[nicko] Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Skal ha en gjennomsiktig vanntank... Hvordan få blåfarge på vannet? Kjølevesken er for grønnaktig... Litt lut eller noe basisk + Btb? (tvilsomt, men kul farge) ? ?? ? Ideer? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Prøv konditorfarge, slik som man gjerne bruker til kakepynt. Fåes på tuber i dagligvarebutikken. Den er vannløselig og bør gi en fin effekt! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Quote: On 2002-04-05 21:46, [nicko] skrev:Skal ha en gjennomsiktig vanntank...Hvordan få blåfarge på vannet?Kjølevesken er for grønnaktig...Litt lut eller noe basisk + Btb? (tvilsomt, men kul farge)???? Ideer? Bruk frostveske. Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Blir ikke det litt grønnaktig da? Slik som her http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...or-lekasjer.jpg Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Quote: On 2002-04-05 22:03, [nicko] skrev:Blir ikke det litt grønnaktig da?Slik som her http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...or-lekasjer.jpg Jeg regnet med at det allerede var litt frostvæske i vannet, ettersom det er snakk om et litt grønnaktig skjær. Frostvæske bør man uansett bruke, da dette reduserer korrosjon og algevekst. Men prøv gjerne konditorfarge i tillegg! Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 CuSO4 (eller kobbersulfat) gir en meget bra blåfarge og er i tillegg bakteriedrepende. Det ble brukt som bakteriedreper før. Men du bør passe på at det er nok bevegelse i vannet og/eller at det er 100% rent ellers får du lett utkrystallisasjon av CuSO4 krystaller. Ellers kan man jo bruke KMnO4 (kaliumpermanganat), den gir vannet en dyp fin lilla farge med bare noen veldig få korn. Men pass på siden den i sur løsning er et sterkt oksidasjonsmiddel. Men begge stoffen skulle være relativt ufarlige sålenge du ikke drikker stoffet og unngår hudkontakt i noen særlig grad... Cobos Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Frostvæske kommer i både rødt, grønt, og blått. Det er bare å lete. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Quote: On 2002-04-06 00:04, [email protected] skrev:Frostvæske kommer i både rødt, grønt, og blått. Det er bare å lete. Nettopp! Og Hydro/Texaco sin er blå! Tror forresten jeg ville vært litt forsiktig med det tidligere forsalget om CuSO4. Men mine kjemikunnskaper omkring stoffet er minimale, så det er mulig jeg engster meg unødig? Kom igjen, kjemikere! Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Kobbersulfat blir vel mer turkis gjør den ikke? Jeg tror uansett ikke det er noen spesiellt god løsning fordi (som nevnt) den har lett for å krystallisere seg. Vil nødig ha klomper i tanken. Men et godt forslag var det jo... Takk Tror jeg prøver HydroTexaco sin frostveske. Den hørtes bra ut. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Tja kommer an på hva du mener med forsiktig...det er jo ikke akkurat noe man drikker :smile: Og som sagt hvis vannet blir kaldt og stillestående kan du få en hvis grad av krystallisasjon, men hvis løsningen er sterkt undermettet for den temperaturen du bruker skulle ikke det være noe problem.... Cobos Som faktisk er hovedfagsstudent i kjemi :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 On 2002-04-06 00:17, Cobos skrev: Tja kommer an på hva du mener med forsiktig...det er jo ikke akkurat noe man drikker :smile: Og som sagt hvis vannet blir kaldt og stillestående kan du få en hvis grad av krystallisasjon, men hvis løsningen er sterkt undermettet for den temperaturen du bruker skulle ikke det være noe problem.... Cobos Som faktisk er hovedfagsstudent i kjemi :smile: Så bra! Jeg tenkte først og fremst på den galvaniske effekten av stoffet, ettersom man ofte har litt forskjellige metaller i et kjølesystem? Blandingen blir jo litt "sur" og da er vel muligheten for tæring tilstede? Men jeg vet ikke bedre, og er derfor litt skeptisk! Krystallisering er vel i og for seg ikke det store problemet, klaringene i pumper og annet er jo såpass store at dette neppe skaper problemer, i første omgang Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Statoil sin "Anti freeze" er knall blå. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Quote: On 2002-04-06 00:45, Arctic skrev:Statoil sin "Anti freeze" er knall blå. [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-06 00:48 ] Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Fantastisk mange gode svar her. Takk Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Cu ionene har ikke spesielt sterke galvaniske egenskaper (hvis du med det mener reduksjonspotensial, men sulfationet er jo faktisk ganske basisk. En 1M løsning gir en pH på 12 hvis ikke jeg husker feil. Men igjen det henger jo sammen med hvor konsentrert løsningen din skal være og dermed indirekte hvor blå du vil at den skal være... Personlig ville jeg prøvd permanganaten istedet den er det sinnsvakt kraftig farge på (bare ikke søl det på deg, du sliter med å få fargen av :smile: også blir det lilla som er mer spesielt enn blått :smile: Cobos Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Greit å vite! Da er det nok ikke så farlig med slike kjemikalier i vannet. Men for egen del bortfaller fargen som et tema, ettersom jeg i løpet av helgen kommer til å bygge om til et inline-system, altså uten tank! Tank + Maxi-Jet1200 er snart til salgs..... Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Vel da er det sikkert noen andre her som kunne trenge tipsene :smile: Cobos Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Quote: On 2002-04-06 01:59, Cobos skrev:Vel da er det sikkert noen andre her som kunne trenge tipsene :smile:Cobos Heelt sikkert! Det var jo nicko som opprinnelig spurte! Takk i allefall! Skrue Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå