ikke å stjele (hvis det da er det han gjør). Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) Svaret på spørsmålet vil avhenge av hvilken religiøs tradisjon du står i, og hvilke lover det gjelder. Jesus sa: "Gi Gud hva Gud tilhører, og Keiseren hva Keiseren tilhører." Dette var fra en diskusjon om å betale skatt. Dette må tolkes som at jordiske lover bør respekteres mens man er på jorden. Ingen kristne samfunn godtar lover som krenker det de anser for hellig eller lover som krever at de fornekter Jesus eller viktige deler av deres egen lære. Fra denne grunnleggende enigheten har du så forskjellige nyanser. Luther var mer på god fot med fyrstemakten og dens lover enn Calvin, for å ta to av protestantismens grunnleggere. Dette gjenspeiler seg i tolkningene og lærebøkene de etterlot seg. Katolikker føler slektskap med katolikker i andre land, som kanskje påvirker deres forhold til lovene i landet de bor i. Et.c... Edit Problemet for de kristne blir at inntil Keiser Konstantin fatter sympati for religionen hadde de ingen støtte hos statsmakten. Det vil si at i 300 år var de en sekt delvis utenfor samfunnet, delvis forfulgt av samfunnet. Dette gir dem et ambivalent forhold til samfunnet og dets lover. Noe vi merker i mye av det de skriver. Endret 1. mai 2004 av baldviking Lenke til kommentar
kag Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 I følge kristendommen så kan du gjøre nesten hva du vil. Alt du trenger å gjøre er å be om tilgivelse og du vil få det. Så tror ingen trenger å bekymre seg for å ikke komme til himmelen. Bare be om tilgivelse. Og hvor har man så dette fra? Dette er jo en kjent sak i kristendommen. Vedkjenn dine synder og be om tilgivelse, så skal vår fader frelse dem. Ever heard of a "confession box"? Lenke til kommentar
The President Skrevet 1. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2004 Svaret på spørsmålet vil avhenge av hvilken religiøs tradisjon du står i, og hvilke lover det gjelder. Jesus sa: "Gi Gud hva Gud tilhører, og Keiseren hva Keiseren tilhører." Dette var fra en diskusjon om å betale skatt. Dette må tolkes som at jordiske lover bør respekteres mens man er på jorden. Ingen kristne samfunn godtar lover som krenker det de anser for hellig eller lover som krever at de fornekter Jesus eller viktige deler av deres egen lære. Fra denne grunnleggende enigheten har du så forskjellige nyanser. Luther var mer på god fot med fyrstemakten og dens lover enn Calvin, for å ta to av protestantismens grunnleggere. Dette gjenspeiler seg i tolkningene og lærebøkene de etterlot seg. Katolikker føler slektskap med katolikker i andre land, som kanskje påvirker deres forhold til lovene i landet de bor i. Et.c... Edit Problemet for de kristne blir at inntil Keiser Konstantin fatter sympati for religionen hadde de ingen støtte hos statsmakten. Det vil si at i 300 år var de en sekt delvis utenfor samfunnet, delvis forfulgt av samfunnet. Dette gir dem et ambivalent forhold til samfunnet og dets lover. Noe vi merker i mye av det de skriver. Du har helt rett, men du sier at det MÅ tolkes på den måten. Dette er jeg ikke enig i. Jeg sier ikke at den tolkningen du nevner er feil, men det finnes jo ingen fasitt på hvordan ting skal tolkes!?! Og alt som står i bibelen trenger jo ikke tolkes. Dette kan jo være en av de tingene. Man skal betale skatt til keiseren, og ferdig med det. Det jeg leter etter er et sted der det står på en måte som IKKE kan tolkes andre veier, enn til at man ikke skal bryte loven. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 The President Skrevet 01/05/2004 : 08:36 Det jeg leter etter er et sted der det står på en måte som IKKE kan tolkes andre veier, enn til at man ikke skal bryte loven. Det tror jeg ikke du vil finne, da alle kirkesamfunn setter det som er hellig for dem over verdslig lov. Man vil forsøke å tilpasse seg, kompromisse et.c, men til slutt, om man blir tvunget til å velge, vil man velge å følge egen tro heller enn lokal lov. Vi har mange eksempler på kristne sekter som brøt opp og utvandret fordi den lokale loven der de bodde ikke passet dem. Nå sist skjedde dette i stort omfang fra Europa til USA. Kvekerne, som grunnla Pensylvania, er vel mest kjent. Ang skatt, så handlet de fleste lovene til å begynne med om skatt. Det gjør de forsåvidt i dag også. Begynner du å studere jus vil du se at lover som går på økonomiske spørsmål, eiendom, næringsliv, skatt, avgifter o.s.v fyller det meste av lovbøkene. Skatt, altså hvor mye vi skal betale, er jo også en lov som vedtas av Stortinget hver høst. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Fartssyndere kommer ikke til himmelen. Ingen kommer til himmelen. Kristendomen, og alle de andre religionene er oppspinn og fanteskap. Kommer ikke noe bra ut av dette. Bare se på vår "kjære" kristendom den blodigste religionen av dem alle, Norge hadde aldri blitt et kristent land om en ikke fryktet for at hodet skulle falle om du nektet. Det virker derimot til en viss grad at folk begynner å ta til vett, men dog... Vi har en PREST som statsminister Og det fra et av landets minste partier Lenge leve demokratier (for det funker det, gjør det ikke?) Q: Er helvete "exothermic" (gir fra seg varme) eller "Endothermic" (absorverer varme)? (Spørmålet ble stilt ved University of Washington) A: "First, we need to know how the mass of Hell is changing in time. So we need to know the rate that souls are moving into Hell and the rate they are leaving. I think that we can safely assume that once a soul gets to Hell, it will not leave. Therefore, no souls are leaving. As for how many souls are entering Hell, let us look at the different religions that exist in the world today. Some of these religions state that if you are not a member of their religion, you will go to Hell. Since there are more than one of these religions and since people do not belong to more than one religion, we can project that all souls go to Hell. With birth and death rates as they are, we can expect the number of souls in Hell to increase exponentially. Now, we look at the rate of change of the volume in Hell because Boyle?s Law states that in order for the temperature and pressure in Hell to stay the same, the volume of Hell has to expand as souls are added. This gives two possibilities: 1. If Hell is expanding at a slower rate than the rate at which souls enter Hell, then the temperature and pressure in Hell will increase until all Hell breaks loose. 2. Of course, if Hell is expanding at a rate faster than the increase of souls in Hell, then the temperature and pressure will drop until Hell freezes over. So which is it? If we accept the postulate given to me by Teresa Banyan during my Freshman year, "...that it will be a cold day in Hell before I sleep with you.", and take into account the fact that I still have not succeeded in having sexual relations with her, then, #2 cannot be true, and thus I am sure that Hell is exothermic and will not freeze." This student received the only A. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) Romerne 13,1 {FORHOLDET TIL STYREMAKTENE} Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. Endret 1. mai 2004 av oifind Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå