Gå til innhold

SATA atter en gang.

Anbefalte innlegg

Dette har jeg gjort mange ganger; altså inst. XPpro på SATA disk. Men da på en Silicon 3112.

Nå er det VIA vt8237. Når jeg laster driveren fra diskett får jeg denne feilmld.:"File\winxp\viasraid.sys caused an unexpected error (18) at line 2108 in d:xpclient\base\boot\setup\oemdisc.c"

RAID er slått av, IDE er valgt på SATA mode,(valget er RAID el. IDE)

SATA device er slått på.

Det står en Hitachi 120GB på 1.channel på vt8237, og en Seagate 80Gb 1ch. på den andre contr; vt 6420. jeg har prøvd med kun en disk alene på vt8237, men får den samme feilmld. Det er ingen SCSI i "first boot device."

Kan noen hjelpe. Nå skal jeg på skolen, men logger meg på med jevne mellomrom.

edit: vt8237 ligger integrert i SB.

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det samme skjer meg hvis jeg lar disketten med driverne stå i mens windows setup booter fra cd'en. Når jeg etter å ha trykket F6, får beskjed om å sette i disketten fra produsenten og trykke enter, og gjør dette, står det at filen "txtsetup.oem" på disketten forårsaker en feil ett eller annet sted.

Den underliggende årsaken til problemet tør jeg ikke spekulere i, men til en like stor grad som problemet er diffust, er løsningen enkel! Ikke sett disketten inn i maskinen før etter du har trykket F6, og windows setup ber deg om å sette i disketten...

Kanskje dette vil hjelpe i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar
Det samme skjer meg hvis jeg lar disketten med driverne stå i mens windows setup booter fra cd'en. Når jeg etter å ha trykket F6, får beskjed om å sette i disketten fra produsenten og trykke enter, og gjør dette, står det at filen "txtsetup.oem" på disketten forårsaker en feil ett eller annet sted.

Den underliggende årsaken til problemet tør jeg ikke spekulere i, men til en like stor grad som problemet er diffust, er løsningen enkel! Ikke sett disketten inn i maskinen før etter du har trykket F6, og windows setup ber deg om å sette i disketten...

Kanskje dette vil hjelpe i ditt tilfelle?

Nei , nå har jeg prøvet dette med å ikke sette disketten i før XP ber om det. Rart med SW, ofte er løsningen slike underfundigheter, men ikke denne gangen.

Har lastet ned nye drivere fra Viarea.com, men nei :no:

det rare er at det samme skjer med den andre PC'en, et Soltek nForce U400, med Promise SATA controller. Så nå bruker jeg de nyinnkjøpte Satadiscene til lagringsenheter.

Pokker at det ikke skal være likt som ved en PATAdisc.

Vel, tror jeg skal prøve å installere Red Hat eller Mandrake istedet.

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Fant løsningen tilslutt. :D

Måtte bare legge driverne i en mappe som skulle ha navnet:"winxp" + txtsetup.oem utenfor mappa, så vips, så fikk jeg lasta driverne inn på XPinstallen.

Burde være en bruksanvisning, på Sili 3112 controlleren kunne en bare legge alle filene på disketten og laste inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...