Swixz Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Ønsker å kunne koble to PC`er og to ISDN telefoner til mine to ISDN linjer. Jeg har koblet alle lederene til dobbel-uttaket i kjelleren på nøyaktig samme måte som dobbel-uttaket i stua. Men da kan jeg kun koble til to ISDN apparater/kort på nettverket. PC`en (ISDN programmet) rapporterer da en feil hvis jeg prøver å koble den også til nettverket. Har jeg gjort noe galt, eller er det en spesiell måte og koble de to parene på når man skal koble mer enn to apparater til en ISDN boks. Hvis noen som kan dette, kunne hjelpe meg med en forklaring/beskrivelse/link, hadde jeg blitt evig takknemmelig. Endret 2. mai 2004 av Swixz Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 oky skjøner neste men men sånn som jeg skjønte så skal du ha isdn til fler kontaker. eller skal du ha noe netverk over den samme kablen ? når du skal kople isdn så er det nr: 3,4,5,6 som er i bruk. alle kontakten MÅ koples så di ligger i serie. eks: box(nt1) -> kontakt1 ->kontakt 2 -> kontakt 3-> kontakt 4 , og på den siste må du sitte motstander(husker ikke helt verdien på den,trur det var 150ohm. eller noe. og den skal være mellom nr 3 og 6 , den andre motsanden skal være mellom 4,5. feilsøking: ringer du opp med 1 pc så funker ingen av di andre uttakene? da har bytta om par nr 3,6 og 4,5 i kablen til pcen (noen av kablen er snudd) Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Jeg tenkte å fordele de to uttakene på NT1 til henholdsvis stue og kjeller. Kjøpte sånne gjør-det-selv sett på Elkjøp, med kabel, dobbel-kontakt og bruksanvisning... Hvis jeg kobler begge slik bruksanvisningen sier, virker bare den ene av dem. D.v.s. at jeg kan koble to telefoner og èn PC til systemet, men IKKE to PC`er og en telefon. Jeg sjønner ingenting lengre Hvis jeg forstår deg rett, må jeg koble BEGGE dobbel-kontaktene i serie på SAMME uttak på NT1? Men da må jeg også ha motstand på siste kontakt. Kontaktene jeg kjøpte på Elkjøp er utstyrt med to "dip-switcher", disse er ikke omtalt i bruksanvisningen, men er det trygt å anta at man kan "enable" motstanderen med disse bryterene? (ser ut som det er en motstander på printkortet i kontakten) Hva skjer hvis det ikke er motstander på siste kontakt? Blårøyk og døde apparater? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Kontaktene jeg kjøpte på Elkjøp er utstyrt med to "dip-switcher", disse er ikke omtalt i bruksanvisningen, men er det trygt å anta at man kan "enable" motstanderen med disse bryterene? (ser ut som det er en motstander på printkortet i kontakten)Hva skjer hvis det ikke er motstander på siste kontakt? Blårøyk og døde apparater? Det er nok brytere til temineringsmotstandene ja, det skjer ingen skadelige ting om du skrur disse av eller på, hvis du terminerer feil enten med og ha de på eller av vil du få et svært merkelig og delvis fungerene ISDN-nett i huset. Du finner litt ISDN-dokumenter her: ftp://ftp.agvg.com/Dokumenter/ISDN/ Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 ISDN må ligge i serie viss du skal ha stabil linje Og viss serien er over 10m må du ha en endemotstandar på siste boksa. For å teste disse uttaka er det å anbefale att du bruka en telefon. Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Ser ut som tingene skal kunne fungere nå, Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå