kyrsjo Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) Har lett over halve www etter howtoos, men uten hell... Har satt opp 3 printere (Lexmark Optera S 1255 og 1855) på en maskin. For å få til disse måtte jeg installere en RPM fra lexmark, men det var ikke noe problem - alt virker på den maskinen. Men hvordan setter jeg opp slik at andre maskiner kan kople seg til? Må jeg legge inn denne RPM'en på alle maskinene? Alle svar er til hjelp. Endret 6. mai 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) nei. endre cupsconfigen på serveren slik at alle har tilgang til cupsen. så adder du raw printers på de andre maskinene (som peker til printerne på servern) edit: noe slikt: http://www.macosxhints.com/article.php?sto...040101194202284 Endret 30. april 2004 av Nichotin Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 OK! Takker Var redd jeg måtte streve med rpm'er etterfulgt av setupprogrammer etc. men dette så jo greit ut! Tester det på mandag. Må vel RTFM'e litt for å finne ut hvordan man deler ut printere etc, men begynner å forstå CUPS nå. Printing er komplisert... Har tidligere hatt en egen printkø på hver tykke klient, med diverse mindre vellykkede resultater. I tilleg var RH (fedora) sine egne ppd'er relativt buggy... Snakk om Post-script (level 2) / PJL + et par andre språk -printere Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Hmmm.. Har enda ikke fått det til å funke. Har forsøkt å dele ut med "lpadmin -p Tynnklientrom -u allow:all", men de dukker fremdeles ikke opp automatisk - selv om jeg til og med satte på BrowsePoll i cupsd.conf på klienten. Forsøkte også å legge til direkte som raw printer men funka dårlig... HJELP! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Hmm... Fått det sånn halveis til å funke nå. DVS. en av printerene virker - den som er koplet til på serverens paralellport. De andre er koplet til vha. JetDirect - og de virker lokalt fra serveren, og dukker også opp i http://localhost:631/printers på de andre maskinene. Men når jeg forsøker å printe en testside, får jeg access denied... Alle er delt med komandoen lpadmin -p <printernavn> -u allow:all som root på serveren. En annen forskjell er at alle bortsett fra den som er koplet på lokalt har navn a la printernavn@tynnklientserver01, bortsett fra "tyynklientrom" som er koplet på lokalt... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Vel det funker (delevis) fra EN maskin. Atomagisk. Men fra de andre? Neeeei da... Har til og med forsøkt å stille ServerName i client.conf til serverens ip. Resultat? http://localhost:631/printers viser de printerene de alltid har gjort på denne maskinen, og klient-programmer påstår at det ikke er koplet til noen printere... ARGGG!!! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Tror jeg har delevis løst det. Mer info kommer senere - men må løpe til bussen: <Location /printers/Tynnklientrom> Order Deny,Allow Deny From All Allow From 127.0.0.1 AuthType None Allow from All </Location> <Location /printers/D01> Order Deny,Allow Deny From All Allow From 127.0.0.1 AuthType None Allow from All </Location> <Location /printers/Bibliotek> Order Deny,Allow Deny From All Allow From 127.0.0.1 AuthType None Allow from All </Location> <Location /> Order Deny,Allow Deny From All Allow From 127.0.0.1 </Location> Browsing On BrowseProtocols cups BrowseOrder Deny,Allow BrowseAllow from @LOCAL BrowseAddress 255.255.255.255 Listen *:631 forklaring kommer snart! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Forklaringen kommer nå (rakk akkurat bussen ): Dette er et utsnitt av cupsd.conf (helt på slutten). Her står det (oppdaget jeg til min store glede) hvem som har lov til å bruke de forskjellige ressursene. Problemet var at lexmark sitt verktøy la til noe her... Tynnklientrom derimot, dukket opp i redhat-config-printers, og det var bare å hake av. Så det jeg gjorde var å kopiere dette over i de andre printerene (dvs. lage tre like entries for <location>), og endre navnet til de koresponderende printernavnene. Når det var gjort, var det bare å redigere "DeviceURI" (tror jeg) i printers.conf (etter mønster fra tykklientene), slik at de koplet seg til windows-serveren for å printe - og det ikke ble krangel om hvem som skulle få lov - windows-serveren eller de tykke klientene. Fremdeles dukker ikke printerene opp på ALLE pc'r... Virker litt tilfeldig hvem som har printere og hvem som ikke har... Men men. Det løser seg sikkert - ellers så kommer denne tråden til å vokse seg enda større... PS. Hadde lyst til å ringe lexmark i går og be dem sende en tekniker, for så å lenke han fast til serveren og nekte mat samt dobesøk intill sakene var i orden... Endret 5. mai 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Flott at du deler dine løsninger med oss, selv om du ikke får så mange svar på dine problem Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Sitter fremdeles og funderer på hvorfor de ikke automatisk dukker opp på alle pc'ne. Tror de er på samme subnet... Det digge med dette er at da er det bare å legge til en ny printer på serveren, dele den ut, og vips - alle har fått den! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Nå begynner jeg virkelig å lure... CUPS sender en broadcast-pakke vært 30'ne sekund til nettverkets broadcast addresse, med innhold om: -Serverens ip/hostname -Hvilke printere den deler ut Jeg har skjekket, og serveren har samme broadcast som de klientene det ikke virker på. Har til og med prøvd å pressisere eksplisitt at klientene skal polle serveren i cupsd.conf (BrowsePoll - brukes vanligvis ved forskjellige subnet, men dette er ikke tilfelle her...), men funker stadig ikke. Men nå før i dag oppdaterte jeg en pc vha. APT. Jeg bruker vanligvis automatisk yum, men da denne hadde litt ekstra-programmvare som mp3-støtte etc. som blokket oppgradering av XMMs, nektet yum å oppgradere resten av systemet. Herifra fungerte alt fint i går - men ikke i dag... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Kom på en ting - fant en fin side: http://www.mandrakeuser.org/docs/hardware/hcups3.html Vurderer å konfigurere klientene slik at de er "bundet" til printeren (legge til "raw" ipp://... printere). Hadde nå vært så mye greiere med auto-konfigurering da... Jaja. Kansje fikser det seg når FC2 kommer... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 JAAA!!! Da var det løst. Brannmuren ødela... Deaktiverte den, og alt var fint... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 JAAA!!! Da var det løst. Brannmuren ødela... Deaktiverte den, og alt var fint... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå