kimandre Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) De siste 6 årene har jeg kun brukt bærbare pc'er (hovedsakelig til spill), og det har forsåvidt fungert greit, siden spillene ikke har vært kravstore. Men siden det de siste årene har kommet ut så mange spill jeg bare må ha, kjøpte jeg en stasjonær. AMD xp+ 2600 1024 ram (type 2700) 240 gb harddisk Gainward nvida geforce fx 5200 med 128 ram. Problemet er at jeg kjøpte farcry og nettopp hitman 3. Spillene lastes inn kjempefort, noe som jeg tar som et godt tegn. Brettene lastes og inn ganske fort. Men så snart spillene starter, og grafikk vises, hakker alt som bare he***te.. Som sagt, har hovedsakelig brukt bærbar, og før det så krevde spill egentlig ikke noe fra grafikk kortet. kun fra cpu'en. Så. er det rett og slett skjermkortet som gjør at jeg ikke kan spille disse spillene?? eller er maskinen min utdatert allerede? Endret 30. april 2004 av kimandre Lenke til kommentar
kimandre Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 og en ting til, noen som vet om noen gode programmer for å teste ytelsen, gjerne hvor man kan få et resultat som sammenligner med spill, får å se hvor godt maskinen kjører mot de forskjellige spillene? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Idag, så har skjermkortet mye mere å si enn for bare 2-3 år siden. Om du har 3Ghz prosessor og et dårlig skjermkort, så vil du ikke få dagens 3d spill til å flyte bra samma hvilken oppløsning du velger. Samtidig så vil du jo gjerne at spillene du kjøper skal ha bra med detaljer og en høy oppløsning. Hos deg så er det klart skjermkortet ditt som meget dårlig. cpu/ram er mere enn bra nok til å kjøre farcry/hitman 3, men når skjermkortet ditt ikke står i stil til resten, så går ingenting bra . Om du er villig til å bruke 1800,- på et skjermkort, så anbefaler jeg deg å kjøpe dette kortet. MEGET bra pris, meget god ytelse. Du kan f.eks laste ned 3dmark 2001 eller 3dmark 2003 for å sjekke ytelsen på maskina de i spill. Disse programmene kan lastes ned fra http://www.futuremark.com/ Aquamark er et annet program for å teste ytelsen på maskina. Det kan du laste ned fra http://www.aquamark3.com/ www.hardware.no har jo mange tester av skjermkort i forskjellige prisklasser. Der kan du eventuelt ta en titt. Bare for å si det engang til. Det er skjermkortet ditt som er dårlig, IKKE cpu eller ram. Lenke til kommentar
theGeir Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) Så. er det rett og slett skjermkortet som gjør at jeg ikke kan spille disse spillene?? eller er maskinen min utdatert allerede? Jepp, her er det HELT klart skjermkortet som er flaskehalsen. kjøp det her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122901&cks=PRL (2000,-) eller det her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120648&cks=PRL (1600,-) så skal du nok se spill som flyter ganske fett =) (noe billigere kort enn dette vil jeg fortsatt kalle for flaskehals i nyere spill, og noe dyrere kort enn radeon9800pro til 2000 kroner gir uforholdsmessig liten ytelsesøkning) edit: ser iceraven fant 9800pro til 1800 på netshop, det er selvfølgelig et bedre kjøp enn kortet jeg lista opp Endret 30. april 2004 av theGeir Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 ..eller det kan være CD-romen som er utslagsgivende Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 vanlige spill trenger vel max 16x cdrom når det drar som mest og du finner ingen cdrommer med så lav hastighet nå for tiden 52 har vel blitt en standard og når han kjøpte var det vel min 32 men sansynligvis en 16x dvd-spiller eller en 40x cdrom Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Dessuten så har en cdrom liten funksjon i disse dager egentlig, siden stort sett hele spillet blir lagt inn på disken. Cdrom'en brukes vel kun som en slags "sikkerhetsfunksjon" fra produsenten av spillet. Men hvem bruker vel i det hele tatt den? Når man har Daemon Tools og et iso image av orginalcd'en på disken allikavel Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 far cry går jo via dvd rom. f.eks Lenke til kommentar
Krezzo Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 maskinen din er på ingen måte utdatert, det er bare skjermkortet ditt som trenger å bli byttet ut. jeg tviler på at cd\dvd-rommen har så mye å si når pc'n hans er såppas ny. Lenke til kommentar
chil Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 helt klart skjemkort. Plukk et 9800pro eller et 9700pro*brukt for en tusing saa skal du se det blir fart i spilla Lenke til kommentar
Thel Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 ja, det er definitivt skjermkortet som svikter her! Kjøpe et 9800pro som utallige før meg har sakt;) Lenke til kommentar
kimandre Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Jeg lastet ned 3dmark'03 og testet maskinen min. fikk 520 poeng! Sammenliknet med folk som hadde samme maskin oppsett som meg, men med 9800 pro kort. Alle de hadde mellom 4-5000 poeng!! Kan si jeg var rask med å bestille et nytt skjermkort! Takk for svarene! Mvh Kim André Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå