Gå til innhold

!#%¤" vannavkjøling!

Anbefalte innlegg

Ok altså munnstykket til prosessoren var tydeligvis ikke helt tett, hovedkort og prossesor har reist dit hvor det er varmt. Bestilt nye deler men det slo meg nettop, siden prosessoren er på samme "bus" og southport og alt det der som ram brikkene, er det noen kjangs for at minnet har reist og?

Tror lekasjen forklarer et annet symtom maskinen har hatt enstund og, nemelig at den ibland låser seg, bildet fryser og lyden repeterer de siste 2 sekundene eller noe over og over. Kan det være pga. en liten vanndråpe som har kommet borti no greier? :hmm:

Det var faktisk det som skjedde nå og, maskinen frøs, startet den på nytt, men da fikk ikke skjermen noe signal, det virket egentlig som maskinen fungerte normalt bortsett ifra den lille bagatellen..

Skjermkortet fungerer fremdeles, men jeg er redd for ram'en min :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har alltid lurt på dette med lekkasje og vannkjøling ( er derfor jeg ikke har testa ): er det et utbredt problem/ vanskelig å oppdage ?

edit: 'nemico', var dette noe du burde ha sett i god tid før feilen viste seg, eller er det snakk om så mikroskopiske dråper at det er nesten umulig å se ?

Endret av namnam
Lenke til kommentar

Okay, en liten disclaimer: jeg har ikke prøvd vannkjøling selv.

Men, jeg har hatt lyst til å prøve - lenge. Grunnen til at jeg har latt være er at jeg har trodd det koster skjorta - pluss at jeg har trodd det var litt vanskelig å sette opp. Så har jeg vært litt usikker på hvilke deler som skal brukes.

Etter en masse lesing, er jeg sikker på at dette kan jeg klare - uten problem. Og i nesten alle tester av vannkjølingskomponenter jeg har lest, har de latt systemet stå med kjøling på og strøm av i et døgn eller to. Dette for å se etter mulige lekkasjer.

En grundig og lang test, pluss grudig arbeid når man monterer slanger over nipler, så tror jeg man er bortimot 99% safe. Men vann er som luft, det trenger seg igjennom nesten over alt hvis åpningen er der. Så jeg vil tro at det finnes alltid en liten mulighet for at det går lekk.

Jeg ville iallfall ikke vært redd for å prøve siden jeg ikke tror det er et stort problem, bare man tar forbehold. Regelen er - TEST og vær GRUNDIG.

_

johanf

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Nok silikon og gjengeteip, blir det tett...  ;)

ok, men mtp. kondens ( blir dråper av det også - temp.forskjellen f.eks. på en varm sommerdag ), pakker man papir e.l. rundt fester for å sikre mot vann ?

edit: mener er det mye styr/ vedlikehold med vannkjøling generelt - er man i utlandet eller hjemmefra og må reise hjem for å berge dritten fordi kona ikke skjønner bæret eller at værmeldinga og luftfuktighet o.s.v. worst case scenario...

:no:

Endret av namnam
Lenke til kommentar
Nok silikon og gjengeteip, blir det tett...  ;)

ok, men mtp. kondens ( blir dråper av det også - temp.forskjellen f.eks. på en varm sommerdag ), pakker man papir e.l. rundt fester for å sikre mot vann ?

edit: mener er det mye styr/ vedlikehold med vannkjøling generelt - er man i utlandet eller hjemmefra og må reise hjem for å berge dritten fordi kona ikke skjønner bæret eller at værmeldinga og luftfuktighet o.s.v. worst case scenario...

:no:

Så lenge du ikke har radiatoren et kaldere sted enn romtemp/peltierbruk vil du aldri få kondensproblemer.

Lenke til kommentar

Kondens er ikke noe problem med mindre du har vanntanken i frysern. Er enig i at det er lurt å teste før du setter det inn men jeg anbefaler også at du setter det inn i pc'en og kun starter vannkjølinga ALT annet bør kobles fra inkl. stikkkontakten til strømforsyningen. Det vil jo bli bevegelse på ting før du setter de inn i maskina så å teste på denne måten er like viktig. Skulle du få noe søl så er det bare å ta det ut og spraye med elektrorens (fås kjøpt på Biltema for en slikk og ingenting), denne fordamper vekk etter at du har spylt bort dritten.

Vannkjøling kan være helt trygt og rimelig vedlikeholdsfritt hvis du gjør det riktig. Jeg kjører på 3dje året nå og har aldri hatt en lekasje så langt (*bank i bordet*). Akkurat nå har galskapen og ønsket om stillhet gjort at systemet er lagt opp på en litt spesiell måte:

Jeg har plassert pumpe og radiator/vifte i kjellerrommet under arbeidsrommet, derfra går det fleksible kobberrør opp til arbeidsrommet. Inne i pc'en er CPU, GPU og strømforsyning (hjemmemekket) vannkjølt og alt går til et par nipler i bakkant (på innsiden) av pc'en som igjen er festet i et par nipler på baksiden. Disse kobles da på kobberrørene som kommer med forholdsvis kaldt vann fra kjelleren og gjør at jeg nå har 27C på systemet og 18 på CPU ;)

Vannkjøling er moro og heller ikke så dyrt lengre. Bare husk å ikke ha det for travelt med å få det i gang!

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke har radiatoren et kaldere sted enn romtemp/peltierbruk vil du aldri få kondensproblemer.

phew og takk :thumbup: da skal jeg jaggu prøve, fordi det er morsomt å overklokke - man merker jo faktisk forskjellen.

Har et nybygg på gang å teste på - og JA! jeg skal være nøye 'johanf' ;)

Lenke til kommentar
Jeg har plassert pumpe og radiator/vifte i kjellerrommet under arbeidsrommet, derfra går det fleksible kobberrør opp til arbeidsrommet.

- ikke at jeg har tenkt å drive det så langt, men lurer på hvor mye som er skjønn (prøving+feiling), eller kald (!) beregning:

1. hvordan finner du dimensjon og kvalitet på pumpe og rør når du løfter vannet så høyt, og kan du regulere etter behov uten at tempen hopper i store steg +-

2. har du bilder/link evt. specs

3. er pakninger og moment tilpasset ( at gummi ikke sprekker, dog tilstrekkelig.. )

4. er du trygg ang. kondens med så kjølig vann

5. er færrest mulig nipler/gjennomføringer/koblinger ønskelig, eller er rørteip og silicon trygt nok

6. hvordan skyller du systemet og kjører det tomt for luft

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...